Als je een actieve LinkedIn-gebruiker bent, heb je het wellicht al gemerkt: LinkedIn is de laatste maanden veel nieuwe features aan het uitrollen op het platform. Zowel op desktop als op mobiel kun je plots een hoop nieuwe foefjes aan je profiel en berichten toevoegen. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dat ook wel nodig was – LinkedIn leek een tijd stil te staan in haar ontwikkeling en was, na de geflopte LinkedIn Stories, wel weer toe aan wat vernieuwing. Het platform leek die vraag uit de markt feilloos aan te voelen en komt nu in korte tijd met verschillende updates.

Poging twee

De laatste twee grote ontwikkelingen van LinkedIn waren de introductie van de LinkedIn Stories en de mogelijkheid om zelf te bepalen wie jouw persoonlijke posts kan zien en becommentariëren. Beiden konden rekenen op veel kritiek. De eerste omdat de mogelijkheden lang niet zo geavanceerd waren als de welbekende Stories op Instagram, Facebook en Snapchat. Ook waren LinkedIn Stories alleen zichtbaar bij gebruik van de mobiele app en niet op desktop. Een duidelijk geval van te laat en ondoordacht op de bestaande Story-trend inspringen, dus.

Linkedin Stories

Ook de optie om zelf het bereik van je posts te beperken, werd niet met open armen ontvangen. Sterker nog, content creators waren woest! Het doel om een open discussie aan te gaan en organische engagement te bevorderen, werd zo volledig voorbijgestreefd. De optie werd dus ook vele malen minder toegepast dan LinkedIn had voorzien en verdween – terecht – al snel weer naar de achtergrond.

Bereik Beperken

Al met al was het dus tijd voor LinkedIn om weer eens een succesvolle feature te introduceren. Maar het platform dacht groot en vond één feature niet genoeg – en zo genieten gebruikers nu maar liefst drie nieuwe updates. Of ze allemaal even succesvol gaan worden, moet nog blijken, maar het ziet er in ieder geval een stuk rooskleuriger uit dan de voorgaande ontwikkelingen.

Creator Mode

De eerste nieuwe feature is er een die al maanden geleden werd aangekondigd en waar ik dan ook met smart op zat te wachten. Natuurlijk had het universum daar een ander idee over en zat ik pas bij de laatste batch gebruikers bij wie de Creator Mode werd uitgerold. De Creator Mode is speciaal bedoeld voor gebruikers die regelmatig originele berichten delen op LinkedIn. Een aantal beloftes die LinkedIn doet over de functie, is een grotere groei in volgers, een andere weergave van je profiel (die meer is gericht op originele content) en hashtags bovenaan je profiel waarmee je bezoekers kunt laten weten waar jij in je posts over praat (en waarom jij dus zo interessant bent om te volgen). Inmiddels kan iedereen de Creator Mode (de)activeren op zijn of haar persoonlijke dashboard.

Creatormodus

LinkedIn belooft nog veel meer nieuwe features binnen de Creator Mode uit te gaan rollen. Wil je op de hoogte blijven van nieuwe updates? Volg dan vooral de pagina LinkedIn for creators, waarop het platform haar gebruikers regelmatig update over de voordelen en laatste ontwikkeling van de functie.

What’s your (Cover) Story?

Hoewel Stories in de tijdlijn dus niet zo goed scoorden bij LinkedIn-gebruikers, biedt het platform ons nu een alternatief dat wél heel interessant kan zijn. Wist je namelijk dat maar liefst 50% van je nieuwe volgers op die ‘Volg’-knop drukt omdat ze jouw profiel bezoeken? Niet omdat ze een post hebben gelezen of omdat ze je persoonlijk kennen, maar puur omdat ze je profiel interessant vonden. Met een Cover Story kun je je profiel nóg boeiender maken.

Cover Story Plus Cover Story

LinkedIn is dol op video. Dat blijkt maar weer eens uit deze nieuwe feature. In 30 seconden neem je een video op waarin je jezelf kort voorstelt aan nieuwe volgers, je sterke punten samenvat als je op zoek bent naar een nieuwe baan of vertelt over je deskundigheid om nieuwe klanten aan te trekken. Heb je niet meteen de tijd om een video te schieten? Dan kun je als ondernemer bijvoorbeeld ook een (verkorte) bedrijfsvideo als Cover Story plaatsen. Dit is je moment om creatief te zijn! Het instellen van een Cover Story is slechts beschikbaar op de mobiele app. Op desktop kun je wel de Cover Stories van anderen bekijken, maar er niet zelf een toevoegen.

Van 1.300 naar 3.000 karakters

Baal jij ook weleens van het maximale aantal karakters voor een LinkedIn-post? Zit je net lekker in je verhaal, moet je ‘m afbreken omdat je over de 1.300 tekens heen gaat. Dat is vanaf nu verleden tijd. De feature is nog niet voor alle gebruikers uitgerold, maar langzaam maar zeker kunnen steeds meer mensen 3.000 in plaats van 1.300 karakters gebruiken voor een post. Dit is misschien wel de meest impactvolle update van het platform.

Voorheen ging het algoritme goed op posts die zoveel mogelijk van die maximale 1.300 tekens bevatten. Of we nu ook de volle 3.000 karakters moeten gebruiken om te scoren met onze posts? Dat weten we nog niet. Zoveel tekens gebruiken kan namelijk ook averechts werken. Is je verhaal te lang of niet interessant genoeg? Dan scrollen je lezers al gauw door, wat weer slecht is voor de dwell time – een andere belangrijke factor voor het algoritme. We zijn vooral benieuwd hoe LinkedIn hierin de balans gaat vinden. Het zal dus vooral veel uitproberen worden de komende tijd!

Wat betekent dit voor het algoritme?

Ook wat de andere features gaan betekenen voor het algoritme van LinkedIn, weten we nog niet precies. Daarover houdt het platform haar kaken stijf op elkaar. Wel vermoed ik dat gebruikers van de nieuwe features enigszins gepusht zullen worden, net zoals het geval was toen polls werden geïntroduceerd. Toen LinkedIn de optie gaf om een poll als bericht te delen, maar het platform merkte dat daar maar weinig gebruik van werd gemaakt, besloten ze simpelweg de paar polls die wél gedeeld werden te pushen in de tijdlijn. Plotseling zag je overal polls opduiken, en ook nog eens met een gigantisch hoge engagement. Slim gespeeld, LinkedIn.

Of je daadwerkelijk naar voren gepusht wordt, kun je bijvoorbeeld merken aan het aantal views, likes en comments op je posts, maar ook aan het aantal profielbezoeken op je persoonlijke pagina. Houd je Social Selling-statistieken dus in de gaten, zo ontdek je of de Creator Mode, een Cover Story en het vele aantal karakters voor jou echt waardevol zijn!

Wemessage Ellen

Ellen

Head of Branding

Meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Ellen

Neem contact op met Ellen
Wij helpen je verder

Neem contact op

    Naam *

    E-mailadres *

    Vraag of opmerking

    Ontvang de nieuwste blogs in je inbox

    Inschrijven voor nieuwsbrief

    Volg ons ook op: