Local SEO. Je hebt er misschien weleens van gehoord, maar wat betekent het nou eigenlijk? De term local SEO staat voor het verbeteren van de lokale vindbaarheid. Deze manier van SEO wordt veelal toegepast bij bedrijven die zich focussen op gebruikers in een bepaalde regio of woonplaats. Uiteindelijk zorgt local SEO ervoor dat jouw organisatie zichtbaar is voor mensen die jou daadwerkelijk nodig hebben, precies wat je wilt!
- Waarom lokale SEO optimalisatie toepassen?
- Local SEO in de praktijk
- Is lokale SEO marketing relevant voor jou?
Waarom lokale SEO optimalisatie toepassen?
Lokale SEO optimalisatie is volledig gericht op het verbeteren van de lokale vindbaarheid. Als jij een sportschool hebt en gevestigd bent in Maastricht, heb je niet zoveel aan bezoekers die een sportschool rondom Deventer zoeken. Zij gaan (waarschijnlijk) niet zoveel kilometers rijden voor een sportsessie. In plaats van het richten op generieke zoektermen zoals “sportschool” en “personal trainer”, kan een sportschool uit Maastricht zich beter richten op “sportschool Maastricht”, “personal trainer Maastricht”, “sportschool Maastricht-Zuidwest” of “sportschool Maastricht binnenstad”. Gebruikers die zoeken op deze zoektermen zijn bezoekers die jij graag op jouw website wilt. Ze zoeken namelijk naar een oplossing (sportschool in Maastricht) die jij kan bieden. Met local SEO zorg je ervoor dat jouw website gevonden wordt op deze belangrijke zoektermen.
Local SEO in de praktijk
Als jouw organisatie zich richt op een klein gebied of enkele plaatsen in een regio, dan kan local SEO een effectieve manier zijn om de juiste doelgroep te bereiken. Lokale SEO marketing kun je op verschillende manieren toepassen, waaronder het optimaliseren van Google My Business en de lokale Google zoekresultaten. Beide manieren neem ik met je door:
Google My Business
Het verbeteren van de lokale vindbaarheid van jouw organisatie begint met het optimaliseren van jouw GMB-profiel (Google My Business). Heb je nog geen GMB-profiel, dan is de eerste stap een account aanmaken. Er zijn een aantal punten waar je op moet letten bij het instellen van jouw GMB-profiel:
- Selecteer de juiste bedrijfscategorieën: naast een primaire categorie kun je ook nog extra categorieën toevoegen. Zorg er wel voor dat jouw eerste categorie de meest relevante categorie voor jou is, hier hecht Google namelijk veel waarde aan.
- Vul jouw servicegebied in: het servicegebied waar jij werkzaam bent kun je exact aangeven door bijvoorbeeld het selecteren van buurten en/of postcodenummers.
- Verzamel reviews: reviews zijn zowel voor Google als de gebruiker erg belangrijk. Probeer dus zoveel mogelijk Google reviews te verzamelen.
- Foto’s/logo’s/video’s: voeg foto’s en eventueel een korte video van jouw onderneming toe aan jouw GMB-profiel.
- Meetbare link naar jouw website: met een meetbare link vanuit jouw GMB krijg je inzicht in bezoekers die jouw website bezoeken via GMB ten opzichte van andere verkeersbronnen. Voeg daarom altijd UTM-tags toe aan de link in jouw GMB.
Maak je vermelding zo compleet mogelijk door ook jouw adres, openingstijden, telefoonnummer en beschrijving toe te voegen. Kortom, vul jouw GMB-profiel zo volledig mogelijk in. Zo geef je Google alle informatie over jouw organisatie op een presenteerblaadje.
Lokale Google zoekresultaten
De tweede manier om jouw local SEO te verbeteren is het optimaliseren van jouw website voor lokale zoekopdrachten. De belangrijkste manier om dit te doen is het maken van lokale content. Maak verschillende lokale landingspagina’s om te ranken op lokale zoekwoorden.
Zoekwoordonderzoek
Voordat je deze pagina’s gaat maken, voer je een zoekwoordonderzoek uit. Voor lokale zoekopdrachten geldt vaak: een belangrijk zoekwoord + bepaalde locatie. Denk bijvoorbeeld aan “kapper Colmschate” of “bouwbedrijf Twello”.
Voorbeelden van zoekwoorden die relevant zijn voor een bouwbedrijf dat actief is in Twello:
– Bouwbedrijf Twello
– Aannemersbedrijf Twello
– Aannemer Twello
– Verbouwen Twello
– Aannemer verbouwen Twello
– Etc.
Als bouwbedrijf x ben je waarschijnlijk niet alleen in Twello actief, maar bijvoorbeeld ook in Deventer, Schalkhaar, Apeldoorn, etc. Ook met deze locaties + belangrijke zoekwoorden kun je combinaties maken.
Tijdens het schrijven een lokale landingspagina houd je de standaard “regels” voor het schrijven van een landingspagina aan. Denk er bijvoorbeeld aan dat je het zoekwoord terug laat komen in de headers, URL en de metatitel en -beschrijving. Een complete checklist voor het schrijven van een landingspagina vind je in de blog van Marleen over het schrijven van een goede landingspagina!
Is lokale SEO marketing relevant voor jou?
Voor organisaties met een lokale focus en/of fysieke adressen is lokale SEO marketing een zeer effectieve manier om de juiste doelgroep te bereiken. Bij Wemessage verbeteren we voortdurend de lokale vindbaarheid van verschillende organisaties. Wil je meer weten over local SEO of kunnen wij jou helpen met het verbeteren van jouw vindbaarheid? Neem dan gerust contact met ons op!
Milou
SEO Specialist
Meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Milou