Binnen SEO (Search Engine Optimization) wordt er onderscheid gemaakt tussen on page SEO en off page SEO. Beide zijn erg belangrijk voor een goede vindbaarheid van je website. Maar wat is eigenlijk het verschil? In deze blog neem ik je mee in de wereld van on page SEO en off page SEO. Wat betekent het en hoe optimaliseer je beide onderdelen? Tot slot vertel ik je welk onderdeel het belangrijkste is voor jouw website.

Wat is on page seo?

Kort gezegd staat on page SEO voor optimalisaties die je kan uitvoeren op een pagina om de vindbaarheid van die webpagina in de zoekmachines te verbeteren. On page SEO optimalisatie gaat onder andere over de interne links, meta descriptions, headings en de URL. Google heeft nog nooit een lijst bekendgemaakt met de meetpunten die van belang zijn voor de positionering van een pagina. Daarnaast verandert het algoritme van Google constant. Dit maakt het natuurlijk extra moeilijk om goed vindbaar te zijn. Gelukkig hebben wij “de code gekraakt” door eigen onderzoek en testen. On page SEO is een doorlopend project en je zal de posities van je pagina’s moeten blijven monitoren en optimaliseren.

On page SEO optimalisatie factoren

Een on page SEO optimalisatie is meestal gericht op het zoekwoord waarop je wilt dat een pagina gevonden wordt. Ik zet enkele optimalisatiefactoren voor je op een rijtje:

  • Meta title en meta description: het verwerken van het zoekwoord in de metatitel en metabeschrijving draagt bij aan een betere vindbaarheid. Daarnaast zorgt een aantrekkelijke metabeschrijving voor een hogere CTR (click trough rate).
  • URL: maak in de URL al duidelijk waar de pagina over gaat en laat hier dus ook het belangrijkste zoekwoord in terug komen. Daarbij is het wel belangrijk om de URL zo kort mogelijk te houden.
  • Interne links: met interne links leg je verbanden tussen belangrijke pagina’s op je website. Gebruik de anchortekst van een link om te laten weten waar de link naartoe linkt. Een anchortekst zoals “Lees hier” zegt Google en de gebruiker niks.
  • ALT-tekst van afbeeldingen: Google kan de afbeeldingen op jouw pagina niet “zien”. Voeg daarom een alt-tekst toe. Dit is een beschrijving waarmee je Google laat weten wat er te zien is op de afbeelding.
  • Paginasnelheid: een hogere laadtijd van je website heeft een nadelig effect op de ranking van jouw pagina’s. De laadtijd verlaag je onder andere door verkleinde afbeeldingen en mediabestanden te gebruiken.
  • Headingstructuur: om de gebruiksvriendelijkheid en leesbaarheid van je website te vergroten, is het belangrijk om een begrijpelijke headingstructuur te gebruiken. Je begint een pagina met een H1-tag, ook wel de titel. Hier laat je het belangrijkste zoekwoord van de pagina in terug komen. Vanuit hier ga je verder met ondertitels (H2) en kun je ook nog verder in subtitels (H3 t/m H6). Zorg dat er nooit meer dan één sprong tussen een H2 t/m H6 zit.

Wat is off page SEO?

Anders dan bij on page SEO gaat het bij off page SEO optimalisatie over het beïnvloeden van externe factoren. Deze factoren hebben geen invloed op het uiterlijk en de functionaliteit van je website. Samengevat gaat off page SEO over hoe autoritair en populair je website is.

Het verkrijgen van externe links naar je website, ook wel linkbuilding, verhoogt de autoriteit van jouw website. Daarbij gaat kwaliteit boven kwantiteit. Wanneer een site die niks met jouw website te maken heeft naar jouw website linkt, wordt dat niet als relevant gezien en zal dat ook minder opleveren. Daarnaast geldt: hoe meer autoriteit een website heeft die naar jouw website verwijst, hoe meer de link waard is. Tot slot is het belangrijk om rekening te houden met het tempo waarin er nieuwe links naar jouw website verschijnen. Wanneer er te veel links in een korte tijd bijkomen, zal de zoekmachine dit zien als onnatuurlijk zien en werkt het juist nadelig voor de autoriteit van jouw website.

Resultaten linkbuilding

Wanneer je over een goede linkbuildingstrategie beschikt, kán linkbuilding het verschil maken. Zonder autoriteit wordt je website minder snel bovenaan de zoekresultaten getoond en dus minder snel gevonden door de juiste doelgroep. De resultaten van een goede linkbuildingstrategie op een rijtje:

  • Meer verkeer naar je website
  • Hogere domeinautoriteit
  • Hogere positie in de zoekmachines

Wat is belangrijker: on page SEO of off page SEO?

Om gelijk antwoord te geven op de vraag: on page SEO en off page SEO zijn even belangrijk. Als eigenaar van een website is het gemakkelijker om te beginnen met on page SEO, omdat je daar meer controle over hebt. Maar om de beste resultaten te behalen, zijn zowel on page SEO als off page SEO optimalisatie van belang. Er zijn natuurlijk uitzonderingen waarbij er meer focus op on page of off page SEO zou moeten liggen, maar in het algemeen is het belangrijk om op beide onderdelen in te zetten.

Benieuwd wat on page SEO en off page SEO voor jouw website kunnen betekenen? Wij vertellen je graag meer over SEO! Neem gerust contact met ons op.

Wemessage Milou

Milou

SEO Specialist

Meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Milou

Neem contact op met Milou
Wij helpen je verder

Neem contact op

    Naam *

    E-mailadres *

    Vraag of opmerking

    Ontvang de nieuwste blogs in je inbox

    Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

    Volg ons ook op:

    #2 Beste full-service digital agency van Nederland #2 Beste full-service digital agency van Nederland