Of je nu op Instagram, Facebook, TikTok of LinkedIn zit – hashtags zijn op social media niet meer weg te denken. Voor de social mediagoeroes zijn hashtags een échte uitvinding, ze helpen namelijk bij een betere online vindbaarheid. Maar wat zijn hashtags nu precies en hoe kun je ze op de perfecte manier inzetten? In deze blog geven wij je niet alleen antwoord op deze vragen, ook geven we de handigste tips en tricks om jouw hashtaggebruik tot een succes te maken.

Wat zijn hashtags?

Velen die dit lezen zullen waarschijnlijk al bekend zijn met het fenomeen hashtag. Toch leggen we dit begrip nog graag uit aan de aanstormende social mediatalenten.

Je kent het vast wel – je leest een leuk social mediabericht en opeens staan er vreemde #-tekens bij. Jup, dat zijn ze, de hashtags! Een hashtag is een combinatie van het #-teken en daarachter een woord of term. Deze hashtags worden onder andere gebruikt om een bericht over een onderwerp snel terug te kunnen vinden op social media. Maar daarnaast worden ze ook toegepast om je bereik te vergroten. Superhandig dus, die hashtags! Ze zorgen voor meer bereik, engagement en volgers – onmisbaar in een goede social mediastrategie. Benieuwd waarom hashtags nog meer belangrijk zijn? Je leest het in onze vorige blog.

Soorten hashtags

Je zult wel denken: “Aan een hashtag kan toch niet heel veel misgaan?” Fout! ❌ Een hashtag is een hashtag, maar ze zijn onder te verdelen in een heel veel verschillende soorten. De populaire hashtags zijn als volgt:

#1: Hashtags met een groot bereik

Dit zijn hashtags die een bereik hebben van maar liefst meer dan een miljard posts. Dit zijn bijvoorbeeld hashtags als #love #food #travel én #marketing natuurlijk! 😜

Deze hashtags zijn supergoed om toe te passen bij jouw social mediabericht. Let er echter wel op dat je jouw post niet alleen op deze hashtags baseert. Gezien de populariteit van de hashtags is de kans dat je met je bericht onderaan komt te staan vele maten groter en dat wil je natuurlijk niet.

#2: Hashtags met een klein bereik

Deze zijn voor jou waarschijnlijk veel interessanter! Je kunt hierbij een hashtag met een groot bereik kaderen door bijvoorbeeld van #marketing, #marketingdeventer te maken. Kijk hierbij wel goed naar wat het bereik en de relevantie van de hashtag is.

#3: Branded hashtags

Heb je een eigen bedrijf of voer jij social mediawerkzaamheden uit voor diverse bedrijven? Dan zijn branded hashtags van cruciaal belang! Zo gebruiken wij op onze social mediakanalen altijd #wemessage of #wemessagedeventer. Waarom? Nou dit zorgt ervoor dat wanneer mensen op zoek zijn naar een marketingbureau in Deventer, Wemessage sneller oppopt.

Tip: houd de branded hashtags kort. Zoals #wemessage in plaats van #wemessagemarketingbureaudeventer. Weinig kans dat mensen op die laatste hashtag zoeken!

#4: Community hashtags

Hieronder vallen alle hashtags die in een bepaalde branche voorkomen. In de online marketing gebruiken wij dan ook vaak hashtags zoals #socialmedia #seo #content of #sea. Hiermee zetten we onze social mediaberichten kracht bij én zijn we ook nog eens sneller vindbaar.

Zo vind je die perfecte hashtag!

Allemaal leuk en aardig die hashtags, maar hoe weet je nu écht welke werkt voor jouw social mediakanaal? Wij hebben het antwoord, namelijk een hashtagonderzoek! Tijd om jou te voorzien van handige tips en tricks voor de stappen die je moet ondernemen om tot de perfecte selectie hashtags te komen.

