Deze week kondigde Google weer eens een Core Update aan – een die verspreid over deze maand maart wordt uitgerold. Zoals bij iedere update, speculeren allerlei SEO-specialisten over de exacte inhoud en de gevolgen ervan. Hun algemene conclusie? Dit betreft een zeer ingrijpende update.
Laat ik beginnen de gesuggereerde impact van de update te nuanceren. Daarna deel ik mijn interpretatie van de Google Core Update van maart 2024.
De nuance
Interpretatieverschillen
Hoe je het ook wendt of keert, alle blogs en video’s over de update kennen twee uiteindelijke bronnen: het artikel van Google’s Elizabeth Tucker, gepubliceerd op 5 maart 2024 en/of het artikel van Google’s Chris Nelson even later die dag. Op basis van die artikelen worden meningen gevormd en – belangrijker nog – overgenomen.
Dat veel SEO-auteurs de update als zo impactvol beschrijven, lijkt onder andere door Elizabeths volgende citaat te komen:
“We expect that the combination of this update and our previous efforts will collectively reduce low-quality, unoriginal content in search results by 40%.”
Had ik in bovenstaande zin geen woorden onderstreept, dan interpreteer je het citaat op een andere manier. Momenteel lees ik in veel blogs dat dóór de nieuwe update 40% van alle low-value content verdwijnt. Dat is dus niet juist.
De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat Chris’ artikel hier en daar wél hint op een impactvolle update. Zo beweert hij het volgende:
“As this is a complex update, the rollout may take up to a month. It’s likely there will be more fluctuations in rankings than with a regular core update, as different systems get fully updated and reinforce each other.”
De kanttekening die ik hier graag bij wil plaatsen, is dat Chris het heeft over fluctuations en niet over changes. Ik vermoed dat deze fluctuations plaatsvinden tijdens de implementatie van de update (die dus een maand duurt) en niet zozeer een gevolg zijn ván de update.
Een ander citaat uit hetzelfde artikel luidt als volgt:
“There’s nothing new or special that creators need to do for this update as long as they’ve been making satisfying content meant for people.”
Kortom, de gemiddelde SEO-specialist die de laatste jaren netjes volgens Google’s visie werkt, zal weinig merken van de Google Core Update van maart.
Clickbait
SEO-specialisten bloggen niet alleen om te informeren, maar ook om te ranken. Je kunt je voorstellen dat een titel als ‘Grootste Google update-ooit’ veel clicks oplevert. Bovendien hechten auteurs bij het schrijven van een Core Update-blog meer waarde aan de publicatiedatum dan aan inhoudelijke kwaliteit. Wees dus kritisch en neem niets klakkeloos over.
De Google Core update van maart 2024
Dan de update zelf. Impact heeft ‘ie immers weldegelijk. Hoewel de veranderingen elkaar deels overlappen, kun je ze in vier elementen opdelen.
1. Verminderen van laagwaardige zoekresultaten
In zo’n beetje iedere Google Core Update komt dit element wel terug. Dit keer omschrijft Google’s Elizabeth laagwaardige zoekresultaten als:
- Pagina’s die geen antwoord geven op de vraag of niet voorzien in de behoefte van een bezoeker. Ook wel: unhelpful content.
- Pagina’s met een lage gebruiksvriendelijkheid.
- Pagina’s die niet voor mensen, maar voor zoekmachines gepubliceerd zijn.
Aan dat laatste punt voegt ze het volgende toe:
“This could include sites created primarily to match very specific search queries.”
Merk op dat het hier gaat om sites en niet om pagina’s. In mijn optiek doelt Elizabeth hier vooral op domeinnamen. Sites die het www.ikwilvanmijnautoaf.nl-concept willen imiteren, zullen wellicht gestraft worden.
2. Misbruik van massa-content
De komst van AI maakt het mogelijk om grote hoeveelheden geautomatiseerde (laagwaardige) content het internet op te slingeren. Al deze vormen van massaproductie – of dat nou door AI gegenereerde content is of niet – zullen na de update sneller worden afgestraft.
Voorbeeld
Een marketingbureau schrijft de volgende drie landingspagina’s:
- Marketingbureau Deventer
- Reclamebureau Deventer
- Marketingbedrijf Deventer
Wat betreft de content op deze pagina’s, zijn (in dit voorbeeld) de strekking en invalshoek hetzelfde. Waar de kans op slagen van deze pagina’s voorheen al laag was, is die straks nóg lager.
3. Misbruik van sitereputatie
Sommige website bieden derden de ruimte om content op hun website te plaatsen. Denk bijvoorbeeld aan een blogwebsite die af en toe artikelen van een gastblogger publiceert. Wanneer een gastschrijver laagwaardige of niet-gerelateerde content publiceert op een andere website en zodoende profiteert van de reputatie (lees: domeinautoritiet) van die website, gaat Google dit na de update als spam zien. En zoals je weet wordt spam hard aangepakt.
Google geeft website-eigenaren tot 5 mei 2024 om, indien nodig, aanpassingen door te voeren om straffen voor misbruik van sitereputatie te voorkomen.
4. Misbruik van verlopen domeinen
Soms worden verlopen, maar gewaardeerde domeinen overgenomen of overgekocht door andere partijen. Vaak gebeurt dit zodat de nieuwe eigenaar kan profiteren van de reputatie van het bestaande domein. Wanneer een domein puur wordt overgenomen met de intentie om direct te ranken op laagwaardige content, ziet Google dit na de update ook als spam.
Voorbeeld
De gemeenten Deventer en Olst-Wijhe voegen zich samen en zodoende komt het domein www.deventer.nl te vervallen. Een marketingbureau koopt dit domein over en gebruikt het om allerlei blogs en landingspagina’s over online marketing op te publiceren. Het is immers een gewaardeerd en betrouwbaar domein en werd door een overheid beheerd. Google ziet dit straks als spam en straft dit hard af.
Daan
SEO Specialist
Meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Daan