Regelmatig krijgen wij de vraag hoe het nou zit met het auteursrecht van de content op de website. Om die vraag te beantwoorden, duiken we regelmatig zelf de wet- en regelgeving in of schakelen wij een expert in. Maar wat is auteursrecht precies? Waar heb je daadwerkelijk recht op? En wat kun je doen tegen copycats?

Wat betekent auteursrecht?

“Het auteursrecht is het uitsluitend recht van de maker van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst, of van diens rechtverkrijgenden, om dit openbaar te maken en te verveelvoudigen, behoudens de beperkingen, bij de wet gesteld” (Artikel 1 Auteurswet). Met andere woorden: als je iets origineels hebt gemaakt (tekst, foto, afbeelding, et cetera), is het niet de bedoeling dat iemand anders daarmee aan de haal gaat. Om die reden is het auteursrecht, ook wel ‘copyright’, in het leven geroepen.

Auteursrecht op de website

Op je website kunnen auteursrechten rusten. Denk bijvoorbeeld aan het design, de teksten, maar ook de afbeeldingen. Als je website ‘from scratch’ is ontworpen, rust er een auteursrecht op. Het websiteontwerp is dan dusdanig uniek en heeft een persoonlijke stempel van de maker. Feitelijk gezien is de designer de persoon met het auteursrecht, maar middels een licentie en/of overeenkomst wordt dit overgedragen op de opdrachtgever die iets laat creëren. Datzelfde scenario geldt voor het schrijven van unieke teksten en het ontwikkelen van beeldmateriaal.

Copycats

Dan heb je nog de copycats. Een copycat is iemand die niet zozeer direct iets kopieert, maar iemand die iets nadoet. Hij inspireert zich als het ware op jouw ideeën of stijl. Een copycat schendt niet per direct het auteursrecht, maar kan wel erg vervelend zijn. Je hebt er namelijk opeens een concurrent bij! Laat je altijd adviseren als je een nieuwe concurrent spot. Is het gezonde concurrentie? Of gaat de copycat te ver en maakt hij inbreuk op jouw auteursrecht of zelfs merkenrecht?

Wat kun je tegen dieven doen?

Op de meeste websites zie je vaak een Copyright Notice. Bij een Copyright Notice staat een naam en jaartal vermeld. Je maakt hiermee duidelijk dat er auteursrecht rust op het werk op je website en dat iemand anders het niet zomaar mag overnemen. Niet in alle landen ben je dit verplicht, maar het waarschuwt wel. Maar moet je dan niet een watermerk aanbrengen op je foto’s? Nee, dat hoeft niet, dat zou je werk alleen maar ontsieren. Het auteursrecht ontstaat namelijk vanzelf zodra er sprake is van werk dat creatief genoeg is.

Blijf up-to-date

Zie je door de bomen het bos niet meer? Laat je dan altijd adviseren door een jurist. Wil je weten of jouw website diefstalproof is? Neem dan contact met ons op.

Wij helpen je verder

Neem contact op

    Naam *

    E-mailadres *

    Vraag of opmerking

    Ontvang de nieuwste blogs in je inbox

    Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

    Volg ons ook op:

    #2 Beste full-service digital agency van Nederland #2 Beste full-service digital agency van Nederland