Je hebt het vast weleens voorbij zien komen: als je een artikel aan het lezen bent op je favoriete website en er ineens een advertentie voorbijkomt van die schoenen die je gisteren hebt bekeken. Welkom in de wondere wereld van display advertising! Maar wat is display advertising eigenlijk? En hoe werkt het? Hier lees je alles wat je moet weten over display advertising.
- Wat is display advertising?
- Hoe werkt display advertising?
- Wat zijn de voordelen van display advertising?
- Wat is remarketing?
- Wat is retargeting?
Wat is display advertising?
Dus, wat is display advertising precies? Het is een vorm van adverteren waarbij visuele elementen gebruikt worden in banners. Denk bijvoorbeeld aan foto’s, video’s, animaties of interactieve media. Het doel? Jouw aandacht trekken zo zorgen ze ervoor dat ze ‘top of mind’ blijven.
Hoe werkt display advertising?
Nu je antwoord hebt op de vraag wat display advertising is, komt waarschijnlijk een volgende vraag in je naar boven: hoe werkt het eigenlijk? Display advertising werkt door gebruik te maken van advertentienetwerken zoals Facebook Audience Network of Google Display. Hoe gaat dat in zijn werk? Hier een overzicht:
- Advertentie maken: je maakt een leuke creatieve advertentie die je doelgroep aanspreekt.
- Doelgroep selecteren: maak duidelijk wie jouw doelgroep is. Wat zijn hun interesses en gedrag? Kies je ervoor om een nieuwe doelgroep aan te spreken of wil je een bestaande doelgroep opnieuw aanspreken?
- Advertentie plaatsen: nu wordt je advertentie getoond op de websites die deel uitmaken van het advertentienetwerk.
- Betalingsmodellen: bepaal op basis van jouw doestellingen het budget. Je kunt deze instellen op basis van kliks of per duizend vertoningen.
Wat zijn de voordelen van display advertising?
Nu weet je wat display advertising is en hoe het werkt. Maar waarom zou display advertising aantrekkelijk kunnen zijn voor jouw organisatie?
- Visuele aantrekkingskracht: grafische advertenties kunnen heel aantrekkelijk zijn en snel de aandacht van je doelgroep trekken.
- Gerichte targeting: met display marketing kun je een gerichte doelgroep aanspreken door middel van remarketing of retargeting.
- Meetbare resultaten: display advertising is goed meetbaar. Je kunt in real time zien hoe je advertentie het doet.
Wat is remarketing?
Remarketing kan een hele goede manier zijn om jouw display marketing in te zetten. Remarketing houdt in dat de advertentie wordt getoond aan de doelgroep die jou al een beetje kent. Die doelgroep heeft al eens eerder iets in de winkelmand op je webshop geplaatst of iets gedownload op jouw website. Het doel van remarketing is dan ook om deze gebruikers weer te stimuleren om bijvoorbeeld de aankoop af te ronden. Dit is een hele duurzame manier van omgaan met jouw websitebezoekers: door je bezoekers steeds opnieuw te benaderen met jouw content, blijf je ‘on top of mind’ en is de kans groter dat bezoekers die hun actie niet hebben afgerond, later toch terugkomen om de conversie te voltooien.
Wat is retargeting?
Retargeting en remarketing lijkt erg veel op elkaar, maar er is wel degelijk een verschil. De doelgroep waar jij je op richt bij remarketing heeft al eens actie ondernomen (bijvoorbeeld het item in de winkelmand geplaatst of die whitepaper gedownload). Bij retargeting heeft jouw doelgroep alleen een interactie gehad met jouw bedrijf (ze zijn bijvoorbeeld op jouw website geweest zonder verder iets te doen). Bij retargeting help je jouw doelgroep dus weer herinneren aan jouw bedrijf met het doel dat ze daadwerkelijk actie gaan ondernemen.
Je zult zien dat de woorden ‘remarketing’ en ‘retargeting’ in de praktijk ook vaak door elkaar gebruikt wordt. Maar nu weet je dus dat er officieel wel een verschil is!
Dus wat is display advertising? Je hebt het antwoord! Nu kan de wereld van display marketing misschien nog wat ingewikkeld lijken, maar geen paniek. Neem gerust contact met ons op! Bij Wemessage helpen we jou graag verder.