Viraal op TikTok: hoe werkt het algoritme?

6 augustus 2020

Wemessage blogs Blog

Kan jij je nog een wereld voorstellen zonder jongste social mediatelg TikTok? Wij ook niet. Waar we jullie vorig jaar nog meenamen in alle ins en outs van het gloednieuwe platform, kunnen we jullie nu meer vertellen over het algoritme en de geheimen achter TikTok. 👀 De vraag of het waardevol is om aanwezig te zijn op TikTok, hebben we inmiddels met een volmondig ‘ja’ kunnen beantwoorden. Maar hoe haal je rendement uit je video’s, welke content is interessant voor je kijkers en hoe ga je viraal?

Viraal op TikTok

Het algoritme van TikTok

Net als bij ieder ander sociaal medium, kan je ook bij TikTok precies de juiste ingrediënten aan je content toevoegen om maximaal zichtbaar te zijn. LinkedIn, Instagram en Facebook (en ga zo nog maar even door) hebben we inmiddels uitgespeeld, maar het management van TikTok houdt haar kaken stijf op elkaar wat het algoritme van de app betreft. Toch gaan er heel wat theorieën de rondte over de perfecte samenstelling voor een virale video – en bovendien leer je al een hoop door zelf in de app te duiken. Laten we beginnen bij het begin: de For you-page. Dit is het eerste wat je ziet wanneer je de app opent en staat vol met video’s die specifiek voor jou interessant kunnen zijn. Dat is het geniale en tegelijkertijd mysterieuze aan TikTok: voor iedere gebruiker is de For you-page compleet anders. Hoe meer video’s van een bepaald kaliber jij liket, hoe meer video’s in die range TikTok voor jou naar voren pusht. Kijk jij dus graag naar kattenfilmpjes en grappige dansjes, maar jouw collega naar lipsync-video’s en kook-tutorials, dan zien jullie ook respectievelijk die video’s op jullie For you-page verschijnen. 😻 Het algoritme is dus zo ingesteld dat jij vooral video’s ziet waarvan de kans groot is dat jij ze ook daadwerkelijk leuk vindt.

Inspelen op het algoritme

Dit maakt het extreem lastig om voor een breed publiek interessante content te produceren. Zou je denken. Want er zijn wel degelijk manieren om ervoor te zorgen dat jouw video naar voren gepusht wordt bij je doelgroep. En als je bedenkt dat meer dan 90% van de TikTok-gebruikers de app meer dan één keer op een dag opent, is dat natuurlijk ontzettend interessant. De volgende factoren helpen jou om viraal te gaan op TikTok:

De juiste caption en hashtags

Het grootste doel van TikTok is entertainment. Neem jezelf dus vooral niet te serieus bij het delen van content. Dit geldt niet alleen voor de video’s, maar ook voor de beschrijving die je erbij plaatst, ofwel de caption. Een caption mag niet meer dan 150 tekens bevatten, dus zorg ervoor dat je boodschap kort en krachtig, maar bovenal grappig is. Binnen die 150 tekens vallen ook de hashtags. Het algoritme van TikTok is zo slim dat het checkt of de inhoud van je video wel echt overeenkomt met de hashtags die je gebruikt. Zorg er dus voor dat je ook alleen hashtags gebruikt die inhoudelijk aansluiten op je content. De enige hashtags die uitzondering op de regel vormen, zijn de hashtags die verwijzen naar de For you-page, zoals #foryou, #FYP en #foryoupage (en voor specifieke Nederlandse video’s: #voorjou en #vj). Geen idee welke hashtags je moet gebruiken? Neem dan een kijkje op de pagina ‘Ontdekken’, waar TikTok aangeeft welke hashtags op dit moment populair zijn en dus een grotere kans bieden om viraal mee te gaan.

