In de wereld van SEO is het kiezen van de juiste zoekwoorden bij het maken van een contentstrategie cruciaal. Er zijn twee soorten zoekwoorden die je kan gebruiken: short tail en long tail zoekwoorden. In deze blog vertel ik jou wat de verschillen zijn tussen deze twee zoekwoorden én waarom jij long tail zoekwoorden zou moeten overwegen in jouw nieuwe contentstrategie!
- Verschil short tail en long tail zoekwoorden
- Waarom longtail zoekwoorden gebruiken?
- Long tail zoekwoorden vinden
- Hulp nodig bij het maken van een contentstrategie?
Verschil short tail en long tail zoekwoorden
Het grote verschil tussen short tail en longtail zoekwoorden is het aantal woorden. Short tail zoekwoorden bestaan vaak uit 1 of 2 zoekwoorden terwijl longtail zoekwoorden bestaan uit meerdere zoekwoorden (3 zoekwoorden tot een volledige zin).
Waarom longtail zoekwoorden gebruiken?
Maar waarom zou je longtail zoekwoorden moeten toepassen in jouw contentstrategie? Het uiteindelijke doel van jouw website is waarschijnlijk zoveel mogelijk bezoekers (potentiële klanten) binnenhalen. 70% van de zoekopdrachten die uitgevoerd worden zijn long tail. Het gebruiken van longtail zoekwoorden is dus zeker een kans om het aantal websitebezoekers te verhogen. Maar het toepassen van longtail zoekwoorden in jouw contentstrategie heeft nog meer voordelen:
- Op specifieke longtail zoekwoorden is er minder concurrentie waardoor je gemakkelijker een goede positie in de zoekresultaten kan innemen.
- De zoekintentie bij longtail zoekwoorden is duidelijker dan bij short tail zoekwoorden. Zo weet je precies wat het type content en de insteek van de content moet zijn.
- Bezoekers die jouw website bereiken via een longtail zoekwoord, komen voor een specifieke dienst of product. Hierdoor hebben longtail zoekwoorden een hoger conversiepercentage.
Denk bijvoorbeeld aan het zoekwoord “schoenen”. Dit is een short tail zoekwoord met een hoog zoekvolume en veel concurrentie. Mensen die hier op zoeken weten nog niet precies wat voor soort schoenen ze willen. Als iemand zoekt naar “grijze hardloopschoenen dames maat 38” is de zoekintentie veel duidelijker. Bij dit specifieke longtail zoekwoord is de concurrentie en het zoekvolume een stuk lager dan bij het zoekwoord “schoenen”. Bovendien is de conversieratio een stuk hoger bij “grijze hardloopschoenen dames maat 38” omdat de bezoeker exact weet waar zij naar op zoek is.
Long tail zoekwoorden vinden
Oké, je wilt long tail zoekwoorden toevoegen aan jouw contentstrategie. Maar waar kun je long tail zoekwoorden vinden die goed aansluiten bij jouw organisatie? Ik zet enkele manieren op een rijtje om geschikte longtail zoekwoorden te achterhalen voor jouw nieuwe contentstrategie:
- Bijvoeglijke naamwoorden: een eenvoudige manier om long tail zoekwoorden te vinden is het combineren van een hoofdzoekwoord met een bijvoeglijk naamwoord. Zo wordt “eettafel” bijvoorbeeld “ronde eettafel”. Je hoeft dit niet allemaal zelf te bedenken, je kan namelijk ook de suggesties van Google gebruiken. Typ een woord in de zoekbalk en bekijk wat de suggesties zijn.
- Inleven in de doelgroep: een andere manier om long tail zoekwoorden te vinden is het verplaatsen in de doelgroep. Welke informatie zoeken zij en welke vragen stellen zij om deze informatie te achterhalen? Met een duidelijk inzicht in de behoefte van jouw (potentiële) bezoekers kun je deze inzichten vertalen naar long tail zoekwoorden.
- Content gap uitvoeren: door jouw content te vergelijken met die van concurrenten kun je ook nieuwe zoekwoorden ontdekken. Er zijn verschillende tools zoals Ahrefs, Semrush of Ubersuggest waarmee je eenvoudig kan achterhalen met welke zoekwoorden jouw concurrent wél scoort en jij niet.
- Answer The Public: een andere handige tool voor het verzamelen van zoekwoorden omtrent jouw dienst/product is Answer The Public. Deze tool verzamelt de meest gestelde vragen over een bepaald zoekwoord en creëert daarnaast een overzichtelijke lijst met alfabetische combinaties. Het is een bron van inspiratie voor het maken van een uitgebreide contentstrategie.
- Search Console: in Search Console krijg je inzicht in welke huidige zoekwoorden het goed doen en waarop je gevonden wordt. Deze resultaten laten je zien waar jouw bezoekers naar op zoek zijn en waar jij misschien nog meer op kan focussen.
Na het verzamelen van relevante longtail zoekwoorden kun je in Google Keyword Planner bekijken wat de zoekvolumes zijn. Wellicht ontdek je tijdens het controleren van de zoekvolumes ook nog nieuwe zoekwoorden tussen de suggesties van Keyword Planner!
Hulp nodig bij het maken van een contentstrategie?
Nu je precies weet wat longtail zoekwoorden zijn en hoe je deze het beste kunt vinden, kun je aan de slag met het maken van een contentstrategie. Kun je wel wat hulp gebruiken of besteed je het werk liever uit? Schakel dan de hulp in van Wemessage! Onze SEO-specialisten voeren een zoekwoordonderzoek uit en maken een geschikte contentstrategie die aansluit bij de behoeften van jouw (potentiële) bezoekers. Samen laten we het organisch verkeer naar jouw website én jouw klantenbestand duurzaam groeien!
Milou
SEO Specialist
Meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Milou