Wat is een zoekwoordonderzoek?
Jij wilt online gevonden worden door jouw doelgroep. Waar moet je dan beginnen? Er zijn oneindig veel mogelijkheden binnen online marketing. Maar of je nu betaald wilt adverteren of je organische vindbaarheid wilt vergroten – aan de basis ligt altijd een uitvoerig zoekwoordonderzoek.
Een zoekwoordonderzoek helpt je in kaart te brengen welke zoektermen jouw doelgroep gebruikt om jouw producten of diensten online te vinden. Als je jouw content afstemt op de zoektermen van je doelgroep, zul je eerder op het juiste moment in de zoekresultaten van de zoekmachines (zoals Google) verschijnen.
Waarom een zoekwoordonderzoek?
Vaak weten organisaties wel enigszins hoe hun doelgroep hen online weet te vinden. Toch komen in een zoekwoordonderzoek veel termen en synoniemen bovendrijven die consumenten gebruiken om jouw bedrijf te vinden, zonder dat je daar zelf weet van hebt. Ook analyseren we de potentie van de zoektermen. Hoe vaak wordt het zoekwoord ingetikt in de zoekmachines? Hoe groot is de kans dat jouw website met deze zoekterm op de eerste pagina van Google verschijnt ten opzichte van de vindbaarheid van jouw concurrenten? Een zoekwoordonderzoek geeft het antwoord op deze vragen.
Een goede SEO- en SEA-strategie kan dus niet zonder zoekwoordonderzoek. Het vormt de basis voor een goede strategie. Dankzij een zoekwoordonderzoek weet je namelijk wat echt rendabele zoekwoorden zijn! Door dit tijdig in kaart te brengen, voorkom je dat jij:
- Je focust op zoektermen met weinig tot geen volume, waardoor je ook weinig tot geen bezoekers of conversies realiseert.
- Je richt op zoektermen met een (te) hoog volume en veel concurrentie. Dit zijn doorgaans te brede termen, waardoor de kans op een hoge notering in de zoekresultaten erg klein is.
Een zoekwoordonderzoek zorgt er dus voor dat jouw organisatie zich focust op zoektermen die daadwerkelijk resultaten opleveren.
Hoog scoren in Google? Klinkt goed!
Zoekwoordonderzoek door Wemessage
Bij Wemessage kijken we welke zoektermen potentie hebben en daarmee interessant kunnen zijn voor jouw organisatie. Allereerst kijken we gezamenlijk welke producten en diensten jullie graag onder de aandacht willen brengen. Op welke producten zit de meeste marge? Welke termen zijn interessant met het oog op lifetime value van klanten? Vaak heb je als bedrijf ook al een idee van de zoekwoorden waarop jij je wilt gaan richten. Wij kijken of dit realistisch en haalbaar is. Het kan namelijk voorkomen dat jullie veel zoektermen in gedachten hebben waarop weinig tot geen zoekvolume zit. Hier zul je dan dus nauwelijks op gevonden worden of conversies op behalen (wat niet erg hoeft te zijn – in een niche kan dat een voordeel zijn). Daarnaast kijken we of er sprake is van seizoensgebonden zoekwoorden.
Een zoekwoordonderzoek resulteert dus in relevante termen waarmee je organisch beter gevonden wordt en waar je je advertenties direct op kunt gaan richten. Een zoekwoordonderzoek is dus voordelig op de lange én korte termijn!