Vrijdag 24 november is het weer zover: BLACK FRIDAY!

Black Friday is weer in aantocht, en dat betekent maar één ding: het is tijd om je bankrekening te omhelzen en je zelfbeheersing vaarwel te zeggen. Black Friday staat bekend om de enorm hoge kortingen, klanten die vaak uren in de rij staan tot de winkels in de vroege ochtend opengaan om binnen te stormen als een kind in een snoepwinkel, maar met een veel groter budget. Het is dus tijd om je klaar te stomen voor de koopjesoorlog van het jaar, ook als Google Ads-specialist!

Waar komt Black Friday vandaan?

Oorspronkelijk komt de naam Black Friday uit de Amerikaanse stad Philadelphia, waar de term in de jaren ’60 werd gebruikt door de politie als benaming voor de enorme verkeersdrukte in en rond die stad op de dag na Thanksgiving.

Niet alleen in Amerika, maar ook in Nederland en België zijn we tegenwoordig bekend met Black Friday. Elk jaar weer wordt er massaal geadverteerd door Nederlandse winkels rond deze periode. In Nederland heeft het fenomeen vooral populariteit gewonnen omdat het het ideale moment is om goedkoop cadeaus voor Sinterklaas en kerst in te slaan. Voor (web)winkels is dit dus een erg interessante periode om online te adverteren. Maar daar is wel een goede voorbereiding voor nodig!

Zo bereid je jouw Google Ads voor op Black Friday

✔ Promotie-extensies

Gebruik Google Ads-extensies. Door de promotie-extensie te gebruiken, laat je potentiële klant meteen zien dat je een Black Friday-actie hebt. Hierin voeg je de Black Friday-korting toe aan je Google-advertentie. Bij deze promotie-extensie kun je kiezen tussen een geldkorting, percentagekorting, korting tot een bedrag en korting tot een percentage. Maak hier dus gebruik van!

✔ Koppen aanpassen

Om meteen impact te maken op jouw advertenties tijdens Black Friday, voeg je een Black Friday-kop toe. Hierin geef je een korting op je product of dienst. Pin deze kop daarna vast op positie 2. Hiermee wordt de CTR (Click-Through Rate) sterk verhoogd. Maak ook gebruik van een {COUNTDOWN} in je koppen en pin deze vast!

Extra tips: Gebruik ook een Black Friday-kop in de koppen en beschrijvingen van je brandingcampagne. Hiermee zijn de mensen die zoeken op jouw merk op de hoogte van de Black Friday-kortingen. Vergeet ook niet om ‘Black Friday’ toe te voegen aan je zoekwoorden.

✔ Verhoog je budget

Tijdens Black Friday gaat het zoekverkeer door het dak. Dit zorgt ervoor dat jouw standaard budget snel op gaat. Stel een hoger budget in om voldoende ruimte te geven aan je Black Friday-advertenties. Geen extra budget beschikbaar? Om efficiënt om te gaan met het beschikbare budget, kun je minder presterende campagnes tijdelijk uitzetten om zo meer budget over te houden voor Black Friday-advertenties.

✔ Verhoog je biedingen

Naast het budget wil je ook je biedingen tijdens Black Friday verhogen. Een belangrijke reden hiervoor is dat concurrenten waarschijnlijk ook hun biedingen gaan verhogen. Blijf je hetzelfde bieden, dan zul je dus minder zichtbaar zijn en trek je minder bezoekers naar je Black Friday-actie. Je kunt dus niet achterblijven!

Verhoog ook je doel-CPA óf verlaag je ROAS. Dit zorgt ervoor dat Google meer ruimte krijgt om je biedingen omhoog/omlaag aan te passen en meer of minder vertoningsaandeel kan behalen. Het is soms niet erg om meer budget uit te geven aan een lead. Let op: blijf wel rekening houden met je winstmarges.

✔ Maak een Black Friday-landingspagina

Een laatste, maar zeker geen onbelangrijke tip: maak een speciale Black Friday-landingspagina. Zorg dat de pagina aansluit op jouw Black Friday-advertentie. Benadruk hier de kortingen die jij aanbiedt. Op deze pagina moet je ervoor zorgen dat de potentiële klant ook daadwerkelijk over gaat tot conversie. Gebruik ook hier weer een countdown-timer. Op deze manier wek je de urgentie op bij de bezoeker om over te gaan tot conversie.

Samenvatting

  • Gebruik promotie-extensies in je advertenties.
  • Pas je koppen en beschrijvingen aan naar Black Friday-acties en gebruik een countdown-element.
  • Verhoog je budget om Google meer bestedingsruimte te geven.
  • Verhoog je biedingen om niet achter te blijven op concurrentie.
  • Maak een specifieke Black Friday-landingspagina om het conversiepercentage te verhogen.

Met deze tips in je achterhoofd kun je vol zekerheid beginnen aan jouw Black Friday-advertenties. Wees creatief en bovenal: begin op tijd met de voorbereidingen voor Black Friday! Het is makkelijk om het vele werk dat bij deze periode komt kijken, te onderschatten. Wees de stress voor en zorg dat alle advertenties op tijd klaarstaan.

Hulp nodig bij Black Friday?

Heb je geen flauw idee hoe je je het beste voor moet bereiden op Black Friday? Onze Ads-specialisten staan te popelen om hun ervaring op jouw campagnes toe te passen! Heb je nog vragen over het opzetten van Black Friday-advertenties via Google Ads? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag.

Wemessage Brent

Brent

SEA Specialist

Meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Brent

Neem contact op met Brent

Ontvang de nieuwste blogs in je inbox

Inschrijven voor nieuwsbrief

Volg ons ook op: