BeReal is de nieuwe social media-app die iedereen lijkt te downloaden. Het is een Franse app die al in 2020 is uitgebracht, maar in 2022 flink aan populariteit wint. BeReal strijdt tegen perfecte plaatjes en geeft gebruikers twee minuten om echte inhoud te plaatsen. Het is de bedoeling dat iedereen op hetzelfde moment een ‘echte’ foto maakt. Waarom is deze app ineens zo populair? En is het aantrekkelijk voor bedrijven? Wij leggen je uit hoe het werkt!
Hoe werkt BeReal?
Een reactie plaatsen op Facebook, een Reel plaatsen op Instagram en verzeild raken in de video’s op TikTok. We zijn de hele dag door op de verschillende platformen te vinden, maar de app BeReal vraagt maar één keer per dag je aandacht. Wanneer je de app hebt gedownload en een account hebt aangemaakt, krijg je elke dag op een ander moment een melding dat het tijd is om een foto te maken van wat je op dat moment aan het doen bent. Op het moment dat je de app opent, krijg je twee minuten de tijd om die foto te maken. Geen tijd dus om je haar in orde te maken of op je best te poseren. Bovenaan je scherm begint er een teller te lopen waarna er met zowel de front- als backcamera een foto wordt gemaakt. De gewone camera legt vast waar je bent, de ‘selfie camera’ maakt een foto van jou.
Voordat je de foto plaatst bepaal je voor wie deze zichtbaar is (alleen vrienden of iedereen). Nadat je een foto hebt gepost, kun je een bijschrift toevoegen. Als je de foto pas na de oorspronkelijke twee minuten deelt, kunnen gebruikers dit zien. Gebruikers kunnen ook zien hoeveel pogingen jij hebt gedaan om de foto te maken. Nadat je de foto hebt geplaatst, zie je ook de foto’s die jouw vrienden op dat moment hebben gemaakt. Mis je de melding voor de foto of doe je er te lang over? Dan krijg je de foto’s van je vrienden niet te zien. Dit doet de app expres zodat iedereen deelneemt op hetzelfde moment. Je kunt ook later op de dag een foto delen, maar je vrienden krijgen dan een notificatie dat je te laat was en het dus niet een ‘echte’ foto is.
Waarom is BeReal zo populair?
Bij BeReal gaat om het delen van een momentopname. De app staat voor echtheid en dat zie je in een aantal dingen terug. Zo kun je geen filter over je foto plaatsen en is het niet de bedoeling dat je de foto elke keer opnieuw maakt omdat je er niet goed op staat. Je moet ‘m dus delen zoals die is! En om de foto’s zo ‘echt’ mogelijk te laten zijn, maken de front- en backcamera tegelijkertijd een foto. Je deelt dus altijd twee foto’s, waarbij die van jezelf klein is en die van wat je aan het doen bent of wat je ziet groot. Als je je foto hebt geplaatst, komt deze in een overzicht te staan bij je profiel. Zo komt er bij elke dag een foto te staan en ontstaat er een fotodagboek vol herinneringen!
Hoe zit het met engagement?
Bij BeReal bestaan geen likes of volgers. Wanneer je je foto hebt gepost, kun je wel reageren op foto’s van anderen. Reageren kan alleen op foto’s van vrienden, tenzij diegene heeft aangegeven dat iedereen deze kan zien, en dat doe je met een comment of RealMoji. Er zijn zes standaard emojis om mee te reageren, maar je kunt ook je eigen RealMoji maken. Een RealMoji is een foto van jezelf met de gezichtsuitdrukking die bij de desbetreffende emoji hoort. Je kunt vrienden toevoegen aan de hand van hun gebruikersnaam of telefoonnummer. Het is dus niet mogelijk om willekeurig mensen te volgen. Dit maakt het voor bedrijven lastig om dit platform commercieel in te zetten. Daarnaast zijn er ook (nog) geen advertentiemogelijkheden. De app kan dus (nog) niet commercieel worden ingezet.
En privacy?
Zoals ook op andere social mediaplatformen het geval is, kan BeReal de privacy van gebruikers én de mensen in de omgeving niet garanderen. Zo kun je vrienden worden met onbekenden, waardoor zij jouw foto’s kunnen zien. Ook moet je opletten dat er geen ongewenste dingen of mensen op de foto komen. Je kunt een foto of vriend wel verwijderen als je er niet tevreden mee bent.
To BeReal or not to BeReal?
Een feed op BeReal is niet te vergelijken met de perfecte plaatjes op andere social mediaplatformen. Op BeReal zie je rommelige kamers, slaperige gezichten en ongestylede outfits. De tijdslimiet in combinatie met het willekeurige moment van de notificatie dwingt je om ‘echt’ te zijn. Het resultaat is een feed vol realistische – en soms dus ook saaie – momenten. Want zo is het leven nou eenmaal. Dit maakt de app authentiek en minder perfect. Het is een dagboek met alledaagse momenten. Ondanks dat er (nog) geen commerciële mogelijkheden zijn, zijn wij fan!
Wil jij social media nou wél commercieel inzetten? Wij hebben de specialisten in huis om jouw bedrijf op social media op de kaart te zetten. Neem contact met ons op en wij helpen je verder!