Doelgroep bereiken? Google Trends

13 november 2018

We wemessage

Nieuwe content bedenken, relevant blijven voor je doelgroep, zoekwoorden, trends, H2, SEO…. Sh*t de inspiratie is op! Dag in dag uit je doelgroep bereiken, makkelijker gezegd dan gedaan. No worries er zijn hulptroepen onderweg.

Doelgroep bereiken zorgt voor stress

Doelgroep bereiken

Het klinkt gemakkelijker dan het is: je doelgroep bereiken. Je kent je eigen doelgroep van top tot teen, maar toch zit je op een dag met de handen in het haar. Waar ga ik dit keer over schrijven? Wat zouden mijn klanten graag willen lezen of zien? Je hebt zo onderhand elk onderwerp gehad dat je kan bedenken. Daarnaast wil je ook graag relevant blijven voor jouw doelgroep. Wat speelt er vandaag de dag? “Trump in handelsoorlog met China” …. maar dit heeft niks te maken met mijn product en doelgroep. Goed nieuws, Google heeft een gratis tool waarmee je inspiratie kan opdoen: Google Trends.

Google Trends

Met Google Trends kan je live kijken wat zich in de wereld afspeelt, wat trending is in Nederland of zelfs in jouw stad. Google verzamelt deze trends door de dagelijkse zoekgegevens te verzamelen en te analyseren. Wanneer je op de startpagina van Google Trends komt, zijn in eerste instantie de populaire categorieën/trends te zien; Ajax speelt vanavond in de Champions League, Max Verstappen rijdt een spectaculaire race in Brazilië, Gerard Joling gaat trouwen etc. Deze trends zijn misschien actueel, maar niet gelijk relevant voor jouw organisatie. Hiervoor zijn de lokale trends waarschijnlijk interessanter.

Lokale trends

Bovenaan de webpagina van Google Trends is het mogelijk om de huidige/live trends te vinden over jouw onderwerp/product. Daarnaast is het ook mogelijk om op regionaal/lokaal niveau informatie te vergaren over trends. Ben jij bijvoorbeeld een voetbalzaak in het oosten van het land, dan typ je het woord voetbal in. Hierna klik je op de regio die voor jou doelgroep relevant is. “Voetbal afgelast in regio oost”. Hier wordt dus veel over gepraat in de regio op dit moment. Ga opzoek naar meer informatie over deze live trend en creëer hier content bij.

Google trends doelgroep bereiken

Zoekwoordenonderzoek

Met de live trends van Google kan je dus nieuwe content creëren, maar ook bij SEO-optimalisatie helpt Google Trends je op weg. Via Google Trends is het mogelijk om zoekwoorden en -termen in te voeren. Trends geeft jou dan informatie over de populariteit van het zoekwoord. Passende zoekwoorden vinden voor webteksten of blog wordt zo een piece of cake. Google geeft je zelfs aanvullende informatie, over zoektermen die verwant zijn aan jouw term: gerelateerde zoekwoorden. Gerelateerde zoektermen zijn goed voor je tussenkoppen (H2 t/m H6). Met jouw focus keyword en gerelateerde zoektermen, staat je tekst al in de steigers.

Mogelijkheden genoeg dus, laat die inspiratie maar komen!

Wil je meer informatie over SEO, content of Google Trends? Neem contact op. Wij denken graag met je mee.

Terug naar overzicht Genomineerd: Copernica Best Newcomer of the Year