Content marketing

17 juli 2018

We wemessage Blog

De basis voor content marketing

Vaak vinden ondernemers het moeilijk om content te verzinnen voor een website of sociale media. Er zijn verschillende ontwikkelingen, tips en trends op internet die beweren hoe je het beste content kunt ontwikkelen, terwijl het basisprincipe wordt vergeten. Verplaats je in de klant en bedenk wat hij of zij wilt weten, welke informatie is voor de klant belangrijk. Maar hoe kom je nou achter deze informatie?

1. Praat met je klanten

Veel ondernemers schrijven zelf teksten voor hun website, waarbij de meest ingewikkelde branchetermen worden gebruikt om professioneel over te komen. Dan wordt er gevraagd op welke basis ondernemers deze teksten hebben geschreven. Het schrijven van teksten gebeurt 9 van de 10 keer uit eigen perspectief. Het is belangrijk om de klant als basis te nemen en stel jezelf de volgende vragen: Wat wil de klant weten? Kortom: het is van essentieel belang om te praten met jouw klanten om erachter te komen wat zij willen weten. Durf ze te vragen naar wat zij graag willen zien.

2. Bestudeer je eigen koopgedrag

Jouw klanten zijn niet de enige die wat kopen, ook als ondernemer koop je producten of diensten die vergelijkbaar zijn. Ga dan nadenken over wat jij deed tijdens dit proces. Op deze manier krijg je vaak inzichten voor content. Stel jezelf vragen als: Hoe ben ik gekomen tot deze aankoop en waarom heb ik dit product uiteindelijk gekocht? Was dit bijvoorbeeld een productvideo op zijn Facebook pagina, wat trok jouw aandacht tijdens deze video? Gebruik dit als input voor je eigen content.

3. Leer van je fouten

Het maken van content is een continu proces en dat gaat met pieken en dalen. Op het moment dat het even niet loopt zoals je wilt is het belangrijk om niet te stoppen, maar leer van je fouten. Door veel content te plaatsen ontdek je wat klanten waarderen. Op deze manier kom je erachter wat waardevol is voor klanten.

Bij het plaatsen van content helpt het om een plan te hebben met betrekking tot structuur en planning voor een optimaal resultaat.

Terug naar overzicht IF-functies Google AdWords