Een feestje voor Facebook

4 februari 2020

WE Wemessage Logo Blog

🎶 Er is er één jarig, hoera, hoera… 🎶 Vandaag bestaat Facebook precies 16 jaar! Een echte puber dus – en dat is oud in de wereld van social media. Maar, dat betekent niet dat het platform al afgeschreven kan worden… Integendeel juist! Het afgelopen jaar kwam Facebook dan wel de nodige beren op de weg tegen, maar in 2020 krijgt het sociale medium kans op eerherstel. Facebook is met ruim 2,3 miljard gebruikers namelijk nog altijd het grootste social mediakanaal ter wereld. 💥 Hoog tijd dus om te kijken wat we dit jaar allemaal uit het feestvarken van vandaag kunnen halen!

Facebook 16 jaar

Videomarketing

Video wordt steeds groter, zo ook in 2020. 🎬 Sterker nog, plaats je een video op Facebook, dan ontstaan er gemiddeld zes keer meer interacties (views, likes en comments) dan wanneer je een bericht plaatst zonder beeldmateriaal. Steeds meer merken en bedrijven werken dan ook met videomarketing, dus des te belangrijker is het om zichtbaar te zijn tussen al die video’s op de tijdlijn van je volgers. Hoe je dat doet? Gebruik alle mogelijkheden tot videomarketing die Facebook je aanbiedt: Facebook Stories en Facebook Watch, maar ook live video streamen. Zorg er wel voor dat je verschillende content blijft delen – als volgers jouw Story al bekeken hebben en vervolgens dezelfde video zien op Facebook Watch, haken ze sneller af.

Online privacy

2019 was een zwaar jaar voor Facebook met de nodige schandalen rondom privacy. 🕵️‍♂️ Daar heeft het platform gelukkig van geleerd: het herschreef vrijwel direct haar bedrijfsvisie waarin privacy nu veel hoger in het vaandel staat. Social mediagebruikers zijn zich daardoor bewuster geworden van hun eigen online veiligheid. Als gevolg hiervan communiceren Facebookgebruikers steeds vaker in privékringen in plaats van met het gehele internet. Denk je dat dit de mogelijkheden voor jou als bedrijf op Facebook inperkt? Fout! Dit geeft jou de kans om zelf je doelgroep op te bouwen en een betrokken klantenbestand samen te stellen. Zo kun je gerichter targeten op Facebook, waardoor je sneller en vaker de juiste mensen bereikt en dus ook relevanter bent. 💡 Dankzij de aangescherpte privacyregels kan je dus veel gemakkelijker meer engagement bij je volgers bereiken.

Direct messaging

Hoe persoonlijker, hoe beter in 2020. En hoe doe je dat nu beter dan direct en in hoogst eigen persoon contact op te nemen met je doelgroep? 👥 Facebook biedt hier de ideale uitkomst voor: Facebook Messenger. Je kan de tool inzetten ter vervanging van e-mailmarketing, maar ook om leads te contacteren. Heeft iemand gereageerd onder een post? Reageer eens via Facebook Messenger in plaats van een reactie te plaatsen op je tijdlijn! Tevens zijn er inmiddels diverse commerciële opties beschikbaar voor Facebook Messenger. Je kan bijvoorbeeld adverteren of Messenger inzetten als chatbot. Vragen van (potentiële) klanten kan je sneller en persoonlijker beantwoorden. En wist je dat een chatbot een hele hoge openings- en doorklikratio heeft? Zelfs stukken hoger dan wanneer je een e-mail verstuurt! 📩

Nano-influencers

Macro-influencers, micro-influencers, je hebt de termen vast al wel eens voorbij horen komen. Maar ken je de nano-influencers al? Dit is de groep sociale vlinders die zichzelf niet als influencer beschouwt, maar het eigenlijk wel is. 🦋 Nano-influencers hebben een duidelijke voorkeur voor een merk of product dat ze graag delen met hun volgers op onder andere Facebook. Ze hebben een echte passie voor het merk of product. Denk bijvoorbeeld aan een echte koffieliefhebber die alleen maar één merk koffie drinkt en regelmatig vlogs plaatst waarop hij of zij vaak een kopje van dat merk koffie drinkt. Als bedrijf is het slim om zo’n nano-influencer met een groot bereik in te zetten en zo veel nieuwe klanten te bereiken.

Wemessage helpt je bij jouw Facebookstrategie

Wij kunnen jou helpen een goede Facebookstrategie uit te denken en uit te voeren. Zo haal ook jij in 2020 het meeste uit jouw Facebookpagina! Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Neem eens contact met ons op of loop langs bij ons kantoor in Deventer. De beste koffie staat al voor je klaar! ☕️

Terug naar overzicht Google Ads automatiseren