Tegenwoordig spelen online- en offlinekanalen een steeds grotere rol in elkaars succes. Het ROPO-effect is hierin een belangrijk begrip, maar wat is het ROPO-effect? Hoe meet je het en waarom is het überhaupt van belang? Dat is onder andere wat ik je ga vertellen in deze blog.
Wat is het ROPO-effect?
Het internet heeft een grote invloed op de manier waarop consumenten winkelen. Voorheen was het gebruikelijk om een fysieke winkel te bezoeken. Hier vroeg je om informatie over bepaalde producten aan de verkoopadviseur voordat je een aankoop deed. Dit is compleet veranderd. Consumenten kunnen nu gemakkelijk online de nodige informatie vinden voor het doen van een aankoop. Dat is ook waar het ROPO-effect komt kijken. Wat is het ROPO-effect dan precies? ‘Research online, purchase offline’ is de letterlijke betekenis van de term. Het ROPO-effect houdt in dat de customer journey steeds vaker online begint, maar offline eindigt. Oftewel, consumenten doen het nodige onderzoek over bepaalde producten online, maar doen de aankoop in fysieke winkels.
Nu je weet wat het ROPO-effect is, wil je misschien wel weten waarom dit van belang is voor jouw winkel. Ondanks dat veel mensen tegenwoordig online onderzoek doen naar producten, doen zij hun aankopen vaak het liefst in fysieke winkels. Het ROPO-effect biedt zowel uitdagingen als kansen. Heb je een fysieke winkel? Dan is het belangrijk om inzicht te krijgen in hoe onlineactiviteiten bijdragen aan offline verkopen. Met deze inzichten kan je marketingstrategieën effectief aanpassen en consumenten beter ondersteunen gedurende hun customer journey.
ROPO-effect meten
Nu je weet wat het ROPO-effect is, vraag je je wellicht af hoe je het ROPO-effect kunt meten. Doordat offline aankopen niet altijd direct te linken zijn aan onlineactiviteiten, kan het een uitdaging zijn om het ROPO-effect goed te meten. Toch zijn er een aantal methoden om inzicht te krijgen in dit effect:
1. Store Locator in Google Analytics
De Store Locator in Google Analytics maakt het mogelijk om winkelbezoeken te analyseren. Je kunt hiermee bijvoorbeeld zien welke campagnes hebben geleid tot offline winkelbezoeken. Stel je voor dat een potentiële consument zoekt op de routebeschrijving naar jouw winkel in Google Maps of andere zoekopdrachten met locatie gebruikt, dan laat dit een duidelijke intentie van de consument zien dat zij dit product misschien willen bekijken of aanschaffen in jouw winkel. Hiermee wordt alleen de intentie aangegeven. Het gaat dus om een schatting, maar het geeft wel inzicht in het ROPO-effect voor jouw winkel.
2. Click & Collect
Eén van de meest directe manieren om het ROPO-effect te meten is door het volgen van click & collect bestellingen. Bij deze bestellingen reserveren consumenten hun producten online en halen het vervolgens op in de fysieke winkel. Hierin wordt het ROPO-effect goed zichtbaar, omdat je direct ziet hoe de customer journey online begint, maar offline eindigt.
3. Google winkelbezoeken
Met Google Ads is het mogelijk om winkelbezoeken te meten. Dit laat zien hoeveel mensen een fysieke winkel bezoeken nadat zij een onlineadvertentie hebben gezien. Google maakt bijvoorbeeld gebruik van de GPS-locatiegegevens van telefoons en Wi-Fi-signalen in winkels. Hiermee kan je per campagne- of zoekwoordniveau zien wat voor dit winkelbezoek heeft gezorgd. Hiermee is het ROPO-effect te meten voor je bedrijf, maar er zitten wel een aantal criteria aan deze methode. Het is misschien voordehand liggend, maar je moet een fysieke locatie hebben om deze methode toe te kunnen passen. Daarnaast heb je voldoende vertoningen en klikken nodig, moet er een ‘Google Mijn Bedrijf’ gekoppeld zijn en moeten locatie-extensies gekoppeld worden aan campagnes om het ROPO-effect in beeld te krijgen.
4. Soft conversions
Een andere methode om het ROPO-effect te meten is door middel van ‘soft conversions’. Hiermee is het mogelijk om het ROPO-effect op je assortiment in te schatten. Met deze methode plaats je een knop op de productpagina waarmee een bezoeker de voorraad producten van een fysieke winkellocatie kan checken. De klik van een bezoeker kan verwerkt worden als ‘soft conversion’, waardoor je inzicht krijgt in de interesse van bezoekers voor jouw producten.
Voorbeelden van het ROPO-effect
Ondanks dat ik heb uitgelegd wat het ROPO-effect is en hoe je dit meet, kan het moeilijk zijn om goed in beeld te krijgen hoe dit precies werkt. Om het begrip helemaal duidelijk te krijgen, geef ik nog enkele voorbeelden.
Showrooming: dit begrip wordt vaker genoemd in de marketingwereld. Hierbij bezoeken klanten fysieke winkels om de producten goed te kunnen bekijken. Vervolgens doen zij online onderzoek voor betere deals van de producten. Na dit onderzoek kunnen ze weer naar de fysieke winkels gaan om hun aankopen daar te doen.
Webrooming: een ander voorbeeld van het ROPO-effect is webrooming. Hierbij doen consumenten online onderzoek naar de beschikbaarheid en prijzen van producten en gaan daarna naar fysieke winkels om de aankoop te doen.
Lokaal zoeken: tegenwoordig worden online zoekmachines veel gebruikt door consumenten om winkels in de buurt te vinden. Zij zoeken welke winkels de gewenste producten aanbieden. Als ze weten waar ze de producten kunnen vinden, doen ze de aankoop in fysieke winkels.
Inzichten in het ROPO-effect
Na het lezen van deze blog heb je in ieder geval antwoord op de vraag: ‘Wat is het ROPO-effect?’ Je weet hoe het gemeten kan worden en je kent enkele voorbeelden van dit effect. Maar al deze kennis is niet genoeg. Het is vooral belangrijk om de informatie uit deze blog toe te kunnen passen in de praktijk.
Laat jij je marketingwerkzaamheden liever aan een ander over of wil jij meer weten over performance marketing? Dan help ik jou graag verder! Neem gerust contact op met één van onze specialisten.

Thom
SEO Specialist
Meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Thom