Het is weer zover. Na Valentijnsdag en Pasen is het nu tijd voor Moederdag. De zoveelste feestdag zou je zeggen, dus moet je als bedrijf hier nou wéér aan meedoen? In deze blog lees je 5 redenen waarom je als bedrijf juist wel mee zou moeten doen aan Moederdag.
#1 Potentiële klanten
Er zijn een heleboel kopers op de loer. Dit is dus de uitgelezen kans om jouw doelgroep te vergroten of nog meer bekendheid te creëren. Ie-de-reen is namelijk op zoek naar een cadeau. Kinderen, mama zelf, manlief, tantes, neven en nichten. Door een leuke actie te delen of een pakkende post te schrijven, zorg je er toch voor dat al deze potentiële kopers uiteindelijk blijvende klanten zullen worden.
#2 Extra omzet
Natuurlijk is het afhankelijk van de branche, maar met Moederdag is het jouw kans om nog meer bijverkopen te realiseren. Dat kan bijvoorbeeld met behulp van een stapelkorting, maar ook door te zorgen voor extra typische Moederdagcadeaus, zoals kleine testers, make-up en reisbeautyproducten.
Ook als je niet echt producten aanbiedt die je snel voor Moederdag zal aanschaffen, kun je als bedrijf toch meedoen. Het is uiteindelijk een goede manier om extra omzet te maken. Denk bijvoorbeeld aan een kortingscode die je in het teken van Moederdag graag met je klanten wilt delen. Korting kan dan de doorslag geven om toch nog een aankoop te doen, ook al is die misschien niet voor moeders.
#3 Gratis publiciteit
Een van de meest succesvolle Moederdagmarketingcampagnes van Nederland die de hele wereld over ging, was de reclame van Nivea met de “ode aan mama”. Kennen we hem nog? Nivea kwam met het idee om een van hun meest populaire producten om te toveren tot een canvas, zodat kinderen deze mooi konden versieren met eigengemaakte tekeningen en versiersels.
Een campagne waarbij de boodschap heel duidelijk overkwam; het gaat niet om de waarde, maar om de gedachte en het gebaar. Ook leverde het Nivea veel free publicity op. Moeders wilden maar al te graag de kunstwerken van hun dierbare kinderen delen.
En zo lijken kinderen the key to success te zijn. Ook Chanel kwam in het verleden met een succesvolle Moederdagcampagne, waar kinderen een tekening maakten van haarproducten. Op elk bushokje in Nederland waren ze te zien, de kunstwerken van de kleine koters. Mensen waren enthousiast en deelden het op social media, wat voor veel positieve reacties zorgde.
Met een goede shareable post kom je dus al heel ver!
#4 Relaties opbouwen en versterken
Je bent als bedrijf zeker niet verplicht om een korting aan te bieden, maar je kunt wel relaties opbouwen en versterken door awareness te creëren. Het hoeft niet allemaal commercieel, je kunt als bedrijf ook de maatschappelijke insteek benadrukken. Bedank je klanten in de mail, via een social mediapost of met een kaartje. Er bestaat dan ook de kans dat je via social media extra klanten krijgt.
Als bedrijf kun je ook bewust kiezen om niet voor een kortingsactie of extra omzet te gaan, maar bijvoorbeeld voor het steunen van een goed doel waar je als bedrijf achter staat. Of een goed doel dat bij de gelegenheid past, denk aan Stichting MoederZorg, Moeders voor Moeders of Stichting Babyspullen.
Kies een passende insteek en zorg dat het past bij jouw bedrijf en waar je voor staat.
#5 Omdat alle moeders het verdienen!
We zijn natuurlijk allemaal hartstikke trots op onze moeder(figuren). Laten we onze dierbaren allemaal vertellen hoe trots wij op ze zijn en ze een dagje in het zonnetje zetten!
Heb je zelf hulp nodig met het bedenken van een pakkende post voor Moederdag of andere nationale dagen? Neem dan gerust contact met ons op, want wij helpen je graag verder. Hopelijk tot snel!