Wil jij beter gevonden worden in Google? Dan kan dat op twee manieren: door Google een heleboel geld te betalen om met gesponsorde zoekresultaten bovenaan de Google-resultaten te verschijnen (duur, maar efficiënt) óf door organisch aan jouw website te sleutelen en een zuur verdiend plekje in de Google-resultaten te veroveren (tijdrovend, maar gratis).
Deze manieren noemen we binnen de online marketing ook wel SEA en SEO. Als je daar meer over wilt weten, dan verwijs ik je door naar onze blog over het verschil tussen deze twee disciplines.
Wil je antwoord op de vraag “Waarom wordt mijn website niet gevonden door Google?”, dan raad ik je aan verder te lezen.
- Waarom wordt mijn website niet gevonden door Google?
- Tip van de sluier
- Hulp nodig om beter gevonden te worden in Google?
Waarom wordt mijn website niet gevonden door Google?
Als jouw website niet wordt gevonden door Google, heb je waarschijnlijk geen – of niet voldoende – tijd of geld gestoken in SEA of SEO. En dat geeft ook niks! Misschien is het nooit een prioritiet van je geweest om vindbaar te worden op Google of zag je er de waarde niet van in. Maar nu je op een blog met de titel “Beter gevonden worden in Google” hebt geklikt, vermoed ik dat daar iets in veranderd is. Daarom geef ik enkele potentiële oorzaken waarom jouw website niet gevonden wordt door Google.
(1) Je website is net nieuw
Het kan even duren voordat een nieuwe website wordt gevonden door Google. Er is immers nog (bijna) niets op het internet dat naar jouw website leidt. Dat maakt het voor Google’s crawlbots niet gemakkelijk om op jouw website te belanden en ‘m te indexeren. Kwestie van geduld dus. Wat kán helpen is om op andere websites (misschien die van bekenden of concullega’s) links te (laten) plaatsen naar jouw nieuwe website.
(2) Je website is (per ongeluk) onzichtbaar gemaakt voor zoekmachines
In de code van jouw website kun je aangeven dat je niet wilt dat zoekmachines, zoals dus Google, jouw website indexeren. Op pagina-niveau kan dat met een no-index tag (<meta name=”robots” content=”noindex”>) in de broncode van de betreffende pagina. Websitebreed kun je zoekmachines zelfs vragen jouw website überhaupt niet te crawlen. Dit doe je door de volgende twee regels onder elkaar in de Robots.txt te plaatsen (1) User-agent:* en (2) Disallow: /. Je vindt de Robots.txt door achter de URL van jouw domeinnaam /robots.txt te typen (zoals bij https://wemessage.nl/robots.txt). Als jouw website op een van deze manieren onzichtbaar is gemaakt voor zoekmachines, dan is vindbaar worden op Google onmogelijk.
(3) Je website bevat onvoldoende (waardevolle) content
Of je nu adverteert op Google (SEA) of op organische wijze probeert beter gevonden te worden in Google (SEO); waardevolle content is en blijft een vereiste. Als jouw website bijvoorbeeld maar één pagina heeft (de homepage dus) met louter wat afbeeldingen en een contactformulier, vindt Google jouw website niet relevant genoeg om in de zoekresultaten te laten zien. Je biedt immers geen – of niet genoeg – informatie aan de bezoeker van jouw website.
Het is ook belangrijk dat jouw content aansluit bij de zoekopdracht. Verkoop jij bijvoorbeeld alleen maar stoelen, dan gaat jouw website niet vindbaar worden op Google als iemand intoetst: ‘tafel kopen’.
Tip van de sluier
Hopelijk heb je enigszins antwoord gekregen op de vraag: “Waarom wordt mijn website niet gevonden door Google?”. Is er van geen van de benoemde oorzaken sprake, neem dan even contact op. Dan kan ik of een van mijn collega’s eens naar de situatie kijken. Wat je ook nog kunt proberen, is het schrijven van een landingspagina – een gratis en relatief eenvoudige manier om beter gevonden te worden in Google.
Beter gevonden worden in Google met een landingspagina
Een landingspagina is een pagina op jouw website die losstaat van de rest en dus ook niet via het menu (of op een andere manier via jouw website) te bereiken is. Een landingspagina heeft puur en alleen als doel vindbaar te worden op Google. Zo steek je ‘m dan ook in. Hier zijn een aantal tips voor het schrijven van een goede landingspagina.
(1) Identificeer het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden
Bepaal eerst op welk zoekwoord je gevonden wilt worden met je landingspagina. Is dat bijvoorbeeld ‘tafel kopen’, ‘bouw adviesbureau’ of ‘beter gevonden worden in Google’ ? Met Google’s zoekwoordplanner kun je ontdekken hoeveel er maandelijks naar dat zoekwoord gezocht wordt.
(2) Schrijf een tekst van 400+ woorden over dat zoekwoord
Om op jouw gekozen zoekwoord vindbaar te worden op Google, schrijf je een tekst van minimaal 400 woorden óver dat zoekwoord. Daarbij is het aan te raden om dat zoekwoord ook een aantal keer in zijn originele hoedanigheid in de tekst te benoemen. Is jouw zoekwoord bijvoorbeeld “beter gevonden worden in Google”? Probeer dan om dit zoekwoord hier en daar in je tekst terug te laten komen. Houd een zoekwoorddichtheid van ongeveer 2% aan. Plaats “beter gevonden worden in Google” een keer in een bullet point, een aantal keer in je lopende tekst en in je kopteksten (sowieso in je H1, maar ook in enkele van je H2’s, H3’s, etc.), zoals ook in deze blog, die je hopelijk via Google hebt gevonden! Mag jij raden wat het zoekwoord van deze blog is. 😉
(3) Publiceer je tekst als landingspagina op jouw website
Maak een nieuwe pagina aan op jouw website en voorzie die van jouw net geschreven tekst en wat afbeeldingen – natuurlijk voorzien van alt-tag. Zorg ervoor dat de slug (laatste gedeelte van de URL) van jouw landingspagina gelijk is aan het zoekwoord of dat het zoekwoord er in ieder geval onderdeel van is. Tot slot publiceer je de pagina in de hoop beter gevonden te worden in Google.
Hulp nodig om beter gevonden te worden in Google?
Het blijft een lastig vraagstuk (ook voor specialisten); waarom wordt mijn website niet gevonden door Google? Vindbaar worden op Google kan dan ook een stuk uitdagender zijn dan dat het in eerste instantie lijkt. Niet voor niets is het mijn fulltime baan om onze klanten te helpen beter gevonden te worden in Google. Zou jij het prettig vinden om een specialist in te schakelen? Wemessage helpt verschillende bedrijven met SEA en SEO: door ze alles uit handen te nemen, maar bijvoorbeeld ook door alleen consultancy te geven. Laat het me weten, als we iets voor je kunnen betekenen!

Daan
SEO-specialist
Meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Daan