Clubhouse: de nieuwste social media hype

10 februari 2021

Wemessage blogs Blog

Apps komen en gaan. Ze proberen allemaal een plekje te veroveren in de al overvolle social media markt. LinkedIn, Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat en YouTube, we kennen ze allemaal wel. Wellicht heb je onlangs de naam al voorbij zien komen, maar de audio-app ‘Clubhouse’ is dé nieuwste trend in social media land. Clubhouse richt zich op ‘voice’. De naam verraad het al; het is een soort clubhuis, waarbij er in digitale ruimtes gesprekken plaatsvinden. Geen chatgesprekken zoals bij de meeste social media apps, maar live gesprekken. Op een legale manier voer je een gesprek of luister je mee met de gesprekken die andere mensen voeren. Klinkt een beetje vreemd en dat is het eigenlijk ook, maar waarom is het een hype?
clubhouse-wemessage

Invites only

Zodra je de app op je IOS-apparaat hebt gedownload, meld je je aan. Daarna ontvang je een melding dat je op een wachtlijst geplaatst bent. Er is gelukkig een snellere manier om toegang te krijgen, namelijk via een persoonlijke uitnodiging van een bekende die al toegang heeft. Weet je een uitnodiging te bemachtigen? Dan ben je lid. De manier van toegang krijgen tot de app voelt al snel aan als een exclusief lidmaatschap, omdat je momenteel alleen toegang krijgt met een uitnodiging. Zodra je eenmaal toegang hebt, kun je op jouw beurt weer twee personen voorzien van een uitnodiging. Onder je connecties wordt de app verspreidt, vandaar dat het platform nu enkel nog is voor ‘early adaptors’, want Clubhouse zegt:

We’re working hard to add people to Clubhouse as fast as we can, but right now you need an invite to sign up. Anyone can get one by joining the waitlist, or by asking an existing user for one.’

Waarom is Clubhouse zo populair?

Clubhouse is een snelgroeiende app. De vraag is alleen hoe het platform zo populair is terwijl je momenteel alleen met een uitnodiging toegang krijgt. Clubhouse is een bijzondere app, omdat je meeluistert met gesprekken. Daarnaast is het een interactief platform voor podcasts. Je volgt niet alleen exclusieve gesprekken, maar je kunt ook meepraten. Een interactief platform die de mogelijkheid biedt om een vraag te stellen aan je favoriete persoon. Door deze app kun je dichterbij je favoriete artiest, sporter of ondernemer zijn. Gesprekken die op de app gevoerd worden, vinden normaal plaats bij evenementen, maar nu die er niet zijn, is er Clubhouse. Op veel gebieden biedt de app exclusiviteit en zijn we daar als mensen niet ontzettend gek op?

Clubhouse voor zakelijk gebruik

Clubhouse draait om het bouwen van sociale communities. Zo kun je elkaar volgen om niks te missen en om het nog verslavender te maken, stuurt het systeem meldingen naar je telefoon wanneer er clubs plaatsvinden met thema’s in jouw favoriete genres. Je kunt je misschien voorstellen dat je door deze gevarieerde groep mensen ook een verzameling van verschillende onderwerpen en informatiebronnen krijgt. Er worden bijvoorbeeld vrijdagmiddagborrels op de app gehouden. Daarnaast is er ook ruimte om te leren over allerlei zakelijke onderwerpen. Wat dit zo mooi maakt is dat je als ondernemer of ervaringsdeskundige een gratis podium krijgt om je kennis met anderen te delen. Via dit platform kun je mensen inspireren en helpen met hun vragen door op een zeer laagdrempelige manier met elkaar te praten. Je kunt in je biografie boodschappen of linkjes plaatsen en zo kun je je andere social media kanalen of je website gaan promoten. Dus ook voor zakelijk gebruik is deze app ideaal.

Waar let je op zodra je zakelijk lid wordt van een nieuw social media kanaal?

Een nieuw potentieel platform in de markt biedt kansen. Om je organisatie, je andere social media kanalen of je website te gaan promoten, heeft je account een professionele uitstraling nodig om zo je (gratis) podium aan te kunnen spreken. Wil je als organisatie meegaan met deze hype en het nieuwe kanaal betreden? Let dan op de volgende zaken:

  • Gebruikersnaam: kies er een die aansluit bij jouw bedrijfsnaam
  • Avatar: een herkenbare profielfoto of logo is erg belangrijk wil je scoren
  • Biografie: presenteer jezelf of de organisatie in het aantal toegestane tekens; waarom moeten volgers je volgen? Laat het ze weten!
  • Content: hoe ga je dit kanaal zakelijk inzetten, wat ga je publiceren, met welk doel en met welke tools? Bepaal vooraf je strategie!
  • Meten: meet je online groei en voortgang met de vooraf bepaalde statistieken en speel hier op in met je strategie.

Een professionele uitstraling verhoogt de betrouwbaarheid en als wil scoren is niks belangrijker dan dat. Download de app, creëer professionaliteit en behaal gegarandeerd succes.

Is Clubhouse het downloaden waard?

Als je fan bent van podcasts is deze app iets voor jou. Het is sowieso leuk om de app te downloaden en te onderzoeken wat voor gesprekken er plaatsvinden. Steeds meer bekende namen, zoals Drake en Elon Musk, openen rooms. Clubhouse groeit als platform enorm hard, dus als je nu instapt ben je nu nog een voorloper! Heb je hulp nodig met het creëren van een professioneel account en/of online strategie? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag.

Wemessage is zelf ook actief op Clubhouse. So let’s connect!

Alle blogsTerug naar overzicht Win the game met het juiste frame