Zo schrijf jij een ongekende toptekst

9 december 2020

Wemessage blogs Blog

‘Ik? Een toptekst schrijven? Echt niet! Ik kan helemaal niet schrijven!’ Schoot iets dergelijks door je hoofd toen je de titel van deze blog las? Grote kans van wel. Schrijven, in welke vorm dan ook, is voor veel mensen een lastige klus, waar ze vaak tegenop zien. Niet voor niets wordt het door bedrijven vaak uitbesteed. Wat als ik je nu eens vertel dat het echt niet zo moeilijk hoeft te zijn als je denkt? Ook jij kunt met een beetje hulp goede teksten schrijven. En die hulp, die krijg je van mij in de vorm van 12 tips. Doe er je voordeel mee!

Zo schrijf jij een ongekende toptekst

1. Bepaal je doel

Een tekstschrijver die een tekst schrijft zonder doel, is als een kapper die het haar van zijn klanten knipt zonder schaar. Behoorlijk zinloos. Denk vooraf goed na over wat je wilt bereiken met je tekst. Moeten je lezers een pagina op Instagram gaan volgen, moeten ze je website bezoeken of moeten ze een product kopen? Op dit doel speel je in bij het schrijven van je tekst.

2. Weet wie je doelgroep is

Het maakt nogal een verschil of je schrijft voor bedrijven in de financiële branche of voor jongeren die actief zijn op TikTok. In beide gevallen zal je een heel andere tone of voice moeten hanteren om je doel te bereiken. Daarnaast kun je bepaalde woorden bij de ene doelgroep moeiteloos inzetten, maar bij de andere beter achterwege laten. Ook zal de doelgroep leidend zijn bij de afweging om je lezers met ‘u’ of juist met ‘je’ aan te spreken.

3. Breng structuur aan

Een goede tekst is overzichtelijk. Deel je tekst om te beginnen op in alinea’s. Maak je alinea’s niet te lang, want grote lappen tekst lezen niet prettig. Begin elke alinea met een goede titel. Hierover meer bij het volgende punt. Gebruik je een opsomming? Zet de tekst dan niet achter elkaar, maar onder elkaar, voorzien van opsommingstekens.

4. Gebruik duidelijke koppen

De eerste en belangrijkste kop, is de titel van je tekst. Is jouw titel niet pakkend genoeg? Grote kans dat je maar weinig mensen ertoe verleidt de tekst te lezen. Houd er tegelijkertijd rekening mee dat de titel niet misleidend mag zijn. Je lezers lokken met een titel die je in de tekst niet waarmaakt, is niet echt chique. Ook boven alle alinea’s plaats je een duidelijke kop. Deze moet weergeven wat de inhoud van de tekst is. Daarnaast zie je vaak dat mensen geneigd zijn eerst de koppen te scannen om te bepalen of een tekst de moeite waard is om helemaal te lezen. Koppen kunnen dus een belangrijke rol spelen om mensen je tekst in te trekken.

5. Neem de tijd

Druk zijn we allemaal, maar een goede tekst schrijf je niet tussen neus en lippen door. Ga er goed voor zitten. En als je ‘m eenmaal af hebt, laat je tekst dan nog even liggen tot de volgende dag. Lees ‘m dan nog eens goed door. Grote kans dat ‘ie op dat moment nog beter wordt door de aanpassingen die je doet. Ik lees mijn teksten soms tot wel vier of vijf keer door voor ik er tevreden mee ben.

6. Schrijf foutloos

Fouten maken we allemaal, ook bij het schrijven van teksten. Toch is het heel belangrijk om het maken van fouten te voorkomen, want een tekst met fouten komt niet professioneel over. Weet je van jezelf dat je hier moeite mee hebt? Laat je tekst dan controleren door iemand die er wel goed in is. Wil je echt het zekere voor het onzekere nemen? Leg je tekst dan voor aan meerdere mensen. Voorkomen is altijd beter dan genezen!

7. Varieer met de lengte van je zinnen

Over het algemeen geldt dat het goed is om je zinnen kort te houden. Maar, net als bij muziek, moeten teksten een goed ritme hebben om fijn leesbaar te zijn. Met alleen korte zinnen krijg je dit niet voor elkaar. Door korte en wat langere zinnen met elkaar af te wisselen, wordt het ritme beter. Kijk trouwens wel uit dat je geen zinnen gebruikt die onnodig lang zijn. Ook dat komt de leeservaring niet ten goede. Tekst klaar? Lees ‘m eens hardop voor. Dan ontdek je vanzelf hoe het met het ritme is gesteld.

8. Vermijd moeilijke woorden

Je lezers moeten je tekst begrijpen. Allemaal. Verzeker je er dus van dat de woorden die je gebruikt niet te moeilijk zijn. Het staat misschien indrukwekkend, maar als niemand het snapt, ga je aan je doel voorbij. Gebruik ook geen vakjargon als je er niet zeker van bent of je lezers hiermee bekend zijn.

9. Laat passief taalgebruik achterwege

Passieve zinnen lezen veel minder fijn dan actieve zinnen. Vergelijk deze twee zinnen maar eens met elkaar:

  • Er wordt door ons een taxi geregeld, waarmee je naar het restaurant wordt gebracht.
  • Wij regelen een taxi die je naar het restaurant brengt.

De tweede zin zegt exact hetzelfde als de eerste zin, maar dan veel concreter,  in minder bewoordingen en bovendien veel persoonlijker!

10. Wees concreet

Als je de mogelijkheid hebt, verduidelijk je verhaal dan aan de hand van voorbeelden. Dit helpt je lezers om zich een beeld te vormen en om het herkenbaarder te maken. Het is helemaal mooi als je een voorbeeld kunt geven van iets dat je zelf hebt meegemaakt. Dit maakt je verhaal authentiek.

11. Vermijd typische schrijftaal

Als je een tekst schrijft, is het risico groot dat je ongemerkt veel typische schrijftaal gebruikt. Denk aan woorden als echter, immers, reeds, hetgeen en tevens. Geloof mij: deze woorden doen je tekst echt geen goed. Je komt hiermee onnatuurlijk en heel formeel over. Lees je tekst eens hardop voor. Zo pik je de schrijftaal er al snel uit. Weg ermee!

12. Schrijven is schrappen

Houd je tekst to the point. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Kijk goed of alles wat in je tekst staat ook echt van belang is. Zeg je kort na elkaar twee keer bijna hetzelfde, maar dan in andere bewoordingen? Schrap een van beide! Verzand ook niet in eindeloos gebruik van bijvoeglijke naamwoorden. De prachtige immense reusachtig grote berg? Dat kan korter. De reusachtige berg volstaat ook.

Feel ready to write?

Ik hoop dat deze tips je een eindje op weg hebben geholpen. De drempel om te beginnen met schrijven is vaak hoog, maar als je eenmaal goed op dreef bent… Heb je het gevoel dat je toch nog wat hulp kunt gebruiken of besteed je het liever uit? Voel je dan vooral vrij om contact op te nemen. Ik ga graag voor je aan de slag!

Alle blogsTerug naar overzicht Een duik in de social selling-statistieken