Gratis jouw eigen webshop openen op Facebook & Instagram

23 september 2020

Wemessage blogs Blog

Ondernemers, opgelet! Facebook is bezig met de introductie van nieuwe e-commerce tools die gratis worden aangeboden op Facebook en Instagram. Het social mediaplatform heeft zich de afgelopen jaren druk bezig gehouden met het stimuleren van e-commerce. Nu heeft Facebook dan eindelijk verschillende functies gelanceerd. Om verschillende redenen kan de nieuwe e-commerce tool aantrekkelijk zijn voor ondernemers. Maar, welke webshopmogelijkheden zijn er allemaal?

Facebook shop

Hulp bij crisis

Het afgelopen jaar heeft de pandemie sommige bedrijven een flinke knauw verkocht en andere bedrijven gedwongen om over te gaan tot het online aanbieden van hun diensten en producten. In mei heeft Facebook aangekondigd dat er nieuwe e-commerce tools aan zaten te komen om kleine lokale bedrijven die door de coronacrisis in gevaar zouden komen, te ondersteunen. Daarover zei CEO Mark Zuckerberg tijdens een livestream: “If you can’t physically open your store or restaurant, you can still take orders online and ship them to people.” En nu is het dan daadwerkelijk mogelijk om jouw webshop te starten op Facebook of Instagram.

Eigen webshop eenvoudig opzetten

De webshop-apps zijn heel simpel. Op een eenvoudige manier kan jij zo je eigen webshop starten. Door de volgende stappen te volgen, staat jouw webshop in no time online:

1. Door via de desktop naar jouw bedrijfspagina te gaan, kun je bij ‘pagina beheren’ op ‘Winkel beheren’ klikken om een webshop voor jouw pagina te starten. Eerst begin je met algemene gegevens.

2. Vervolgens kan je de stijl en lay-out van jouw shop aanpassen. Op deze manier kun je jouw webwinkel met je eigen huisstijl en kleuren inrichten.

3. Bovendien heb je de mogelijkheid om de kleur, grootte en het uiterlijk van de knoppen en tekst te personaliseren.

4. Je kunt kiezen uit standaard kleuren die Facebook aanbiedt, maar wil je een eigen huisstijlkleur? Dan is dit geen probleem. Door een HEX-code in te voeren, kun je voor een andere kleur naar wens gaan.

5. Rechts op je scherm kan je direct het voorbeeld zien. Het is hier ook mogelijk om te switchen tussen de look & feel op Facebook en Instagram. Zo kan je de front-end van jouw shop op zowel Facebook als Instagram zien.

Facebook en Instagram Shop

Bedrijven die een catalogus op hun Facebookpagina hebben staan, kunnen gemakkelijk een Facebook Shop aanmaken. Door te kiezen welke producten uit de catalogus je in je shop wilt laten zien, kun je deze op een eenvoudige manier via jouw shop aanbieden. De Shops zijn voor anderen zichtbaar op jouw bedrijfsprofiel, Stories en advertenties. Wanneer bezoekers op jouw Shop komen, kunnen ze de complete collectie bekijken, producten opslaan en een bestelling plaatsen. In de Verenigde Staten is het zelfs mogelijk om in de Shop zelf jouw bestelling af te rekenen. In overige landen zal je als gebruiker nog door moeten klikken naar de pagina van de webshop. Maar als het aan Facebook ligt, komt hier al snel verandering in.

Nog in ontwikkeling

Het social mediaplatform staat niet stil en is daarnaast druk bezig met het mogelijk maken van aankopen via livestreams. Dit maakt het voor bedrijven gemakkelijk om hun producten aan te bieden op de social mediaplatforms. Je kiest eenvoudigweg producten uit die je wilt tonen in je live-video. Het is de bedoeling dat deze producten dan getagd zijn en kijkers deze kunnen kopen tijdens de live-video. Deze functie zit momenteel nog in de testfase.

Wemessage is jouw full-service web- en marketingbureau

Ben je geïnteresseerd in wat Wemessage voor jou en jouw bedrijf kan betekenen in deze online wereld? Wemessage heeft de kennis en kunde in huis als het gaat om social media, social mediamarketing en sales. Heb je hulp nodig bij het opzetten van jouw webshop op Facebook of Instagram? Neem dan snel contact met ons op.

Alle blogsTerug naar overzicht WeDash: waar alle marketeers op zaten te wachten!