Ik ben de laatste die zichzelf jaarlijks voor de televisie hijst om aan te schuiven voor het Eurovisiesongfestival, maar zelfs ik kon de afgelopen weken niet om Joost Klein en zijn inzending met de op het eerste oog niet zo veelbelovende titel ‘Europapa’ heen. Maar toch doorliep ik net als vele luisteraars met de tijd verschillende stadia van waardering voor het nummer:

1) Na één keer luisteren: wat IS dit? Gaan we hiermee een poging wagen te winnen?
2) Na drie keer luisteren: even wennen, maar toch best catchy.
3) Na vijf keer luisteren: Euro-pa-pa, Euro-pa-pa

Hakken of huilen?

Nou zal je mij niet snel zien hakken, maar ik kon me zeker voorstellen dat het nummer inmiddels flink wat voeten van de vloer kreeg. Je kunt er in ieder geval zeker van zijn dat  er weinig mensen stilzitten tijdens zijn optreden in de tweede halve finale van het Eurovisiesongfestival.

Maar hoe krijgt Joost Klein het voor elkaar om mensen met Europapa van walging tot waardering te verleiden? Zelfs zij die én geen Eurovisie-fan zijn én niet dagelijks fusionmuziek door hun airpods hebben schallen? Van het antwoord kunnen wij marketeers nog het een en ander leren.

Joost Klein: artiest en marketeer

Zelfs als je Europapa na tien keer luisteren nog altijd niks vindt, kun je niet om het feit heen dat Joost Klein een hit is. Zijn nummer wordt door heel Nederland – wat zeg ik, door heel Europa beluisterd en besproken, en zoals we inmiddels weten is negatieve aandacht ook aandacht. Hoe heeft hij dat voor elkaar gekregen? Wat Joost Klein (en zijn team) heel goed begrijpt, is hoe hij marketing slim in zijn voordeel kan laten werken. De marketingtrucs die hij de afgelopen week uit de doos heeft getrokken en die óók wij in onze strategieën kunnen toepassen, zet ik voor je op een rij.

1. Ken je doelgroep door en door

Joost Klein heeft zich heel bewust op de minder conservatieve kijkers van het Eurovisiesongfestival gericht en probeert het jonge publiek enthousiast te maken voor het decennia-oude tv-spektakel. En hoe hen beter te bereiken dan via hét Gen Z-platform: TikTok? Natuurlijk werd Europapa ook gedebuteerd op de radio, maar conventionelere platformen als Facebook en Instagram werden nauwelijks ingezet. Daarentegen waren er influencers op TikTok ten overvloede om het nummer te promoten en beoordelen – steeds vaker positief dan negatief. En het werkte. Nu expose ik mezelf natuurlijk enorm als de Millenial Gen Z-wannabe die ik ben, maar Europapa was ook niet meer weg te slaan uit mijn For You-page. En zo boekt Joost Klein een nog groter succes dan waarschijnlijk zijn bedoeling was: ook de ‘oudere’ generatie die vooral scrolt en niet post op TikTok raakte van hem in de ban.

2. Personal branding ten top

Wat niet alleen marketeers, maar iedereen van Joost Klein kan leren: wees jezelf! Je kunt van hem vinden wat je wilt, maar hij is in ieder geval niet bang om te laten zien (en horen) wie hij is en wat hij heeft meegemaakt. Niet alleen in Europapa, maar in al zijn teksten, clips en optredens komen zijn authentieke verhaal en unieke persoonlijkheid naar voren. Het is het schoolvoorbeeld van personal branding: Joost Klein is zijn eigen merk, met een duidelijke missie en een sterk merkverhaal. Dat zorgt voor vertrouwen en verbinding, waardoor mensen naar hem blijven luisteren, fan worden en – het ultieme doel – op hem gaan stemmen tijdens de live-uitzending op 9 mei.

3. De kracht van herhaling

Val niet te veel in herhaling; jezelf herhalen is oninteressant en vooral heel SAAI. Wij marketeers weten inmiddels dat hier niets van waar is. Herhaling werkt, roept herkenbaarheid op en zorgt er gewoonweg voor dat mensen je steeds beter leren kennen. Of je nu een product verkoopt of een liedje voor het Eurovisiesongfestival maakt. Hier bij Wemessage hebben we een aantal collega’s met een specifieke muzieksmaak, en het is niet de eerste keer dat Joost Klein bij ons door de speakers knalt. Zijn nummer ‘Albino’ was jaren geleden een grote hit op kantoor en hoewel ik verder geen nummers van hem ken, herkende ik in Europapa meteen zijn stem en stijl. Herhaling! Het werkt.

Douze points voor Europapa?

Hoewel we nog twee maanden moeten wachten om te ontdekken of het plan de campagne van Joost Klein ook daadwerkelijk vruchten afwerpt, kunnen we deze tijdloze inzichten nu alvast toepassen op onze eigen marketingstrategieën. Kun jij wel wat hulp gebruiken bij je online strategie? We gaan graag met je in gesprek! Neem contact op, dan bespreken we de mogelijkheden (én jouw mening over Europapa 😉).

Wemessage Ellen

Ellen

Head of Branding

Meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Ellen

Neem contact op met Ellen
Wij helpen je verder

Neem contact op

    Naam *

    E-mailadres *

    Vraag of opmerking

    Ontvang de nieuwste blogs in je inbox

    Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

    Volg ons ook op:

    #2 Beste full-service digital agency van Nederland #2 Beste full-service digital agency van Nederland