Vorige week was het zover: Meta (het bedrijf achter Facebook, Instagram en WhatsApp) lanceerde de nieuwe social media-app Threads. Threads is bijna een directe kopie, en dus een directe concurrent, van Twitter. Beiden zijn een text-based app waar mensen samenkomen om actuele onderwerpen te bespreken en te bediscussiëren. Op dit moment is de app nog niet beschikbaar in de EU, maar Threads wordt inmiddels overspoeld door gebruikers van over de hele wereld. In de eerste 24 uur na de lancering maakten maar liefst 30 miljoen mensen een account aan. Inmiddels is dat aantal gestegen naar meer dan 100 miljoen. Dat dit een mooi begin is, staat vast. Maar is Threads echt op weg naar world domination of moeten we deze trend nog met een korreltje zout nemen?

Let the battle begin

Hoewel Threads dus nog niet in Nederland te downloaden is, hoef je Google maar te openen om te ontdekken hoe de app in elkaar zit. Voor wie fervent Twitter-gebruiker is, zal de app voelen als thuiskomen, want de ontwikkelaars van Threads hebben Twitter duidelijk bestudeerd voor ze hun eigen app op de markt brachten. De user interface, gebruikersmogelijkheden en zelfs de naam (meerdere Tweets achter elkaar worden al ‘threads’ genoemd) zijn bijna schaamteloos overgenomen van de concurrentie. Een van de weinige verschillen is dat Threads gekoppeld is aan je Instagram-account en je gelijk je volgers van Instagram kunt ‘meenemen’. Om Threads te kunnen gebruiken, heb je dus wel een Instagram-account nodig.

Maar als de apps zo vergelijkbaar zijn, waarom zou je dan überhaupt de overstap naar Threads maken? Twitter-gebruikers snappen het wel. Sinds ‘hun’ platform is overgenomen door Elon Musk, is Twitter niet meer wat het ooit was. Gebruikers zijn veel restricties opgelegd (denk aan een maximaal aantal Tweets dat je per dag kunt zien), iedere 5 Tweets krijg je een reclame voor je neus geschoven en je kunt een geverifieerd account krijgen (te herkennen aan het blauwe vinkje achter je naam) door daar simpelweg voor te betalen. Dat heeft bijvoorbeeld geresulteerd in meerdere geverifieerde Elon Musks op Twitter, waarvan er maar één de ‘echte’ is. Verwarrend.

Daarnaast klagen veel gebruikers al maanden, zo niet jaren over de toenemende negativiteit op het platform. Het is een broedplaats voor haatdragende en onjuiste berichtgeving waar veel mensen allang niet meer op zaten te wachten. Enter: Threads. Bijna alle nadelen waar Twitter-gebruikers over vallen, zijn geen punt op de concurrerende app. Overstappers zien het als een online plek om ‘opnieuw’ te beginnen, zonder alle negativiteit van Twitter. Is de opkomst van Threads dan echt alleen een kwestie van goede timing? Of zit er ook potentie in de nieuwste social media app?

Threads vs. Twitter

Met meer dan 100 miljoen gebruikers in 5 dagen zou je denken dat Threads wel als een van de meest succesvolle beginnende social media apps kan worden bestempeld. En dat is ook zo. De laatste online dienst die het record van dat aantal gebruikers het snelst op zijn naam had staan, was ChatGPT. Daar deed ChatGPT alleen geen kleine week, maar 2 maanden over. Dat belooft grootse dingen voor Threads. Tijd om te ontdekken of dat succes blijvend is of dat gebruikers binnenkort met hangende pootjes terugkeren naar Twitter.

