Magento 2 en de wereld van technische SEO

3 juli 2019

WE Wemessage Logo Blog

Gebruik jij nog Magento 1? Dan is het inmiddels geen geheim meer dat je marktpotentie laat liggen. De overstap naar Magento 2 kan dan ook eigenlijk niet meer wachten. Als we kijken naar Magento 1 zien we een verouderde interface, relatief trage laadtijden, weinig externe plug-ins en een eindigende veiligheid support. Deze eindigende veiligheid support, die grotendeels al is gestopt, zal ervoor zorgen dat jouw Magento 1 shop zo lek als een mandje gaat worden. “Fingers crossed dat dat geen problemen gaat opleveren”. Los van deze onderwerpen is de technische SEO, dat gemakkelijk benaderbaar is, wel het meest verouderde aspect van Magento 1.

Technische SEO en Magento 1

Laten we terug gaan naar 2008. Het jaar dat Magento 1 de wereld van E-commerce een boost kwam geven. In 2008 was technische SEO niet meer dan een term die de meeste  marketeers wel eens voorbij hoorden komen. De realiteit was echter dat hier nog vrij weinig mee werd gedaan. “Je staat met je merknaam al bovenaan in Google”, “Die hoge zoekresultaten komen vanzelf wel” of “Mensen weten onze website toch al te vinden”. In 2019 weten we wel beter. SEO wist de wereld van internet, E-commerce en van de consument op de kop te gooien. 

In 2008 was echter ook voor Magento 1 technische SEO niet van dermate belang om de interface en de wijze van opbouw compleet aan te passen op de regels van technische SEO. Door tussentijdse updates zijn hier verbeteringen in geweest, maar echt gebruiksvriendelijk en compleet is Magento 1 in combinatie met technische SEO nooit geweest🧐.      

De belangrijkste SEO verbeteringen voor Magento 2

De bouwers van Magento 2 wisten dat ze aan de slag moesten met het vereenvoudigen van SEO optimalisatie voor onder andere marketeers. Magento 2 steekt dit niet onder stoelen of banken. Magento 2 is beter opgebouwd en is daarnaast gemakkelijker te optimaliseren zonder diepgaande ict kennis. Om je een overzicht te geven lichten wij vijf belangrijke verbeteringen uit:

  • Laadsnelheid

De thema’s binnen Magento 2 zijn stukken “lichter”. Dit komt doordat de verschillende modules binnen Magento 2 de interface-elementen nu zelf reguleren. Daarnaast werkt ook de basis van Magento 2 met lichtere elementen. Dit komt ten goede aan de laadsnelheid. Daarnaast maakt Magento 2 automatisch gebruik van full-page caching. Dit houdt in dat de statische elementen van jouw webshop worden voorgeladen doordat na het eerste bezoek berekeningen zijn opgeslagen. Alleen al deze verbetering zorgt voor een laadtijd reductie van 25% bij de Magento 2 webshop.  

  • ALT-text toevoegen

Voor de meeste allround (E-Commerce) marketeers is dit een herkenbaar probleem. Alt text toevoegen in Magento 1 is niet zo gemakkelijk als het lijkt. Even naar de mediatheek om ALT-text toe te voegen? Dat gaat niet zo makkelijk in Magento 1. In Magento 2 is er een een omgeving, Image management, waar je wel gemakkelijk afbeeldingen kan beschrijvingen en zoekwoorden kan meegeven. Hierdoor kan je de ALT-text weer laten aansluiten op het onderwerp en de zoekintentie van de klant.  

  • Responsive design

Hedendaags hebben we te maken met de mobile first index van Google. Voor de meeste marketeers, met een redelijk klantenbestand, is dit dan ook zeker merkbaar. Het verschil tussen de Google desktop posities en de mobiele posities lopen minder synchroon dan voorheen. Ook in het Google Search Console komen we vaker de volgende foutmeldingen tegen voor mobiel: “klikbare elementen te dicht bij elkaar”, “content breder dan scherm” of “tekst te klein om te lezen”. Veel voorkomende problemen die niet ten goede komen voor de ranking van je zoekwoorden voor mobiel of tablet. Het basisthema van Magento 2 is echter volledig responsive gemaakt. Hierdoor zijn de meeste beschikbare thema’s, die door worden doorontwikkeld op het basisthema, perfect responsive voor mobiel en tablet. Ideaal voor de mobile first index dus. 

  • Meta Robots aanpassen

Geen duidelijk overzicht van de pagina’s en de meta Robots instellingen: “index follow”, “index no-folow”, “no-index folow” of “no-index no-folow”. Een veel voorkomend probleem van grote webshops, die hierin geen constante strategie hanteerden. De webshop maar weer door de SEO-scanner heen om een overzicht te krijgen en “fouten” aan te passen in de code. In Magento 2 is dit gewoon mogelijk in de admin panel. Hier kan je eenvoudig instellen of een pagina bijvoorbeeld een “No-index folow” moet krijgen bij duplicate content of een a/b test. De invloed van de Meta Robots instellingen worden vaak onderschat. Door het belang van Meta Robots voor webshops hebben wij deze nieuwe tool in Magento 2 meegenomen in deze lijst.

  • Automatische Meta tags

Deze nieuwe functie is handig voor webshops die niet gelijk de tijd hebben voor het optimaliseren van alle metadata. Door voor de producten de “meta auto-generation” aan te zetten wordt de metadata automatisch ingevuld door Magento 2. Stel de gegevens eenmalig goed in en de Metadata wordt bij alle producten gegenereerd. Let op! Net als bij Yoast wordt de data opgehaald door bepaalde ingevoerde variabelen. Dit zorgt vaak voor te lange metadata of irrelevante informatie. Los van dat zijn we alsnog enthousiast over deze nieuwe functie. Beter iets dan niets in de metadata🙃.  

Geen reden meer om te wachten met de overstap naar Magento 2

Los van deze vijf uitgelichte features op het gebied van technische SEO zijn er nog tientallen andere nieuwe tools in Magento 2. Magento 1 begint langzaam af te brokkelen door onder andere de afbouwende ondersteuning. Ons advies: wacht niet langer met overstappen. Hoe eerder je over gaat, hoe langer jij kan optimaliseren en profiteren van Magento 2.

Terug naar overzicht Profiteren van Long tail zoekwoorden