Instagram is met meer dan 1 miljard gebruikers een van de belangrijkste social mediakanalen die er is. Of je nu de social media van een groot of een klein bedrijf beheert, of het gebruikt om je eigen persoonlijke merk te promoten – het opnemen van Instagram in je marketingstrategie is een must!
Negentig procent van de Instagram-gebruikers volgt minstens één bedrijf en elke dag bezoeken maar liefst meer dan 200 miljoen mensen minstens één bedrijfsprofiel. Instagram is dus ook op zakelijk gebied hot and happening en de komende maanden heeft dit platform veel voor ons in petto, vooral als het gaat om marketingtrends. Het kennen van de nieuwste Instagram-trends is een geweldige manier om het meeste uit je bedrijf te halen en jouw potentiële klanten te kunnen bereiken. Maar wat zijn die marketingtrends en hoe kun jij daar voordeel uit behalen? We zetten ze op een rij!
#1: Instagram als winkelplatform
Instagram wordt in toenemende mate een platform om te winkelen. Je kunt nu direct de meest geweldige aankopen doen. Je kunt niet alleen snel informatie krijgen over het product dat je wilt kopen, alle winkelfuncties laten een merk er ook nog eens cool uitzien. Heb je een webshop die niet al te veel klanten trekt? Op Instagram zou het aantrekken van klanten in je winkel zomaar makkelijker kunnen zijn. Vooral als je lifestyle-content biedt en een goed verhaal vertelt! Mensen zijn immers op Instagram om inspiratie op te doen.
#2: Influencers
Omdat grote bedrijven zoals Apple en Google steeds meer aandacht besteden aan privacy, kan het in 2022 een grotere uitdaging worden om je ideale klanten te targeten met Facebook-advertenties.
Daarom gaan influencers in 2022 een GROOTS jaar tegemoet. Als je Instagram voor je wilt laten werken, zullen influencerdeals een belangrijk onderdeel van je strategie moeten uitmaken.
Als je nog nooit met influencers hebt gewerkt, is dit een goed moment om te beginnen. Met meer dan 900 miljoen gebruikers op Instagram kun je gemakkelijk een influencer in jouw niche vinden die je kan verbinden aan een publiek dat klaar staat om te luisteren naar wat hij of zij over jouw merk of organisatie te zeggen heeft.
#3: Live video’s
De komende jaren blijft video de belangrijkste contentvorm. Als je meer volgers en betrokkenheid wilt, zorg er dan dus voor dat je naast een goede feed en interessante Stories ook video’s maakt, vooral Reels en live video’s.
Als je live Instagram-content voor je bedrijf wilt laten werken, is het een goed idee om na te denken over wie je doelgroep is. Je kunt eenvoudig Instagram Live-video’s promoten in je Insta-Stories om een groter publiek te bereiken. Verder kun je je Instagram Live-video’s ook promoten op andere social mediaplatformen, zoals Facebook en Twitter.
#4: NFT’s kopen en verkopen
Facebook en Instagram zouden de komende vijf jaar kunnen beginnen met gebruikers niet-fungibele tokens (NFT’s) te laten maken, kopen en verkopen. Volgens de Financial Times onderzoeken de sociale mediabedrijven van Meta het idee op dit moment, maar dit alles bevindt zich nog in een vroeg stadium en kan nog veranderen. Gebruikers zullen in staat zijn om nieuwe NFT’s te creëren, ze te kopen en te verkopen en de NFT’s te tonen als hun profielfoto’s.
#5 Gebruik van AR-functies
Augmented Reality (AR) combineert digitale content met de echte wereld. Een van de meest gebruikte vormen van AR is op dit moment de gezichtsfilters in Instagram Stories. Gezichtsfilters worden vooral voor entertainment gebruikt. Merken zetten ze in om de aandacht van hun publiek te trekken. Bovendien is het ook goed mogelijk om zelf een gezichtsfilter te ontwikkelen met Spark AR van Facebook. Instagram heeft nu ook een nieuwe AR-muziekfunctie, zodat je de muziek in de achtergrond kunt houden terwijl je een Story of Reel maakt.
Of je nu filters gebruikt om je uiterlijk iets te veranderen of alleen maar voor de lol, bijna iedereen gebruikt filters op Instagram. De kans is groot dat Instagram in de loop van 2022 meer AR-functies zal blijven uitrollen. Houd ze als bedrijf dus in de gaten en creëer meer engagement met je volgers door ze zelf te maken of uit te proberen!
Groeien op Insta?
Je ziet dus dat Instagram volop in ontwikkeling is. Houd de trends goed in de gaten en speel erop in. Daar zal je zeker de vruchten van plukken! Kun je wel wat hulp gebruiken met Instagram? Samen met mijn collega’s ga ik graag voor je aan de slag. Neem contact met ons op en dan kijken we samen hoe we jouw socials door het dak kunnen laten gaan!