Voordelen Threads

  • Op Threads kun je tot wel 10 foto’s per thread uploaden, op Twitter maximaal 4 foto’s per Tweet.
  • Je kunt ook meer dan 1 video per thread plaatsen, en een video mag een lengte van maximaal 5 minuten hebben.
  • Per thread mag je 500 tekens gebruiken. Een Tweet mag uit maximaal 280 tekens bestaan.
  • Op Threads worden geen advertenties geplaatst! Wel heeft Mark Zuckerberg, CEO van Meta, al verklapt dat advertenties pas gaan komen als Threads 1 miljard gebruikers heeft. Dat is 2 keer zoveel gebruikers als Twitter momenteel heeft.
  • Omdat je Threads-account gekoppeld is aan je Instagram-account, krijgen nepaccounts en bots minder ruimte op het platform. De kans op oprechte connecties op Threads is dus groter.

Nadelen Threads vs. Twitter

Natuurlijk is het niet allemaal rozengeur en maneschijn op Threads. Het platform loopt op een aantal punten achter op Twitter, maar Meta geeft al aan hun app stapsgewijs te gaan updaten. Momenteel heeft Twitter nog een paar streepjes voor:

  • Threads heeft geen ‘trending topics’-omgeving. Dat betekent dat het, in tegenstelling tot Twitter, nu nog geen ‘news first’-platform is. Mensen zitten op Twitter om actualiteiten in de gaten te houden en die te bespreken. Op Threads wordt dat nu nog niet actief gefaciliteerd.
  • Waar je op Twitter makkelijk een DM (‘direct message’) kunt versturen, kan dat op Threads nu nog niet. Daar moet je voorlopig Instagram nog voor gebruiken.
  • Op Threads is het niet mogelijk om ‘nested replies’ te geven. Op Twitter kun je een Tweet in een Tweet (in een Tweet, etc.) plaatsen om op anderen te reageren en het bericht waarop je reageert in beeld te houden. Het is niet duidelijk of Threads deze functie ook gaat toevoegen.
  • Op veel social mediakanalen kun je dubbel tikken (‘double tap’) om een like te geven. Op Twitter kan dit ook: tik twee keer snel achter elkaar op een Tweet of afbeelding in een Tweet, en het bericht is geliked. Deze functie bestaat nu niet op Threads.

Threads in Nederland

Tot slot is misschien wel het grootste nadeel van Threads dat het momenteel niet zorgvuldig omgaat met dataverzameling. Dat is dan ook de reden dat de app nog niet beschikbaar is in de EU. De EU heeft strengere privacyregels dan veel andere landen. Meta wil de persoonlijke data van Instagram-gebruikers overhevelen naar Threads, wat met de huidige regels niet zomaar mag. Wanneer Threads wel naar de EU en dus naar Nederland komt, is nog onduidelijk. Wel zijn er veel Europese gebruikers die niet konden wachten op de goedkeuring van de app en hun telefooninstellingen hebben gewijzigd naar een land buiten de EU, om zo toch Threads te kunnen downloaden.

En de winnaar is…

Dus, is Twitter terecht bang voor de opkomst van Threads of waait het allemaal in een paar maanden weer over? Wij denken dat Threads here to stay is. De app heeft een aantal duidelijke voordelen ten opzichte van Twitter en, eerlijk is eerlijk, zijn we niet allemaal toe aan een nieuwe, frisse versie van het stoffige Twitter? Zelf kunnen we in ieder geval niet wachten tot de app (legaal 😉) in Nederland te downloaden is en we alles uit de eerste hand kunnen proberen.

Wil jij meer weten over Threads of de mogelijkheden die (andere) social media jou en jouw organisatie kunnen bieden? Wij helpen je verder! Neem contact met ons op en word wijs in de wereld van social media.

Wemessage Ellen

Ellen

Head of Branding

Meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Ellen

Neem contact op met Ellen
Wij helpen je verder

Neem contact op

    Naam *

    E-mailadres *

    Vraag of opmerking

    Ontvang de nieuwste blogs in je inbox

    Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

    Volg ons ook op:

    #2 Beste full-service digital agency van Nederland #2 Beste full-service digital agency van Nederland