Kies je muziek verstandig

Op TikTok draait alles om geluid. Je zult geen video vinden zonder muziek of ander audiofragment. 🎷 Net als populaire hashtags, laat TikTok je ook weten welke muziek op dit moment veel gebruikt wordt. Je denkt misschien dat je tussen al die video’s met populaire muziek minder snel gevonden wordt, maar video’s met veelbeluisterde muziek hebben juist een veel grotere kans om op veel verschillende For you-pages terecht te komen. De ‘Ontdekken’-pagina voor muziek vind je pas wanneer je daadwerkelijk een video hebt gemaakt of geüpload. Door vervolgens ‘Geluiden’ en ‘Ontdekken’ te selecteren, vind je meteen alle aanbevolen muziek categoriematig tentoongesteld. Er is zelfs een categorie ‘TikTok Viral’. Als je slim bent, kies je hier een geluidsfragment van!

Doe mee aan of creëer je eigen #challenges

TikTok is constant in beweging en er worden iedere dag nieuwe creatieve ideeën gedeeld. Een van die ideeën is de zoveelste nieuwe ‘uitdaging’. Onder de hashtag #challenge zie je al snel allerlei verschillende uitdagingen die TikTok-gebruikers met elkaar aangaan. Een challenge die tijdens de coronacrisis volledig viraal ging, was de #levelupchallenge, waarbij grote aantallen toiletrollen opgestapeld werden om vervolgens huisdieren daar overheen te laten springen. Hoe meer mensen je meekrijgt in jouw challenge, hoe populairder je hashtag en video wordt en hoe sneller je viraal gaat.

Deel interessante content

Video’s worden door TikTok als interessant gezien als veel mensen jouw video van begin tot eind bekijken. Nu je dat weet, kan je daar natuurlijk slim op inspelen. Vertel bijvoorbeeld aan het begin van je video wat je kijkers kunnen verwachten. Ga je tips uitdelen? Vertel dan hoeveel dat er zijn, dan weten je kijkers wat ze kunnen verwachten en zitten ze je video sneller uit. Deel je een grappige video? Zorg er dan voor dat ‘ie grappig blijft, anders scrollen je kijkers al snel door. En deel je een spannende video? Iedereen houdt van een goede cliffhanger. Geef aan dat je de ontknoping of het eindresultaat deelt in een volgende video om je kijkers te stimuleren je te gaan volgen. Hoewel meer volgers niet per definitie betekent dat je video’s meer gepusht zullen worden, kan het natuurlijk nooit kwaad voor je aantal views.

Crossmediale video’s

Laat je volgers op andere sociale media weten dat je ook actief bent op TikTok. 📲 Deel de video’s die je maakt ook op Instagram, Facebook en – als het een informatieve of zakelijke video betreft – zelfs op LinkedIn. TikTok biedt jou de perfecte mogelijkheid om je klanten en partners een kijkje achter de schermen te geven. Dit maakt de drempel voor potentiële klanten een stuk lager om jou te benaderen wanneer ze je hulp kunnen gebruiken – ze hebben namelijk het gevoel je al een beetje te kennen.

TikTok Pro

Tot slot bestaat er ook een betaalde versie van TikTok: TikTok Pro. Met deze versie kan je je content makkelijk analyseren en dus ook optimaliseren. Waar komen je volgers vandaan? Worden je video’s wel bekeken door mensen uit je doelgroep? TikTok laat jou ook zien welke muziek je kijkers nog meer luisteren, wanneer ze actief zijn en welk soort video’s hen nog meer interesseert. Allemaal statistieken waar jij weer wat mee kan voor je volgende TikTok-video. Wedden dat je met deze tips binnen de kortste keren viraal gaat op TikTok?

Ga viraal met TiktTok en Wemessage

Ben je nog niet helemaal thuis in de wereld van TikTok of andere sociale media? No need to panic, Wemessage’s got you covered. Wij hebben de juiste specialisten in huis om je te ondersteunen met een sterke contentstrategie en de juiste social mediacampagnes. Pak de telefoon op of kom eens met ons kletsen in Deventer, onze (h)eerlijke koffie staat al voor je klaar!

@wemessageWanneer je wél goede kantoorkoffie hebt! ☕️ ##wemessage ##eerlijkkoffie ##dance ##work ##coffee ##foryou ##fyp ##foryoupage ##dutch ##fy♬ Forget Me Nots – Patrice Rushen

Alle blogsTerug naar overzicht Maak klanten van je websitebezoekers met Leadinfo