Business genereren en online netwerken op LinkedIn

14 april 2020

Wemessage blogs Blog

Online netwerken? Om te zeggen dat dat van deze tijd is, is nogal een understatement. Netwerk je niet online, dan loop je flink achter op degenen die dat wel doen – en al helemaal in de huidige situatie betreffende het coronavirus. Toch snappen we dat het makkelijker gezegd is dan gedaan. 🤭 Daarom leggen we je niet alleen uit wat alle voordelen van online netwerken zijn, maar ook hoe je er die hardnodige business mee kunt genereren.

Online netwerken

Voordelen van online netwerken

Waar het nog niet zo heel lang geleden de norm was om koud te bellen op zoek naar klanten, is die norm inmiddels flink verschoven. We zijn nu constant online op zoek naar nieuwe prospects, leads en klanten. 📲 Dat gebeurt vooral op LinkedIn. LinkedIn is het ideale online platform om (nieuwe) business te genereren. Van ‘nature’ is het namelijk een zakelijk platform en op die manier wordt het nog steeds voornamelijk gebruikt. Op LinkedIn zit iedereen die op zakelijk gebied iets nodig heeft – of dat nu nieuwe kennis, nieuwe klanten of nieuwe werknemers zijn. Daarom is de kans ook zo groot dat je op LinkedIn vindt wat je zoekt; iedereen heeft namelijk ook iets te bieden: informatie, diensten of natuurlijk geld. Maak jij op LinkedIn duidelijk wat je hebt óf zoekt, dan zal je sneller en meer business creëren met veel minder moeite dan door je potentiële klanten koud te bellen. Zeg nu zelf: zou je liever een hele dag besteden aan 60 telefoongesprekken waar je misschien twee afspraken aan overhoudt, of aan één sterke LinkedIn-post met 50 reacties waar je maar liefst vijf afspraken aan overhoudt? Juist. Maar dan moet je dat natuurlijk wel op de goede manier doen.

Hoe kiezen klanten voor mij?

Want dat klinkt allemaal leuk en aardig, één LinkedIn-post en vijf nieuwe afspraken op een dag, maar hoe kom ik daar? Als je nog niet of weinig online aanwezig bent, kan die overgang inderdaad best lastig zijn. Begin met een goed LinkedIn-profiel. Dat is de basis. Heb je dat eenmaal staan, dan draait het voornamelijk om kwaliteit, consistentie en opvolging. Dat gaan we even uitleggen:

1) Creëer kwalitatieve content

Op LinkedIn draait het allemaal om content. De kunst is om de lezers van jouw content zover te krijgen dat ze jou inschakelen wanneer ze iets nodig hebben. Je moet dus een bepaalde gunfactor creëren. 🌟 Dat doe je niet door zomaar een verkooppraatje te houden zoals je dat ook zou doen wanneer je koud de telefoon oppakt. Mensen moeten niet lezen dat ze jouw hulp kunnen gebruiken, maar moeten door het lezen van jouw content door jou geholpen willen worden. Om daartoe te komen, is het belangrijk om content te delen die zo echt, oprecht en authentiek mogelijk is. Vertel over jouw zakelijke ervaringen, zonder je diensten direct proberen te verkopen. Onthoud: dit is slechts stap 1. Doorloop je alle stappen, dan heb jij de sleutel in handen tot het moeiteloos genereren van business op LinkedIn.

2) Wees consistent

Online zichtbaarheid is enorm belangrijk voor het genereren van business. Hoe vaker jij on-top-of-mind bent bij je potentiële klanten, hoe sneller ze aan jou zullen denken wanneer ze jouw diensten nodig hebben. 🔍 Wees dus consistent in het plaatsen van je content. Of dat nu één keer in de maand is, twee keer in de maand of wekelijks; dat maakt niet zo gek veel uit. Het is belangrijk dat zodra jij ervoor kiest om online zichtbaar te zijn, je daarin ook doorpakt.

3) Vergeet niet de conversatie aan te gaan

Goed, je hebt content geplaatst en post ook regelmatig en consistent. Nu is het belangrijk om te kijken naar je opvolging. Als je een reactie op je content krijgt, reageer je daar dan ook weer op? Of geef je alleen een ‘like’ terug? Dit is het moment om de conversatie aan te gaan. Je wilt namelijk interactie creëren, de dialoog aangaan en je netwerk vergroten. 🌍 Dat doe je door opvolging te geven aan je publiek. Vraag bijvoorbeeld in een privébericht of diegene eens tijd heeft voor een kop koffie en of je iets voor elkaar kan betekenen. Als je dit maar veel en vaak genoeg doet, zul je zien dat je écht slechts één post nodig kan hebben om daar wel vijf fysieke opdrachten uit te realiseren.

Meer weten over social selling?

Dit alles is kort samen te vatten als ‘social selling’. Wil je daar meer over weten of nog veel verder de diepte in gaan over jouw personal brand en het inzetten van LinkedIn als business model? Daar kan Wemessage je mee verder helpen. Met onze eigen Academy bieden wij diverse trainingen aan op het gebied van social selling op LinkedIn. En ben je benieuwd naar onze andere diensten? Neem dan eens contact met ons op. De lekkerste koffie van Deventer staat al voor je klaar!

Alle blogsTerug naar overzicht Waarde creëren voor jouw bedrijf met behulp van e-learning