Optimaliseer je interne linkstructuur

Binnen SEO zijn er talloze factoren die van invloed kunnen zijn op de vindbaarheid van je website. Denk onder andere aan de kwaliteit van je content, de laadsnelheid van je website, de URL’s, de meta-tags en links. Over links gesproken: hoe zit het met de interne links op jouw website? De interne linkstructuur is namelijk ook een belangrijke SEO-factor. Maar waarom is dit zo belangrijk? En hoe tuig je een linkstructuur op waar de zoekmachines niet omheen kunnen, maar waar ook je bezoekers blij van worden? Dat – en nog veel meer – vertel ik je allemaal in deze blog.

Waarom is de interne linkstructuur belangrijk?

Je schrijft al die catchy content voor je website niet voor niets. Het moet goed vindbaar zijn. En dan het liefst zo snel mogelijk. Je kunt de zoekmachines alvast een zetje in de goede richting geven door alle nieuwe content die je op je website plaatst aan te bieden in Google Search Console. Hierdoor zullen je pagina’s sneller geïndexeerd worden. Maar de plek in Google waar je terechtkomt kan nog wel eens tegenvallen als je interne linkstructuur niet goed op orde is.

Je moet de crawlers van Google namelijk wel een beetje sturen. En dát doe je met je interne linkstructuur. De crawlers gebruiken links om als het ware van pagina naar pagina te bladeren. Het helpt ze om te zien hoe een website in elkaar steekt en welke pagina’s belangrijk zijn. Bevat je website pagina’s zonder links? Dan is de kans op goede vindbaarheid een stuk kleiner, want de crawlers kunnen de pagina dan alleen bekijken via je XML-sitemap of als je ze handmatig laat indexeren met Google Search Console. Pagina’s zonder links noemen we ‘orphan pages’. Is het juist de bedoeling dat een pagina niet geïndexeerd wordt? Dan geef je ‘m een ‘noindex-tag’ mee.

Google is natuurlijk niet de enige die het fijn vindt als je interne linkstructuur op orde is. Ook je bezoekers kunnen dit waarderen. En zij zijn minstens zo belangrijk als Google – zo niet nog belangrijker. Google is niet degene die een aankoop bij je doet, dat is toch echt de bezoeker. En die wil snel en makkelijk kunnen navigeren tussen de pagina’s. Lukt dat niet? Dan zul je zien dat ze binnen de kortste keren afhaken. En reken er maar op dat je ze niet snel terugziet.De structuuropbouw

Je zou het niet zeggen, maar een website heeft gelijkenissen met een boek. Een boek heeft een logische opbouw, met de inhoudsopgave als centraal element. Op je website is dit de homepagina. Veel van je bezoekers komen hierop binnen en navigeren vervolgens verder naar andere pagina’s. Waar een boek is opgedeeld in hoofdstukken, bevat een website vaak hoofdcategorieën. In veel gevallen zijn dit producten of diensten. Heb je bijvoorbeeld een webshop in damessieraden? Dan kunnen dit de hoofdcategorieën zijn:

  • Oorbellen
  • Kettingen
  • Armbanden
  • Ringen

Onder deze categorieën vallen weer subcategorieën. Ook die zijn in sommige gevallen nog onderverdeeld in nieuwe subcategorieën. Zo kunnen dames die op zoek zijn naar nieuwe sieraden steeds een stap verder navigeren naar wat zij zoeken. Ook de onderliggende pagina’s linken waar van toepassing naar elkaar en naar de bovenliggende pagina. Rond elke hoofdcategorie ontstaat zo een duidelijke structuur die voor zowel Google als de gebruiker handig is.

Waar moet ik op letten bij een goede interne linkstructuur?

Een goede interne linkstructuur is niet alleen belangrijk voor websitebezoekers, maar ook voor – komt ‘ie weer – zoekmachines. Ga niet als een bezetene in het rond strooien met links, want dat werkt averechts. Hoe dan wel? Check onderstaande tips!

Zou je op Bol.com snel een link tegenkomen tussen de categorieën kindermode en keukenapparaten? Nope. En waarom niet? Omdat het simpelweg niet logisch is om deze twee categorieën aan elkaar te verbinden. Ga dus altijd bij jezelf na of de links die je wilt plaatsen logisch zijn.

Zorg voor een XML-sitemap

De XML-sitemap is bedoeld voor zoekmachines. Het is een stukje codering waarin ze kunnen zien welke pagina’s je website bevat, wanneer ze voor het laatst zijn aangepast en hoe belangrijk ze zijn. Het helpt zoekmachines om te begrijpen hoe ze door je website moeten navigeren. “Maar Google moet mijn sitemap toch ook eerst kunnen vinden?” hoor ik je denken. Dat krijg je voor elkaar door ‘m in te dienen in Google Search Console. Bij de eerstvolgende crawl kan de sitemap dan gebruikt worden.

Gebruik duidelijke anchorteksten

De anchortekst is de tekst waar je de link op plaatst. Deze tekst moet iets zeggen over de pagina waar de link naartoe verwijst. Met anchorteksten als ‘klik hier’ of ‘meer informatie’ kan Google niets, want ze geven niets prijs over de pagina waar je naar linkt. Geef dus een indicatie van waar de pagina over gaat. Handig, voor zowel Google als je bezoekers.

Zorg voor een goede hiërarchie

Naar de belangrijkste pagina’s moet het meest gelinkt worden. De pagina’s bovenaan de hiërarchie verwijzen naar de onderliggende pagina’s rondom hetzelfde onderwerp en andersom. Google kan hieruit opmaken hoe de website in elkaar steekt en waar de belangrijkste informatie te vinden is.

Maak gebruik van breadcrumbs

Hoe meer lagen je website bevat, hoe belangrijker het toepassen van breadcrumbs. Als websitebezoekers naar de breadcrumb kijken zien ze in één oogopslag waar ze zich bevinden op de website. Het biedt ook de mogelijkheid om snel terug te gaan naar de bovenliggende pagina. Een breadcrumb kan er bijvoorbeeld zo uitzien:

Home > herenmode > kleding > broeken

Hulp nodig?

Duizelt het een beetje na al deze informatie? Dat kunnen we ons goed voorstellen. Het is geen eenvoudige materie. Besteed je het daarom liever uit? Bij Wemessage helpen we je graag aan een ijzersterke interne linkstructuur, maar nog liever denken we een hele contentstrategie of zelfs een hele marketingstrategie voor je uit. Wat je doel ook is, we gaan graag met je in gesprek, dus neem vooral contact op. We leren jou en je bedrijf graag kennen!

Wemessage Marleen

Marleen

Content Specialist

Meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Marleen

Neem contact op met Marleen
Wij helpen je verder

Neem contact op

    Naam *

    E-mailadres *

    Vraag of opmerking

    Ontvang de nieuwste blogs in je inbox

    Inschrijven voor nieuwsbrief

    Volg ons ook op: