Social media, wat doet het voor je SEO?

27 juli 2021

Wemessage blogs Blog

“Post lekker veel op social media, want dat is goed voor je SEO!” Een mooie bewering, maar wat is er eigenlijk van waar? Kun je de rankings van de pagina’s op je website in Google echt positief beïnvloeden met het gebruik van kanalen als Instagram, LinkedIn en Facebook? Daarover zijn de meningen nogal verdeeld. Dat je niet zonder goede content kunt om te scoren in Google, daar zijn we het allemaal wel over eens. Maar onze vrienden daar zijn niet 100% transparant over de factoren die een rol spelen in hun algoritme én er vinden nogal eens updates plaats. De inhoud van een deel daarvan blijft voor iedereen gissen. Wat het gebruik van social media bijdraagt aan SEO, is zo’n onderwerp waar geen duidelijkheid over is. Ik vond het daarom tijd om verder in deze materie te duiken en op een rij te zetten wat we er dan wél over kunnen zeggen. 

SEO en social media

Even opfrissen

Laten we beginnen met een korte opfrisser met betrekking tot SEO en social media. 

SEO

SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel zoekmachineoptimalisatie. Alles wat je doet om met je website een zo hoog mogelijke positie te verwerven in de organische resultaten van zoekmachines, valt onder SEO. Google speelt hierbij veruit de grootste rol. Om die felbegeerde nummer 1-positie te bemachtigen, moet je website grofweg aan 4 dingen voldoen:

  • Hij moet technisch op orde zijn
  • De content moet goed zijn
  • Je moet voldoende autoriteit hebben
  • De user experience moet goed zijn

Deze 4 zaken zijn op te delen in tig factoren die Google meeweegt bij het bepalen van je ranking, die dus ook niet allemaal bekend zijn. 

Social media

Wees eens eerlijk: kun jij je nog een leven zonder social media zoals Instagram, LinkedIn, TikTok en Twitter voorstellen? Nou, ik niet! Op al deze online platformen staat interactie tussen gebruikers centraal. Het is dus een manier om jezelf zichtbaar te maken voor anderen. Elk platform is anders en heeft een eigen algoritme dat bepaalt wie jouw updates te zien krijgt en wat je te zien krijgt als je door je feed scrolt.

Het verband tussen SEO en social media

Terug naar de vraag wat SEO en social media nou precies met elkaar te maken hebben. Om alvast wat meer duidelijkheid te verschaffen: ze zijn absoluut met elkaar verweven. Directe invloed van het een op het ander is alleen niet aantoonbaar. Het is wel het proberen waard om SEO-factoren indirect te beïnvloeden met je social mediakanalen. Ik zet wat dit betreft even wat belangrijke zaken voor je op een rij:

Links in je posts

Gebruik je in je social media posts links naar je website? Leuk, maar dat gaat in ieder geval niets doen voor de rankings van deze pagina’s in Google. Het zou toch wat zijn als dat kon. Dan is het opeens wel heel makkelijk om je feed vol te spammen met links en daarmee links naar je website op te bouwen. Maar linkbuilden via social media is toch echt geen optie. Alle links die je daar plaatst naar je website krijgen namelijk standaard een nofollow-tag mee. Dit houdt in dat ze niet van invloed zijn op de ranking van de specifieke pagina. Stoppen met het delen van links dan maar? Nee hoor! Doe het alleen met mate. Het delen van een link naar je website is een mooie manier om je volgers met je content in aanraking te laten komen. Levert je post veel engagement op, dan kan het ertoe leiden dat ook mensen die je bedrijf nog niet kenden op je website belanden, doordat ze je bericht tegenkwamen in hun feed. 

Vindbaarheid van profielen

Als mensen op de naam van je bedrijf zoeken, zullen ze in de organische zoekresultaten vaak eerst je website tegenkomen, maar de kans is groot dat die gelijk gevolgd wordt door een of meerdere van je social mediakanalen. Ook bij Wemessage is dat het geval:

Blog SEO en social media

Het belang van interactie

Je wilt natuurlijk dat je content zoveel mogelijk gezien wordt. Een van de manieren om dat te bereiken, is door je social mediakanalen in te zetten. Hoe meer interactie je daar weet te genereren, hoe groter je bereik. Dat maakt de kans dat het gedeeld wordt weer groter en dat ziet Google dan weer als een teken dat je website relevant is.  

Doe er je voordeel mee!

Kijk eens goed naar je branding op social media. Hoe beter je branding, hoe meer mensen je merk zullen gaan waarderen en hoe bekender je wordt. Dat leidt vervolgens weer tot meer bezoekjes aan je website en hopelijk meer sales. Kun je wel wat hulp gebruiken bij je branding? Samen met mijn collega’s ga ik graag voor je aan de slag. Neem contact met ons op en dan kijken we samen hoe we jouw socials door het dak kunnen laten gaan!

Alle blogsTerug naar overzicht Zo hack jij het Instagram-algoritme in 2021