Het internet van ‘vroegâh’ 🤖

Weet je nog, toen we ‘vroeger’ met de telefoon internetverbinding moesten inschakelen? Het irritante geluid dat deze verbinding gaf, staat nog in bijna ieders geheugen gegrift. Gelukkig is dat tegenwoordig niet meer nodig en heeft bijna iedereen een draadloos wifi-netwerk in huis. Verder bezit bijna 90% van de Nederlanders een smartphone en komt zelfs het snelle 5G-netwerk er alweer aan. En dat terwijl het internet eigenlijk nog hartstikke jong is – het kon pas in 1991 door ‘de gewone burger’ worden gebruikt. Moet je eens nagaan hoe groot de sprongen zijn die het internet in die korte tijd heeft gemaakt!

En toen was daar… de online wereld

De intrede van het internet had vrijwel direct invloed op de reclamewereld. Sinds de komst van het internet zijn we veel meer klantgedreven gaan werken. Tegenwoordig weten wij marketeers niet beter dan dat de klant centraal moet staan, maar dat was voorheen wel anders. Toen stond het product centraal en probeerden we ons product te verkopen door er zoveel mogelijk over te vertellen. De beleving van jou als klant is tegenwoordig enorm belangrijk. 🌈 Heb jij een goed gevoel bij een bedrijf, dan koop je daar je producten in plaats van bij de concurrent. En dat is waarom online marketing zoveel nieuwe kansen biedt: door de aanwezigheid van extreem veel media, hebben klanten extra belevingen waar online op ingespeeld kan worden.

‘Gewone’ marketing werd online marketing

De komst van het internet heeft marketing voorgoed veranderd. Het betekende de komst van e-mailmarketing, zoekmachineoptimalisatie (SEO) en -adverteren (SEA). Online winkels schoten in 1994 als kool uit de grond – in dat jaar werd ook de eerste pizza online verkocht door Pizza Hut. Tegenwoordig zijn er alleen in Nederland al meer dan 80.000 webwinkels. En vergeet ook de komst van social media niet. Met de explosie aan online gebruikers kwamen er steeds meer nieuwe platformen om op te adverteren. 💥 Slechts 15 jaar geleden werd Facebook opgericht, en dat is nu nog steeds het grootste platform voor bedrijven om op te adverteren. Met inmiddels meer dan 2,3 miljard gebruikers kunnen marketeers het zich dan ook niet veroorloven om niet op Facebook actief te zijn. Na Facebook volgden YouTube, Twitter en Instagram. LinkedIn was er al voor de komst van Facebook, maar is (nog) niet zo groot als Facebook en YouTube. Met al die nieuwe platformen moest je als marketeer wel heel wereldvreemd zijn om niet in te spelen op de nieuwe behoeften van potentiële klanten. Kansen lagen online voor het oprapen!

Online marketing aan de top

In haar korte bestaan heeft online marketing veel traditionele vormen van marketing van de troon gestoten. In 2015 werd er voor het eerst méér geld uitgegeven aan online marketing dan aan tv-reclame. Een andere mijlpaal was de mededeling van Adidas dat ze in 2017 helemaal stopten met het maken van reclames op tv en al haar pijlen richtten op online marketing. 🏹 Het is bijna een understatement om te zeggen dat Wemessage een hoop te danken heeft aan de komst van het internet. Anders las je onze blogs misschien in een marketingtijdschrift of lokale krant. En zeg nou zelf, zou dat nu nog aan jouw behoeften als klant voldoen…?

Wemessage: full-service digital agency

Ben je benieuwd wat Wemessage in deze digitale tijd voor jou en jouw bedrijf kan betekenen? Ons team staat voor je klaar met de beste content, SEO- en SEA-campagnes en social mediaberichten. Enthousiast? Neem dan meteen contact met ons op.

Wemessage Ellen

Ellen

Head of Branding

Meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Ellen

Neem contact op met Ellen
Wij helpen je verder

Neem contact op

    Naam *

    E-mailadres *

    Vraag of opmerking

    Ontvang de nieuwste blogs in je inbox

    Inschrijven voor nieuwsbrief

    Volg ons ook op: