Je hebt vast wel eens een vraag in jouw zoekmachine gegooid waarbij je direct het antwoord in de zoekopdrachten kon lezen, zonder door te klikken naar de desbetreffende website. Dit fenomeen, bekend als zero-click content, verandert de manier waarop marketeers hun contentstrategie vorm moeten geven. Maar wat betekent dit precies? In deze blog duiken we dieper in wat zero-click content is en hoe je hier het beste op in kan spelen.
- Wat is zero-click content?
- Meest gebruikte zero-click searches
- Wat betekent zero-click content voor jouw strategie?
- Hulp nodig bij jouw contentstrategie?
Wat is zero-click content?
Zero-click searches zijn zoekopdrachten waarbij gebruikers direct antwoord krijgen, zonder door te klikken naar een externe website. Google doet dit met “featured snippets”. Dit zijn korte, relevante stukken tekst van externe websites die direct in de zoekresultaten verschijnen. Daarnaast toont Google vaak gerelateerde vragen en antwoorden om de zoekervaring nog completer te maken.
Omdat je als gebruiker meteen het antwoord hebt, is de kans groot dat je de website zelf niet meer bezoekt. Deze gebeurtenis, zero-click content, vraagt om een aangepaste contentstrategie.
Meest gebruikte zero-click searches
Er zijn veel voorbeelden van zero-click searches. Om een goed beeld te krijgen van zero-click content zet ik de meest gebruikte zero-click searches op een rijtje:
- Simpele vragen: wie/wat/waar/wanneer en hoe vragen. Op dit soort vragen is vaak maar één antwoord. Denk bijvoorbeeld aan: “Hoe oud is Roxy Dekker?” Je krijgt hierbij direct antwoord op je vraag in de zoekresultaten.
- Woordenboek: wanneer je snel een synoniem of betekenis van een woord wilt achterhalen, vind je jouw antwoord vaak al terug in de zoekresultaten.
- Sportuitslagen: zoek je bijvoorbeeld op “uitslag Ajax – Feyenoord” dan krijg je direct de meest actuele stand of uitslag te zien.
- Rekenmachine en conversies: als je snel een berekening wil doen of een valuta wilt laten omrekenen, zoals “10 dollar in euro”, geeft Google direct het antwoord zonder een website te bezoeken.
- Openingstijden en contactgegevens: zoekopdrachten zoals “openingstijden Albert Heijn” tonen direct de openingstijden in de zoekresultaten.
Wat betekent zero-click content voor jouw strategie?
Zero-click content kan frustrerend zijn, omdat het verkeer naar jouw website af kan nemen. Maar het biedt ook kansen om te laten zien dat jij als organisatie het antwoord hebt op een (belangrijke) vraag. Daarnaast zijn niet alle featured snippets direct zero-click searches!
Er zijn verschillende manieren om slim in te spelen op zero-click searches:
- Optimaliseer voor featured snippets
Zorg ervoor dat de content op jouw website zo gestructureerd is dat de zoekmachine deze gemakkelijk als featured snippet kan tonen. Denk daarbij aan duidelijke koppen, bulletpoints en beknopte antwoorden op veelgestelde vragen.
- Gebruik structured data
Door schema markup toe te voegen aan jouw website, help je de zoekmachines beter begrijpen waar jouw content over gaat. Dit vergroot de kans dat jouw informatie in een featured snippet verschijnt.
- Maak gebruik van longtail zoekwoorden
Doe onderzoek naar de longtail zoekwoorden die voor jouw organisatie van belang kunnen zijn. Denk hierbij ook aan vragen die starten met wat, waar, wanneer, wie, waarom en hoe en voeg deze toe aan jouw contentstrategie!
- Maak een FAQ
Naast dat je longtail zoekwoorden gebruikt in je content, kun je ook een FAQ gebruiken. Door het toevoegen van een FAQ-sectie vergroot je wederom jouw kans om getoond te worden in de featured snippet.
- Verhoog jouw domeinautoriteit
Investeer in een sterk linkbuildingprofiel om jouw domeinautoriteit te verhogen. Hiermee laat je aan de zoekmachines weten dat jij een echte autoriteit bent in jouw branche. Je vergroot daarmee de kans dat jouw antwoorden gebruikt worden in featured snippets.
Hulp nodig bij jouw contentstrategie?
Zero-click content is dus niet alleen een uitdaging, maar ook een kans! Door je content slim te optimaliseren, kun je ervoor zorgen dat gebruikers toch jouw website vinden. Wil je jouw contentstrategie verbeteren, maar weet je niet waar je moet beginnen? Neem dan gerust contact met ons op en ontdek hoe we jouw online zichtbaarheid kunnen vergroten!

Milou
SEO-specialist
Meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Milou