Boost je verkoop met Instagram Shopping

29 oktober 2021

Wemessage blogs Blog

Instagram is hét platform waar je jouw doelgroep kunt bereiken. Door visuele content in te zetten, creëer je meer zichtbaarheid en brand awareness. Je vertelt een authentiek verhaal aan jouw volgers. Maar Instagram biedt meer! Naast het posten van berichten en stories, kun je ook aan de slag gaan met Instagram Shopping. Maar wat houdt Instagram Shopping precies in en waarom moet jij hier als ondernemer mee aan de slag? 🤷🏼‍♀️

Zara Blog Foto Instagram Shopping

Kijken, klikken, kopen

Instagram staat nooit stil. Het platform is non stop bezig met het ontwikkelen van nieuwe functies om uiteindelijk een compleet verkoopkanaal te worden. Door Instagram Shopping is de link in bio verleden tijd geworden. Je kunt met Instagram Shopping namelijk in een bericht verwijzen naar een product door middel van product tags. Het voordeel van deze product tags is dat het aankoopproces hierdoor een stuk makkelijker wordt. Gebruikers hoeven Instagram niet te verlaten en worden gelijk naar de webshop geleid. De (potentiële) klant ziet dan dezelfde prijs, afbeelding en productinformatie als op de website. Je volgers zullen dus sneller overgaan tot een aankoop. Zo kan een eventuele ‘scroller’ zomaar een klant worden! 😉

Mockup Blog 1 Berichten

Zo worden jouw volgers trouwe klanten

Het beste scenario is natuurlijk dat jouw volgers trouwe klanten worden. Maar hoe doe je dat? Zorg allereerst voor een goede contentstrategie. Werk deze goed uit in een contentkalender. Denk na over wat en wanneer je dat in beeld wilt brengen bij je doelgroep. Ga voor foto’s waarop jouw product het beste uitkomt. Bewerk ze indien nodig en zorg dat er eenheid ontstaat binnen jouw profiel. Als je eenmaal begonnen bent met Instagram Shopping, vergeet dan vooral niet te analyseren! Instagram biedt veel statistieken aan waar je interessante informatie uit kunt halen. Door deze punten goed op elkaar af te stemmen, creëer je uiteindelijk trouwe volgers én klanten!

Maar pas op, je kunt ook te hard van stapel lopen. De effectiviteit van Instagram Shopping hangt af van het soort product en publiek. Product tags van auto-onderdelen zullen het lang niet zo goed doen als product tags voor interieurartikelen of kledingaccessoires. Ook zul je van Instagram Shopping minder profijt hebben als je een product verkoopt waar de consument lang over na moet denken en dus langer de tijd nodig heeft om over te gaan tot een aankoop.

Shoppable Stories

Product tags alleen gebruiken in berichten? Nee joh, tegenwoordig kun je ze zelfs gebruiken in Stories! Instagram Stories zijn steeds belangrijker geworden. We klikken en swipen er namelijk op los. De Shoppable stories zijn ideaal om een nieuw product te introduceren of aan te geven dat een product weer op voorraad is. Maak bijvoorbeeld een filmpje met jouw product en plaats je product tag in de Story! De mogelijkheden zijn eindeloos. Om de tag toe te voegen, maak je een Story en kies je voor de stickeroptie. Daar kun je het gewenste product selecteren.

Mockup 2 Blog Stories

Instagram Shopping instellen

Handig die product tags, maar hoe werkt het eigenlijk? 🤔 Als je overweegt om te beginnen met Instagram Shopping, zijn er een paar dingen waar je rekening mee moet houden. Onderstaand hebben we de stappen voor je op een rijtje gezet.

👉🏼 Je hebt voor Instagram Shopping een zakelijk Facebook-account en een                professioneel Instagram-account nodig. Zorg ervoor dat deze aan elkaar gelinkt zijn, anders kun je geen gebruik maken van de shop-functie.

👉🏼 Maak binnen je zakelijke Facebook-pagina een productcatalogus aan. Hier plaats je jouw producten en voorzie je ze van de juiste productinformatie.

👉🏼 Als jouw shop eenmaal goedgekeurd is, krijg je automatisch de shop-functie in je Instagram-account. Nu kun je beginnen!

👉🏼 Wanneer je meer dan negen producten hebt aangemaakt, verschijnt het tabblad ‘Shoppen’. Hier kunnen je volgers door al je producten heen scrollen.

👉🏼 Om producten aan je berichten of verhaal toe te voegen, maak je een nieuw bericht en klik je vervolgens op ‘Producten taggen’. Hier kun je het gewenste product toevoegen. Je kunt maximaal vijf producten taggen per bericht. In de Stories kun je per keer maar één productsticker gebruiken.

👉🏼 Als je alle stappen hebt doorlopen, kun je volop gebruik maken van de shop-functie. Dus tag en post erop los! 🔥

Go for it!

Ik hoor je denken: ‘Is Instagram Shopping wel iets voor mijn bedrijf?’ Onze tip: probeer het gewoon! Met Instagram Shopping creëer je een extra mogelijkheid om producten te verkopen en uiteindelijk meer omzet te genereren. Ga dus lekker aan de slag en laat die conversies maar komen! 💪🏻

Wil je meer uit Instagram halen dan alleen Instagram Shopping? Bij Wemessage adviseren en helpen we je graag verder met het ontwikkelen van een goede strategie voor jouw socials. Neem gerust contact op of kom langs. Onze (h)eerlijke koffie staat al klaar! ☕️

Alle blogsTerug naar overzicht Kleur is jouw krachtigste neuromarketing middel!