#1: Kies jouw hashtag

We hebben net vier verschillende soorten hashtags besproken. Het is belangrijk om goed te kijken welk type hashtag je graag wilt gebruiken. Wil je jouw bericht kracht bijzetten? Kies dan voor een community hashtag. Mag het allemaal iets meer merk gebonden zijn – branded hashtag it is! Een combinatie maken van de hashtags is zeker mogelijk, we raden het zelfs aan. Dit zorgt er namelijk voor dat je bericht nog sneller wordt opgemerkt door het algoritme en dus nóg meer interactie oplevert.

#2: Relevantie is key!

Kijk goed waar je social mediabericht over gaat en pas hier de hashtags op aan, want het is van groot belang dat jouw hashtags relevant zijn. Om de juiste hashtags te bepalen kun je jezelf een aantal vragen stellen. Zoals: waar schrijf ik over of wat zie ik op de foto?

#3: Analyseer het bereik

Wanneer je de eerste twee stappen hebt gedaan, is het van belang om te kijken wat het daadwerkelijke bereik is van de hashtags. Hier zijn een aantal handige tools voor. Zo kun je bijvoorbeeld op Twitter en Instagram erg goed zien welke hashtags trending zijn. Maar daarnaast zijn er ook verschillende applicaties, zowel voor Apple- als Android-gebruikers. Zoek op ‘hashtag apps’ en vind! En… onder het mom van ‘beter goed gejat dan slecht bedacht’: check je concullega’s. 😇

#4: Check de betrokkenheid

Op de apps kun je heel handig checken wat het bereik is van de hashtags, maar je wilt natuurlijk ook graag de betrokkenheid weten. Want hoe hoger de betrokkenheid van de hashtag, hoe leuker de algoritmes je social mediaberichten vinden! Check dus het aantal reacties, likes en shares per hashtag.

#5: Analyseer en leer!

Als het goed is heb je na al deze stappen een flinke lijst aan hashtags opgeschreven. Maar zoals eerder benoemd: relevantie is key. Analyseer de hashtags daarom grondig, check de betrokkenheid en het bereik en streep de overbodige termen weg.

Hashtags per kanaal

We hebben nu perfect inzichtelijk hoe we een hashtag-onderzoek kunnen uitvoeren. Maar de juiste hashtag is voor elk social mediakanaal verschillend, zo ook de aantallen. Je kunt op social media namelijk niet onbeperkt gebruik maken van hashtags. Op Instagram zijn het er maximaal 30. Het algoritme van Facebook reageert per update verschillend op de hashtags, wij adviseren dan ook om maximaal 2 hashtags te gebruiken. Hoe meer hashtags je gebruikt, hoe sneller je bericht als spam wordt gezien en dat wil je natuurlijk niet! Op LinkedIn adviseren we rond de 5 á 6 hashtags, waarbij het erg belangrijk is dat ze iets zeggen over het bericht. Ook op het populaire format TikTok zijn hashtags ook van groot belang. Deze hashtags zorgen er namelijk voor dat je de kans dat je op de For You-page uitgelicht wordt groter is. Wij raden dan ook 6 hashtags aan. Hierbij is het belangrijk dat 2 hashtags over de inhoud van je video gaan (denk hierbij aan #wemessage #marketingdeventer), dat je 2 hashtags gebruikt die voor een feature kunnen zorgen (bijvoorbeeld #learnontiktok) en 2 algemene hashtags zoals #FYP of #tiktok.

Zo! Nu is het aan jou de taak om de diepte in te duiken met alle nieuwe input over het gebruik van hashtags. Heb je nog vragen? Dan helpen we je graag verder! 💪🏼

Wemessage Ellen

Ellen

Head of Branding

Meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Ellen

Neem contact op met Ellen
Wij helpen je verder

Neem contact op

    Naam *

    E-mailadres *

    Vraag of opmerking

    Ontvang de nieuwste blogs in je inbox

    Inschrijven voor nieuwsbrief

    Volg ons ook op: