Doeltreffende e-mailmarketing

13 maart 2020

Wemessage blogs Blog

E-mailmarketing is de ideale manier om snel en doeltreffend je klanten te bereiken. Tenminste, als je het op de juiste manier weet in te zetten. Hier lees je onze ultieme tips om doeltreffend je e-mailmarketing te starten. Go for it!

Tip 1 Zorg voor een schone verzendlijst 🛁

Update na iedere bulkmailing je verzendlijst. Verwijder hard-bounces handmatig uit je verzendlijst. Deze geven je namelijk een slechte reputatie, waardoor je sneller in de spam kunt belanden.

Tip 2 Balans tussen afbeelding en tekst ⚖️

Geef je mailing de juiste balans tussen afbeelding en tekst. Dit zorgt voor een betrouwbaardere mailing. Hoe betrouwbaarder je mailing, hoe kleiner de kans dat je in de spam belandt. Net als bij een website is het belangrijk om afbeeldingen alt tags te geven en goed te controleren of alle hyperlinks werken.

Afbeelding-tekst-balans

Tip 3 Schrijf een gepersonaliseerde onderwerpregel 🖋

Een gepersonaliseerde onderwerpregel is cruciaal voor een doeltreffende mailing. Als je je eigen naam of bedrijf in de onderwerpregel voorbij ziet komen, wordt je getriggerd om erop te klikken. Naast een gepersonaliseerde onderwerpregel is het ook van belang om op de juiste manier gebruik te maken van de pre-header. Dit zorgt namelijk ook voor die extra trigger, waardoor je mail veel vaker geopend zal worden.

persoonlijke-header-pre-headers

Tip 4 Maak gebruik van e-mailmarketingsoftware 💌

Er zijn verschillende e-mailmarketingsoftwares beschikbaar, waaronder MailChimp en Copernica. Voor starters, kleine en middelgrote bedrijven zijn de functionaliteiten van Mailchimp ruim voldoende. Mocht je alles net iets groter willen aanpakken, dan adviseren wij Copernica. Binnen Copernica kan je veel geautomatiseerde campagnes instellen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Verlaten winkelwagen (voor webshops)
  • Herhalingsaankopen
  • Verjaardagen

Tip 5 Vergeet de call-to-action niet! 🎯

Zorg dat niemand om jouw call-to-action heen kan. Maar, plaats ook weer niet té veel call-to-actions. Hoe meer call-to-actions, hoe minder krachtig je boodschap wordt.

Tip 6 Ontwerp een responsive design 📱

Houd ook rekening met jouw mobiele lezers. Meer dan de helft van alle e-mails wordt vandaag de dag geopend op een mobiel apparaat. Daarom is het belangrijk om je mailings zo mobiel-vriendelijk mogelijk te versturen. Bij Mailchimp en Copernica kun je gebruik maken van een responsive template dat automatisch bij wordt geschaald.

Tip 7 Uitschrijfpercentage verminderen ❌

Stuur nieuwsbriefuitschrijvers door naar een enquête met vragen waarom ze zich uitschrijven. Zo krijg je een beter beeld van eventuele ontevreden lezers. Het is geen optie om de uitschrijflink te verwijderen uit je nieuwsbrief. Het is namelijk wettelijk verplicht om lezers de mogelijkheid te bieden om zich uit te schrijven voor jouw nieuwsbrieven. Wat ook helpt om het uitschrijfpercentage te verminderen, is om de database te verdelen in groepen.

schone-database

Scoren met je e-mailmarketing? ⚽️

Hulp nodig bij het scoren met de juiste e-mailmarketing? Het team van Wemessage is uitgerust met e-mailmarketingspecialisten. Neem gerust contact met ons op. De (h)eerlijke koffie staat al klaar.

Alle blogsTerug naar overzicht ‘No go’ voor een online 9 tot 5-mentaliteit