Wanneer we het hebben over waardevolle content en de vindbaarheid van je website, is YMYL een belangrijke term om rekening mee te houden. YMYL content kan volgens Google een grote impact maken op het leven van de lezers en moet daarom altijd betrouwbare informatie bevatten.

Maar over welke content hebben we het dan? Waar moet je rekening mee houden? En waarom is YMYL zo belangrijk voor je SEO? Daar vertel ik je alles over in deze blog!

Wat houdt YMYL in?

Your Money or Your Life (YMYL) content heeft directe invloed op het welzijn, de gezondheid of financiële situatie van mensen. Klopt de informatie die je over deze onderwerpen verspreidt niet of is deze onvolledig? Dan kan dit een ‘gevaar’ vormen voor de lezer en word je afgestraft met slechte rankings in Google.

YMYL staat sterk in verband met het welbekende EAAT-principe (Expertise, Ervaring, Autoriteit en Betrouwbaarheid) en de richtlijnen van Google, die de kwaliteit van je pagina’s beoordelen en ervoor zorgen dat jouw content in een goed algoritme terechtkomt. Het spreekt natuurlijk voor zich dat Google met YMYL alleen juiste informatie wil geven aan een gebruiker, wanneer deze bijvoorbeeld zoekt op: “wat zijn de symptomen van diabetes” of “hoe veilig beleggen in aandelen”, voordat deze verkeerde acties gaat ondernemen. Daarom moeten de zoekresultaten betrouwbaar zijn.

Deel je op jouw website juridische, financiële, medische informatie of heb je een webshop waar betalingen worden verwerkt? Dan zal Google strenger naar de kwaliteit, relevantie en betrouwbaarheid van jouw YMYL content kijken.

Wat verstaan we onder YMYL content?

Zoals je nu wel weet, bestaat YMYL content uit websites en pagina’s die het geluk en de gezondheid van mensen zowel positief als negatief kunnen beïnvloeden. Hieronder geef ik je graag wat voorbeelden van onderwerpen die onder Google YMYL vallen:

  • Nieuws en actuele gebeurtenissen: (inter)nationaal nieuws en ontwikkelingen in de politiek, technologie enzovoort;
  • Wet- en regelgeving & overheid: juridische kwesties, adviezen over verschillende maatschappelijke zaken en dienstverlening;
  • Financiën: beleggen, belastingzaken, verzekeringen en andere bankzaken;
  • E-commerce: websites/webshops waar persoonlijke gegevens worden verwerkt en aankopen worden gedaan of tips aan consumenten worden gegeven;
  • Gezondheid & veiligheid: medische adviezen, zorg, voeding, sport, geweld en veiligheid in alle mogelijke vormen;
  • Mensen: nationaliteiten, rassen, mensen met een beperking, huisvesting en het vinden van een baan.

Al deze onderwerpen vallen onder YMYL content en vragen om informatie van hoge kwaliteit, wil je daadwerkelijk kunnen scoren. Niet alleen de kwaliteit moet goed zijn bij YMYL, maar ook heb je meer autoriteit en vertrouwen nodig dan bij “normale” pagina’s. Dit kun je aantonen door veel moeite te stoppen in hoogwaardige teksten met juiste informatie. En dat niet eenmalig, maar voor iedere pagina op jouw website.

YMYL inzetten in Google

Google zal altijd de meest relevante resultaten weergeven voor jouw zoekopdracht. En relevantie geeft precies aan waar YMYL in Google voor staat. Hoe kan je YMYL inzetten om jouw SEO te boosten?  Zorg dat je in ieder geval voldoet aan de volgende factoren:

Toon je expertise en ervaring

Laat zien waarom jij de expert bent met YMYL in jouw vakgebied en bewijs dit door erkenningen toe te voegen aan de hand van keurmerken, certificeringen, professionals en organisaties. Denk ook aan verwijzingen naar goede bronnen zoals overheidsinstanties en bouw aan je autoriteit met linkbuilding.

Bouw vertrouwen op

Zorg dat je website veilig is en complete contactgegevens bevat. Het hebben van een uitgebreide over ons-pagina en het toevoegen van reviews levert een goede bijdrage aan het vertrouwen voor zowel YMYL Google als de bezoekers. Dit maakt jouw website geloofwaardig en dus betrouwbaar.

Ga voor optimale gebruiksvriendelijkheid

Gebruikers moeten de juiste YMYL content op een gemakkelijke manier kunnen vinden. Zorg daarom voor een snelle laadtijd, duidelijke informatie en makkelijke navigatie door jouw website met relevante YMYL pagina’s.

Houd je content actueel

Bij relevantie draait alles om actuele informatie die kloppend is. Blijf daarom vernieuwen en controleer of alles wat je over Your Money or Your Life onderwerpen zegt, nog altijd voldoet aan de behoeften van de gebruiker en geen foute info bevat.

Zo zijn er genoeg kansen om alles uit YMYL en jouw rankings in Google te halen. Blijf kritisch op je werk en deel informatie die een positieve invloed heeft op het leven van de lezer, zodat jij beter kunt scoren.

Haal alles uit SEO!

Nu weet je dat YMYL een grote rol kan spelen in de gezondheid van bezoekers én de SEO-resultaten van jouw website. Kijk daarom nog eens goed naar je content. Klopt je informatie? En hoe staat het met je autoriteit? Onze specialisten helpen je hier graag bij. Dus wil jij ook alles uit SEO halen? Neem dan snel contact op!

Wemessage Nick 02

Nick

Content Specialist

Meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Nick

Neem contact op met Nick
Ook naar de top van de zoekresultaten?

Neem contact op!

    Naam *

    E-mailadres *

    Vraag of opmerking

    Ontvang de nieuwste blogs in je inbox

    Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

    Volg ons ook op:

    #2 Beste full-service digital agency van Nederland #2 Beste full-service digital agency van Nederland