Alles over zoekwoord- kannibalisatie

19 maart 2021

Wemessage blogs Blog

Zoekwoordkannibalisatie. Ehm… say what? Dat klinkt niet erg gezellig. Is het ook niet. Het houdt namelijk in dat twee of meerdere pagina’s van je website met elkaar concurreren op hetzelfde zoekwoord. Je zoekwoorden eten elkaar dus als het ware op. Dat verklaart ook gelijk de naam van dit SEO-probleem. Nemen de pagina’s met kannibaliserende zoekwoorden de eerste en tweede positie in Google in beslag? Dan is er niets aan de hand, want zo laat je je concurrenten alleen maar verder achter je. Is dat niet het geval? Dan is het toch zaak om er een kritische blik op te werpen, want je wil natuurlijk dat al je zoekwoorden zo optimaal mogelijk kunnen ranken. In het ergste geval rankt de pagina die je zelf minder belangrijk vindt zelfs hoger dan de andere pagina. Niet de bedoeling, toch? Daarom neem ik je in deze blog mee in de manieren om zoekwoordkannibalisatie op te sporen en voorzie ik je van tips en tricks om het probleem op te lossen. Lees snel verder!

Zoekwoordkannibalisatie

Is zoekwoordkannibalisatie altijd een probleem?

Nee, dat hoeft het niet altijd te zijn. Als je bloemist bent is het vrij logisch dat meerdere pagina’s op je website ranken op het zoekwoord ‘bloemen’. Tegelijkertijd zal dat ook geen term zijn waar je specifiek op gevonden wilt worden, omdat het heel algemeen is en je concurrentie hebt van ontelbaar veel andere bloemisten. De nummer één-positie ligt dus niet zo snel binnen handbereik. Kannibalisatie kun je het dan ook niet echt noemen. Is je zoekterm ‘bloemstuk met rozen en gerbera’s’ en ranken daar meerdere pagina’s op? Ja, dan is het toch echt zoekwoordkannibalisatie en tijd om er wat aan te doen.

Hoe vind ik zoekwoordkannibalisatie?

Laten we het eerst maar eens hebben over de mogelijkheden om de kannibaliserende zoekwoorden op te sporen. Hier is een aantal betaalde tools voor beschikbaar, zoals Ahrefs. Als je hier niet mee werkt en er geen geld aan wilt uitgeven kun je ook Google Search Console gebruiken. In Search Console ga je eerst naar Prestaties en selecteer je Gemiddelde CTR en Gemiddelde positie. Klik dan op het zoekwoord waarvan je wilt zien of er sprake is van kannibalisatie en aansluitend op Pagina’s. Zie je hier meer dan één URL staan? Dan zijn je zoekwoorden druk bezig elkaar op te peuzelen.

Zoekwoordkannibalisatie opsporen

Heb je een website met erg veel pagina’s? Dan is deze manier een tikkie omslachtig. Met de Google Sheets add-on Search Analytics for Sheets ga je een stuk sneller te werk. Als je een nieuwe spreadsheet hebt aangemaakt, kun je in het menu Add-ons en vervolgens Add-ons toevoegen selecteren. Er verschijnt dan een pop-up met de Google Workspace Marketplace, waar je de juiste add-on kunt opzoeken en installeren. Je vindt ‘m daarna terug onder – hoe kan het ook anders – Add-ons. Selecteer Open Sidebar en je kunt aan de slag! Tip: sorteer de zoekwoorden na het importeren op alfabetische volgorde, zodat je kunt zien waar sprake is van hongerige zoekwoorden.

Hoe los ik zoekwoordkannibalisatie op?

Als je eenmaal weet dat er op je website sprake is van zoekwoordkannibalisatie, wil je dat natuurlijk zo snel mogelijk oplossen. Daarom de volgende tips:

  1. Combineer pagina’s

Wanneer twee pagina’s op hetzelfde zoekwoord ranken, kunnen ze inhoudelijk toch heel verschillend zijn. Als dit het geval is, is het goed om te overwegen content die je nu hebt verdeeld over twee pagina’s samen te voegen op één pagina. Vergeet dan trouwens niet om de URL die vervalt te redirecten.

  1. Pas een van de pagina’s aan

Een andere mogelijkheid is dat de inhoud van de pagina’s die op hetzelfde zoekwoord ranken ook nog eens heel vergelijkbaar is. Nu kun je er natuurlijk één verwijderen, maar waarom herschrijf je ‘m niet met de focus op een ander zoekwoord?

  1. Gebruik een canonical URL

Heb je twee pagina’s met vergelijkbare inhoud? Met een canonical URL kun je Google laten weten welke URL bij een zoekresultaat tevoorschijn moet komen. De pagina waar je de canonical URL naar laat verwijzen wordt dan vertoond in de zoekresultaten. De gebruikers van je website zien deze URL trouwens niet.

Here to help!

Wil je hiermee aan de slag, maar kom je er niet uit? Ik help je graag! Niet alleen op het gebied van zoekwoordkannibalisatie, maar op het gebied van SEO in het algemeen. Want dat is natuurlijk veel breder dan alleen dit onderwerp. Neem gerust contact op!

Alle blogsTerug naar overzicht Gooit Apple roet in het eten voor Facebook-advertenties?