Gooit Apple roet in het eten voor Facebook-advertenties?

16 februari 2021

Wemessage blogs Blog

Oh no! Apple heeft het AppTrackingTransparency-framework aangekondigd en dit heeft hoe dan ook impact op alle Facebook-advertenties. 😧 Er gaat veel veranderen op het gebied van het analyseren van conversiegebeurtenissen en het gebruik van diverse tools, zoals bijvoorbeeld de Facebook-pixel. Het wordt voor adverteerders een stuk lastiger om gericht te targetten. Hoe nu verder? En wat gaat er precies veranderen? Je leest het allemaal in deze blog.
blog-facebookadvertenties

Waarom kiest Apple voor deze grote verandering?

Het is alweer een tijdje geleden – juni 2020 om precies te zijn – dat Apple het ATT-framework aankondigde. Met dit framework is alles zo ontworpen dat alle Apps in de App Store voldoen aan een hoge standaard voor privacy, veiligheid en inhoud. De privacywetgeving is de voornaamste reden dat Tim Cook (CEO van Apple) deze verandering invoert. Hij vindt het belangrijk dat de Apple-gebruiker zelf kan kiezen waar hij of zij toestemming voor geeft. Apple hoopt hiermee extra vertrouwen van hun gebruikers te winnen. Maar, hoe zit dat dan met de online advertentiecampagnes? Bij gebruik van een App – in dit geval Facebook – moet de Apple-gebruiker op voorhand via een pop-up toestemming verlenen. Hierbij krijg je de keuze om toestemming tot je gegevens te geven óf niet. Kies je ervoor om je gegevens niet met Facebook te delen, dan pas wordt het een probleem voor de advertentiecampagnes. 😬

Grootste veranderingen

Oké, wanneer Apple-gebruikers ervoor kiezen om geen toestemming te geven, betekent dit dan ook dat een adverteerder deze doelgroep niet meer kan bereiken? Nee, dat is gelukkig niet helemaal het geval. Wel worden adverteerders belemmerd in het gericht targetten. De doelgroep kan jouw advertenties nog wel zien en zorgen voor eventuele conversies. Echter, bij de resultaten zijn deze conversies niet terug te vinden. Het is dan ook lastiger te meten of jouw advertentie goed aanslaat bij jouw doelgroep. Een gebrek aan essentiële data dus.

Hoe speel jij hier als adverteerder op in?

Gelukkig zit Facebook niet stil. Het bedrijf is namelijk begonnen met een aantal nieuwe verwerkingen van de pixelconversiegebeurtenissen van de iOS 14-apparaten. Dit doen zij via een meting van de verzamelde gebeurtenissen. Hiermee zorgen zij ervoor dat de privacy voldoet aan het AppTrackingTransparency-framework én blijft het mogelijk om effectieve campagnes uit te voeren! Fieeeeuww! 🥳

Wil je alle hinder zoveel mogelijk voorkomen? Zorg er dan voor dat je de volgende tips opvolgt:

Tip 1: Update naar de 8.1 versie van de Facebook SDK
Dit is erg belangrijk wanneer je de advertenties wilt blijven personaliseren en weergegeven wilt blijven worden aan iOS 14 Apple-gebruikers. Dit is via Gebeurtenisbeheer gemakkelijk in te stellen. Let op: je moet beheerder zijn om dit te kunnen doen.

Tip 2: Verifieer het domein
Wil je dat jouw conversiegebeurtenissen zichtbaar blijven? Dan raden wij het aan om je te verifiëren. Je krijgt hierdoor meer bewerkingsopties en diverse toestemmingen voor Facebook-advertenties. Doe je dit niet? Dan kan het zijn dat er in de toekomst onderbrekingen van je websitecampagnes ontstaan.

Tip 3: Optimaliseer advertentiesets
Doe dit! Je hebt straks helaas nog maar toestemming tot een maximum van 8 conversiegebeurtenissen per domein. Het is daarom verstandig om je hier goed op voor te bereiden. Tip: selecteer de conversiegebeurtenissen die voor jou het meest van belang zijn én het beste gescoord hebben.

Tip 4: Implementeer een conversie-API
De conversie-API is een uitstekende vervanger van de Facebook-pixel. Waarom? Omdat deze API vanuit jouw eigen server werkt in plaats van via de browser. Dit betekent dat de conversies verstuurd kunnen worden naar Facebook zonder geblokkeerd te worden door het Apple iOS-systeem.

Facebook is écht niet het enige platform

Succes! Alle adverteerders kunnen weer aan de slag met het optimaliseren van de campagnesets. Daarnaast waarschuwen wij alvast dat dit zeker niet het enige social mediaplatform gaat zijn. Uiteindelijk zal dit bij Apple-gebruikers doorgevoerd gaan worden bij alle kanalen. Dus, weet wat je te wachten staat voor advertentieplatformen zoals LinkedIn, Instagram, Pinterest en TikTok.

Snap je het nog niet helemaal? Dan raden wij het aan om de uitgebreide uitleg in het Facebook hulpcentrum te lezen of contact met ons op te nemen. Wil je jouw Facebook-advertenties uitbesteden? Ook dan helpen onze social mediaspecialisten je graag verder.

Alle blogsTerug naar overzicht Clubhouse: de nieuwste social media hype