Het wordt in de wereld van online marketing steeds belangrijker om de juiste strategieën toe te passen zodat je jouw online vindbaarheid kunt vergroten. Er zijn verschillende manieren om dit te doen. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van SEO of SEA, maar welke is nou eigenlijk beter om te gebruiken? In deze blog leggen we de verschillen uit en hopen we je meer inzicht te geven in of het voor jou beter is om SEO of SEA te gebruiken.

SEO of SEA in het kort

Wat is SEO?

SEO staat voor search engine optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Dit houdt in dat je je website zo aanpast dat Google de website als waardevol gaat zien. Google kijkt naar wat een gebruiker zoekt en welke websites hem of haar het best kunnen helpen bij deze zoekopdracht. Wanneer Google je website of een bepaalde webpagina als waardevol voor de klant ziet, wordt de link naar je website hoger in de zoekresultaten getoond. Hierdoor zullen meer mensen op je websitelink klikken en krijg je meer websitebezoekers. Meer websitebezoekers kan uiteindelijk leiden tot meer afzet, waardoor je bedrijf meer winst kan gaan maken.

Hoe werkt SEO?

SEO heeft drie pijlers. De pijlers zijn technische SEO, content en autoriteit. Wanneer de autoriteit, de content en de technische kant van je website allemaal goed zijn, maakt je website een grote kans om goed te ranken in de Google zoekresultaten.

Technische SEO

Bij technische SEO gaat het om de opbouw en de gebruiksvriendelijkheid van je website. Voorbeelden van factoren van technische SEO zijn websitestructuur, paginasnelheid en mobielvriendelijkheid. Wanneer je website niet overzichtelijk is of heel langzaam laadt, zal Google de website als minder waardevol voor de klanten zien. Het is dus belangrijk om een goed functionerende website te hebben.

Content

Met content wordt alles bedoeld dat informatie aan de gebruiker verstrekt. Tekst is de meest gebruikte contentvorm. Hiernaast zijn afbeeldingen, video’s en audio ook vormen van content. Het is belangrijk dat de content van een pagina goed aansluit op de zoekopdracht van de gebruiker. Je kunt relevante zoektermen vinden door een zoekwoordonderzoek te doen. Vervolgens kun je teksten of landingspagina’s schrijven over deze relevante zoektermen. Hierbij kun je afbeeldingen en video’s die opgeslagen zijn onder de naam van de zoekterm, toevoegen aan de teksten.

Autoriteit

Met autoriteit wordt bedoeld hoe betrouwbaar Google je website vindt. Factoren die meespelen bij autoriteit zijn domeinautoriteit (leeftijd van het domein) en backlinks (links van andere websites naar jouw website). Om meer autoriteit op te bouwen, kun je linkbuilding gebruiken om meer backlinks te verkrijgen.

Seo Of Sea Wemessage

Wil je weten hoe je SEO toepast op een landingspagina? Lees dan onze blog ‘Hoe schrijf je een goede landingspagina‘.

Wat is SEA?

Bij de keuze tussen SEO of SEA staat SEA voor search engine advertising. Dit betekent dat je adverteert in zoekmachines als Google. Met SEA betaal je Google om gebruik te mogen maken van hun advertentienetwerk. Door te adverteren in Google wordt je websitelink eerder zichtbaar voor gebruikers van Google wanneer ze bepaalde zoektermen waarop jij adverteert opzoeken.

Hoe werkt SEA?

Bij SEA ga je eerst kijken op welke zoektermen je gevonden wilt worden. Als je een restaurant in Deventer hebt, zou de zoekterm waarop je adverteert bijvoorbeeld ‘restaurant Deventer’ kunnen zijn. Om alle relevante zoektermen waarop je kunt adverteren te vinden, kun je een zoekwoordonderzoek doen. Vervolgens bepaal je je budget en kijk je wat het maximale bedrag is dat je kwijt wilt zijn per klik op je websitelink. Bij SEA betaal je namelijk per klik.

