Wie een beetje TikTok-gek is, heeft de afgelopen dagen veel paniekerige video’s van creators en influencers op het platform voorbij zien komen. En dan vooral van Amerikaanse creators en influencers, want de kans is groot dat daar TikTok binnenkort verboden wordt.
Uiterlijk zondag, 19 januari, wordt besloten of het platform daadwerkelijk van alle Amerikaanse telefoons moet verdwijnen. De reden: er zijn zorgen om het eigenaarschap van het Chinese bedrijf ByteDance en de persoonlijke gegevens van Amerikanen die in handen van de Chinese overheid zouden kunnen belanden. Als ByteDance het Amerikaanse deel van TikTok niet vóór aanstaande zondag verkoopt aan een niet-Chinees bedrijf, kunnen gebruikers hun geliefde app vaarwel zeggen.
Als nuchtere Nederlanders kunnen wij onze schouders ophalen en zeggen dat het in ons koude kikkerlandje allemaal niet zo’n storm zal lopen. Maar ook hier wordt al langer gespeeld met het idee TikTok voorgoed te verbannen. Nu is dat niet het langetermijndoemscenario waar ik me vandaag op wil richten – al kun je je inderdaad afvragen hoe lang het gaat duren voor andere landen het voorbeeld van een grote speler als de Verenigde Staten volgen. Laten we eerst eens kijken naar de gevolgen van deze (mogelijke) ban voor ons als marketeers. Waar moeten we rekening mee houden, nu en in de toekomst?
- Wat betekent het TikTok-verbod precies?
- De gevolgen voor (Nederlandse) marketeers
- De toekomst van TikTok
Wat betekent het TikTok-verbod precies?
Laten we even teruggaan naar het begin, voordat we tóch in die doemscenario’s dreigen te vervallen. Want wat houdt het Amerikaanse verbod op TikTok precies in? Is de paniek terecht of valt het allemaal eigenlijk wel mee?
Het antwoord: een beetje van beide. Als 19 januari bekend wordt dat TikTok inderdaad verboden wordt, betekent dat niet dat de app automatisch van alle telefoons verwijderd wordt. En ook niet dat mensen het risico lopen gestraft te worden als ze inloggen.
Wel betekent het, volgens TikTok zelf, dat gebruikers vanaf dat moment een pop-up te zien kunnen krijgen die vermeldt dat de service niet langer beschikbaar is in hun land. Dit is ook wat er gebeurt wanneer iemand in India TikTok probeert te openen, waar de app al sinds 2020 verboden is. Het is ook mogelijk dat gebruikers de app wel kunnen openen, maar dat ‘ie niet meer naar behoren werkt, langzamer is of regelmatig uit zichzelf sluit. Tot slot bestaat de kans dat de app niet meer te downloaden en/of updaten is in de App- en Play Store.
Het zal met het verbod dus niet onmogelijk worden om TikTok te openen of gebruiken, maar veel lastiger wordt het wel. Kate Ruane is directeur van het Free Expression Project van Center of Democracy and Technology en tegenstander van het TikTok-verbod. Zij voorziet dat het meer technische kennis zal vereisen om toegang tot de app te behouden (bijvoorbeeld via een VPN-verbinding of door het gebruik van de App of Play Store te vermijden), en dat dat voor veel mensen op zichzelf al een grote drempel is om TikTok te (blijven) gebruiken.
Amerikaanse creators, influencers en gebruikers lijken dus terecht te rouwen om het naderende verlies van TikTok. Maar wat merken wij er hier in Nederland van als het platform ruim 170 miljoen gebruikers aan de andere kant van de oceaan verliest?
De gevolgen voor (Nederlandse) marketeers
Het verbod op TikTok geldt straks dan misschien 7.500 kilometer verderop, maar als we één ding geleerd hebben van het wereldwijde web, is het wel dat het afstanden minimaliseert. Dat betekent dat we niet alleen in Nederland, maar over heel de wereld de gevolgen van de TikTok ban in Amerika gaan merken.
Veel video’s die Nederlandse gebruikers bekijken, zijn afkomstig uit de Verenigde Staten. Geen wonder dat ik me bewust werd van het aankomende verbod via een TikTok-video van een Amerikaanse creator. Daarbij zijn veel trends op het platform afkomstig uit Amerika. Vallen de bedenkers van die trends weg, dan bestaat de kans dat TikTok een stuk saaier wordt voor gebruikers wereldwijd. Zij zullen daardoor minder vaak of zelfs helemaal niet meer naar de app grijpen. Dat heeft weer als gevolg dat TikTok een stuk minder interessant wordt voor bedrijven, en dus voor marketeers – ook in Nederland.
Gelukkig is dat iets waar we ons tegen kunnen weren. Mocht je dat nog niet gedaan hebben, dan is het niet te laat om voorbereidingen te treffen. Houd als marketeer (in het vervolg) rekening met het volgende:
- Wees actief op diverse social media. Korte video’s are here to stay. Schrap je ideeën voor TikTok dus niet volledig omdat het platform misschien verdwijnt of grote veranderingen doormaakt. Spreid in plaats daarvan je online aanwezigheid en plaats je video’s (ook) op Instagram Reels en YouTube Shorts.
- Kijk ook naar andere vormen van marketing. Zet nooit in op maar één platform of tactiek. Houd het gedrag van je doelgroep in de gaten en kijk ook eens naar strategieën voor SEO, Google Ads en e-mailmarketing. Niets is zo veranderlijk als de mens én het internet, blijkt maar weer.
- Blijf op alles voorbereid en pas je aan. Het online landschap is dynamisch en verandert snel. Houd dus altijd rekening met een nieuw platform, het verdwijnen van features of grote updates van social media en beweeg zoveel mogelijk mee met ontwikkelingen.
De toekomst van TikTok
Een handvol Amerikaanse TikTokkers heeft nog de hoop dat de ban op 19 januari niet doorgaat. De dag na het geplande verbod vindt de inauguratie van president Trump plaats. Hij is de enige die dan nog een stokje voor het verdwijnen van de app zou kunnen steken. Die kans is echter enorm klein.
Een andere mogelijkheid is dat de komende dagen ByteDance toch nog besluit het Amerikaanse deel van TikTok te verkopen. Maar ook daar kunnen we beter niet vanuit gaan, gezien het bedrijf al negen maanden de kans heeft gehad die actie te ondernemen. Het lijkt er dus op dat TikToks laatste uren in de V.S. zijn geslagen.
Toch is het einde van TikTok in Amerika niet per definitie het einde van TikTok wereldwijd. Ook wij hebben genoeg influencers als Tess Scholten en Daan Alferink die Nederlandse TikTok-gebruikers zullen blijven vermaken als hun Amerikaanse tegenhangers wegvallen. Daarnaast voorspelt online expert Jan de Keijzer dat het verbod op TikTok alleen maar gaat zorgen voor nog slimmere apps waar mensen hun scrolverslaving kunnen voeden. De verschuiving naar Instagram Reels en YouTube Shorts is al langere tijd zichtbaar, en die zal met het TikTok-verbod alleen maar accelereren.
Met andere woorden, de nuchtere Nederlander in mij neigt nu toch te zeggen: zo’n storm zal het allemaal wel niet lopen. 😉
Dit artikel verscheen oorspronkelijk op Frankwatching.

Ellen
Head of Branding
Meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Ellen