Het algoritme van social media tijdens de coronacrisis

16 april 2020

Wemessage blogs Blog

Als je recentelijk veel actief bent geweest op social media tijdens de coronacrisis, kan het zijn dat je posts misschien wat anders hebben opgeleverd dan je gewend bent. Dit heeft te maken met het algoritme van social media en wanneer je doelgroep online is. 👩‍💻 Hoe het precies kan dat je posts nu slechter of juist beter lopen, lees je in deze blog.

Social media algoritme

Humane content

Het algoritme van bijna alle social mediakanalen is gebouwd op interactie. Posts waarop actief gereageerd wordt, zijn volgens Facebook, Instagram en LinkedIn veel interessanter dan posts die alleen likes ontvangen. Je zult dan ook vaker posts voorbij zien komen waar op wordt gereageerd dan posts die alleen veel likes bevatten. Ook geven de kanalen de voorkeur aan persoonlijke profielen. Hoe menselijker de content, hoe meer je door het algoritme wordt gepusht.

Online conversatie

Posts waarop ook daadwerkelijk geïnteracteerd wordt, zijn volgens de socialkanalen al helemaal booming. Heb je een reactie gekregen van een klant waar jij weer op reageert (oftewel: je start online een conversatie), dan wordt jouw bericht geheid sneller door het algoritme gepusht. Dit zal er dan ook voor zorgen dat je meer weergaven én fans krijgt. Uiteraard is een goed ingericht (bedrijfs)profiel daarbij van belang. Maar…

Sinds de COVID-19 crisis zijn we op andere tijden online

Sinds de corona crisis bevinden we ons meer online dan ooit. En dat is ook te merken aan onder andere het aantal posts, hoe lang we online zijn en de frequentie daarvan. Uit onze eigen ervaring weten we dat hoe vroeger je je post op bijvoorbeeld LinkedIn plaatst, hoe beter hij gaat lopen. Maar nu merken we dat we de posts beter wat later kunnen plaatsen. Iedereen is namelijk later online, omdat we niet meer naar werk hoeven te reizen. En sinds we thuiswerken, zijn we ook veel sneller geneigd om alvast te starten met werk en ondertussen te ontbijten.

Plaatsingen en content

Ga dus nog een keer na wie jouw doelgroep is en hoe zij zich gedragen in deze tijden. Speel hierop in met je plaatsingstijden en je content. We worden overspoeld met corona-updates, maar vergeten soms dat social media voor velen ook nog steeds entertainment is. Probeer dus af te wisselen en denk goed na over de boodschap die je wil overbrengen.

Social media-advertenties

Heb je het idee dat je Facebook- en Instagramadvertenties het beter doen dan voorheen? Dat kan kloppen. Omdat je klanten zich nu vaker op social media bevinden en meer surfen op het web, worden je advertenties vaker in hun feed weergegeven. Jij moet er dan alleen nog voor zorgen dat je beeldmateriaal er op-en-top uitziet, zodat je opvalt en je kijkers overgaan tot bijvoorbeeld websitebezoek of aankoop. De consument is nu namelijk sneller bereid om iets online aan te schaffen.

Concurrentie social media-advertentie

Merk je juist een daling in de statistieken van je advertenties, dan moet je bij jezelf nagaan wie zich nog meer op jouw doelgroep focust. Veel meer bedrijven focussen zich nu op online verkopen en het kenbaar maken van hun diensten, waardoor de concurrentie groter is dan voorheen. Ook hier geldt weer: zorg ervoor dat je advertentie er tiptop uitziet en wees je bewust van op wie je je advertenties target.

Wemessage helpt in tijden van crisis

Wil je in de tijden van nu je strategie wijzigen, via social media je producten verkopen of kijken hoe je meer bekendheid krijgt via social media? Neem dan contact met ons op. Wij adviseren je graag.

Alle blogsTerug naar overzicht Business genereren en online netwerken op LinkedIn