Google Ads, het klinkt zo simpel. Je gooit er wat geld tegenaan en de klanten stromen binnen. Toch? Nou, niet helemaal. Veel werknemers en ondernemers struikelen over dezelfde valkuilen in Google Ads, waardoor hun budget verdampt als sneeuw voor de zon. Maar geen zorgen, we gaan die blunders onder de loep nemen, zodat jij niet in dezelfde kuil kukelt. Verder duiken we ook even in de wereld van Performance Max, want daar liggen ook wat addertjes onder het gras.

Vermijd deze fouten

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, dit zijn veelgemaakte fouten die eenvoudig te vermijden zijn:

  • De zoekwoorden-jungle (brede zoekwoorden, negatieve zoekwoorden, geen zoekwoordonderzoek, etc.);
  • De saaie advertentie (niet pakkend, geen CTA, etc.);
  • Foute landingspagina’s (irrelevantie en een slechte gebruikerservaring);
  • Het budget (onrealistische budgetten en geen controle op de uitgaven);
  • De meet-misser (geen conversies bijhouden en geen analyse van uitgaven);
  • Performance Max zonder inzicht (geen inzicht in zoekwoorden in deze nieuwe campagne);
  • Verkeerde locatie-instellingen (doelgroepen missen of verkeerd targeten);
  • Verwaarlozing van zoektermen (zoektermen niet wekelijks controleren en opschonen);

De zoekwoorden-jungle

Je kent het wel: je tikt wat algemene zoekwoorden in en hoopt op het beste. Maar in plaats van potentiële klanten, trek je vooral nieuwsgierige aagjes aan die op zoek zijn naar iets heel anders. ‘Schoenen’ kan van alles betekenen: sportschoenen, damesschoenen, kinderschoenen…. Zie je het probleem? En die brede zoekwoorden? Die leveren vaak een hoop oriënterend verkeer op, mensen die nog niet helemaal klaar zijn om te kopen. Je zoektermenrapport raakt vervuild met irrelevante zoekopdrachten en je budget verdwijnt in een bodemloze put.

De oplossing: specifieke zoekwoorden selecteren die naar voren komen uit het zoekwoordonderzoek. Veel meer relevante bezoekers zullen via de advertentie tot een conversie leiden.

De saaie advertentie

Je advertentie is zo droog als een cracker, geen wonder dat niemand erop klikt! Mensen willen geprikkeld worden, en enthousiast raken. Dus gooi die saaie teksten overboord en laat je creativiteit de vrije loop! Een saaie advertentie is een gemist kans, je laat potentiële klanten aan je voorbij gaan. Denk er ook aan dat het gebruik van hoofdletters in je advertentietekst vaak een positief effect kan hebben op de CTR, mits je het op de juiste manier doet en niet overdreven inzet.

De oplossing: gebruik pakkende koppen, benadruk je unieke voordelen ten opzichte van de concurrentie en eindig met een knallende CTA.

Verkeerde landingspagina’s

Eindelijk, iemand heeft op je advertentie geklikt! Maar dan komen ze op een landingspagina die eruitziet als een rommelzolder. Weg potentiële klant! Een slecht ingerichte landingspagina is een grote afknapper. Wist je dat de SEO-afdeling van Wemessage gespecialiseerd is in het schrijven van unieke en geoptimaliseerde landingspagina’s die wél converteren?

De oplossing: zorg voor overzichtelijke, relevante landingspagina’s die aansluiten bij je advertentie. Een snelle laadtijd en een duidelijke CTA zijn ook essentieel.

Verspilling van het budget

Je budget verdwijnt sneller dan een ijsje in de zon. Geen idee waar het heen gaat, maar resultaten zie je niet. Dit betekent dat je budget niet optimaal wordt ingezet, en er veel budget ‘weggegooid’ wordt.

De oplossing: stel een realistisch budget in en houd je biedingen scherp in de gaten. Experimenteer met verschillende biedstrategieën en analyseer je resultaten.

Scherp blijven op zoektermen

Je zoektermenrapport is goud waard! Maar veel adverteerders kijken er nooit naar. Zonde! Wekelijkse controle (en soms dagelijkse controle) is essentieel om irrelevante zoekopdrachten te vinden en negatieve zoekwoorden/zoektermen uit te sluiten. Zo houd je je account schoon en voorkom je budgetverspilling.

Performance Max

Performance Max-campagnes zijn de nieuwste rages in Google Ads. Ze beloven om je bereik te maximaliseren over alle Google-kanalen met behulp van automatisering. Maar er is een keerzijde: je hebt minder controle over waar je advertenties worden weergegeven en welke zoekwoorden worden gebruikt.

De uitdaging: het ontbreken van inzicht in zoekwoorden. Google geeft niet direct weer op welke zoekwoorden een Performance Max-campagne getriggerd is.

De oplossing: hoewel Google niet direct inzicht geeft in de zoekwoorden, zijn er wel manieren om deze gegevens te verzamelen en te analyseren. Zo is het mogelijk om, door het gebruik van bepaalde technieken, toch meer inzicht te krijgen in de zoektermen die gebruikt worden en op welke kanalen er geadverteerd wordt bij een Performance Max-campagne. Ben je benieuwd naar de verschillende technieken? Wemessage helpt je hier graag bij!

Hulp nodig met Google Ads?

Klaar om je Google Ads-campagnes naar een hoger niveau te tillen en budgetverspilling te stoppen? Wemessage staat voor je klaar! Onze Google Ads-experts helpen je graag met het opzetten van je Google Ads-account of het optimaliseren ervan, inclusief Performance Max. Neem vandaag nog contact met ons op voor een Quick Scan en ontdek hoe we jouw advertenties effectiever in kunnen zetten.

Wemessage Jesper

Jesper

SEA-specialist

Meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Jesper

Neem contact op met Jesper
Wemessage helpt!

Slim adverteren?

    Naam *

    E-mailadres *

    Vraag of opmerking

    Ontvang de nieuwste blogs in je inbox

    Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

    Volg ons ook op:

    2 jaar op rij een van de beste Full-Service Digital Agencies volgens Emerce100 2 jaar op rij 1 van de beste Full-Service Digital Agencies!