Hoe hoog je advertentie in Google staat, ligt aan hoeveel je wilt betalen per klik en aan je kwaliteitsscore. De kwaliteitsscore is een combinatie van CTR (click-through rate), de ervaring op de bestemmingspagina en de advertentierelevantie.

Voordelen SEO en SEA

Voordat je een keuze maakt tussen SEO of SEA, is het belangrijk om de voordelen van beide strategieën te weten.

Voordelen SEO

SEO is een langetermijnstrategie met een aantal voordelen. Ten eerste is bij SEO het verkeer dat je via zoekmachines ontvangt, gratis. Je hoeft niet te betalen wanneer iemand op je websitelink in Google klikt. Bij SEO zorg je ervoor dat je een goede website hebt. Om te voldoen aan de eisen van Google, moet je website snel en overzichtelijk zijn en moet de website goede content bevatten. Wanneer je bezig bent met SEO, zorg je er dus tegelijk voor dat je een goed functionerende, gebruiksvriendelijke website krijgt. Een goed functionerende website stopt niet zomaar met functioneren. Hierdoor zorgt SEO ervoor dat je blijvend online verkeer kunt genereren. Wanneer je stopt met optimalisatie-inspanningen, zul je niet gelijk je posities in zoekmachines verliezen.

Een nadeel van SEO is dat het een langetermijnproces is en dat het dus niet gelijk resultaten oplevert. Daarbij is er veel kennis, tijd en inspanning nodig om SEO uit te voeren.

Voordelen SEA

In tegenstelling tot SEO is SEA meer een kortetermijnproces. SEA zorgt voor snelle resultaten. Door te adverteren in Google, kun je gelijk bovenaan in de zoekresultaten komen en verkeer naar je website halen. Daarbij heb je bij SEA controle over je advertentiebudget. Je kunt van tevoren bepalen hoeveel je maximaal wilt betalen per klik. Hierdoor heb je controle over je marketinguitgaven.

Een nadeel van SEA is dat alles stopt zodra je niet meer betaalt voor advertenties. Je bent dan gelijk je positie in Google en je websitebezoekers kwijt.

Is het beter om SEO of SEA te gebruiken?

Bij het kiezen tussen SEO of SEA is er niet een beter dan de ander. Welke strategie beter voor je werkt, hangt af van je doelen en je situatie. SEA kan bijvoorbeeld goed werken in de volgende situaties:

  • Je wilt snel resultaat halen en/of je wilt zo snel mogelijk zo veel mogelijk websitebezoekers hebben.
  • Je wilt weten waar je aan toe bent. Bij SEA kun je precies bepalen hoeveel je maximaal betaalt. Daarbij kun je specifieke zoektermen, locaties en demografische gegevens targeten om de juiste mensen te bereiken met je advertentie.
  • Je hebt een website waarmee je trending producten verkoopt die binnen een paar maanden weer irrelevant zijn.

SEO werkt goed voor de lange termijn. Als je een bedrijf met een eigen website hebt en je geen haast hebt met het behalen van meer websitebezoekers, kan SEO de juiste strategie voor jou zijn. Met SEO bouw je een goed werkende website op en zorg je dat je in de toekomst veel organische (gratis) websitebezoekers krijgt.

Bij SEO of SEA is het ook belangrijk om naar de concurrentie te kijken. Als je weet wat de concurrentie doet, kun je hierop inspelen en de beste strategie bepalen.

Hulp bij het gebruik van SEO of SEA

Heb je hulp nodig bij SEO of SEA? Neem dan nu contact met ons op. Wij gaan graag aan de slag met het bepalen van een SEO of SEA strategie en we voeren deze graag voor je uit. Op deze manier zorgen wij ervoor dat jij beter online vindbaar wordt en meer websitebezoekers krijgt!

Wemessage Danny

Danny

Head of Marketing

Meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Danny

Neem contact op met Danny
Wij helpen je verder

Neem contact op

    Naam *

    E-mailadres *

    Vraag of opmerking

    Ontvang de nieuwste blogs in je inbox

    Inschrijven voor nieuwsbrief

    Volg ons ook op: