Een canonical tag is best een complex element van een webpagina. In de basis is het een stukje HMTL-code dat aangeeft welke versie van een bepaalde pagina een zoekmachine dient te prioriteren. Maar dat hier diverse haken en ogen aan zitten, is duidelijk. In deze blog geef ik zo gedetailleerd mogelijk antwoord op de vraag ‘wat is een canonical tag?’.
- Wat is nu exact die canonical tag?
- Doel van een canonical tag
- Zelfverwijzende canonieke tag
- Duplicate content
- Duplicate content aanpakken met canonical tag
- Hoe stel ik een canonical tag in?
Wat is nu exact die canonical tag?
In veel blogs over de ‘canonieke tag’ zie ik de auteurs beginnen met het doel van een canoniek tag uit te leggen, alvorens te beschrijven wat die canonical tag nu eigenlijk is. Om je een beter beeld te geven van de werking ervan, doe ik het graag andersom.
Een canonical tag is een stuk HTML-code, dat zich in de ‘<head >’-sectie van de broncode dient te bevinden. Het bestaat uit twee belangrijke componenten:
- rel=“canonical”. Hiermee geef je aan, dat de URL uit de volgende component de canonical URL is.
- href=“”. Tussen de dubbele aanhalingstekens, plaats je een URL naar keuze. Dit wordt de canonical URL van deze webpagina.
Doel van een canonical tag
Wanneer je een canonical tag aan een webpagina toevoegt, laat je zoekmachines (zoals Google) weten, dat de URL uit de canonical tag, de URL is, waar de zoekmachine voorrang aan moeten geven – lees: de URL die Google moet indexeren en tonen in de zoekresultaten. Die URL kan hetzelfde zijn als de URL van de webpagina, maar dat hoeft dus niet.
Zelfverwijzende canonieke tag
Een zelfverwijzende canonieke tag bevat een URL die hetzelfde is als de URL van de betreffende webpagina. De pagina waar je nu op zit, heeft een zelfverwijzende canonieke URL (ook wel een self referencing canoncial URL genoemd). De URL van deze webpagina is namelijk https://wemessage.nl/blogs/wat-is-een-canonical-tag/ en ik wil dan ook dat Google deze URL indexeert en toont in de zoekresultaten, zodat jij ‘m gemakkelijk kunt vinden.
In sommige gevallen echter, is het cruciaal om een canonical URL te gebruiken, die anders is dan de URL van de webpagina…
Duplicate content
Zoals je wellicht weet, is er sprake van duplicate content, als er op twee (of meer) verschillende webpagina’s (grote delen) dezelfde content te vinden is. Die duplicate content kan zich op een andere website bevinden, maar ook binnen jouw eigen website. Hieronder vind je twee voorbeelden van duplicate content.
Webshop
Een webshop verkoopt hetzelfde model broek in verschillende kleuren. Omdat iedere kleur broek een eigen pagina heeft, ontstaan de volgende URL’s:
- https://kledingkopen.nl/broek/blauw/
- https://kledingkopen.nl/broek/bruin/
- https://kledingkopen.nl/broek/zwart/
Deze drie webpagina’s zien er – op de kleur van de broek na – exact hetzelfde uit en beschikken dus over duplicate content.
Nieuwsbrief
In een van de nieuwsbrieven die een bedrijf per e-mail naar zijn klanten verstuurt, wil het een link plaatsen naar een specifieke webpagina. Om te kunnen meten wat de impact van deze e-mail is, maken ze een kopie van deze pagina en geven ze deze kopie een afwijkende URL. Aan de hand van deze URL kan het bedrijf meten hoeveel mensen er via de e-mail op de website zijn beland. Er bestaan nu echter twee exact dezelfde pagina’s en dus is er sprake van duplicate content.
Het negatieve effect van duplicate content
Het hebben van duplicate content binnen jouw website an sich is geen ramp, maar kán wel nadelige effecten hebben. Als twee pagina’s grotendeels dezelfde content bevatten, kan het voor zoekmachines namelijk moeilijk te bepalen zijn, welke pagina het moet indexeren en dus in de zoekresultaten moet tonen. Zo kunnen de twee pagina’s met elkaar concurreren in de strijd om de hoogste plek in de zoekresultaten. In het ergste geval kan de zoekmachine zelfs besluiten om beide pagina’s niet te tonen.
Duplicate content aanpakken met canonical tag
Het zojuist besproken negatieve effect van duplicate content wil je natuurlijk voorkomen. Ik hoop dat je ‘m al voelt aankomen, maar daar is de canonical tag bij uitstek het middel voor. Deze tag zorgt er immers voor dat Google snapt wat de belangrijkste versie van een pagina is. Ik leg uit hoe je een canonical tag inzet voor de eerder gegeven voorbeelden.
Webshop
In het geval van de webshop die een broek in meerdere kleuren verkoopt, zou je kunnen besluiten om één kleur als ‘belangrijkste’ te markeren – bijvoorbeeld de best verkopende kleur; zwart. In dat geval stel je voor de pagina’s
- https://kledingkopen.nl/broek/blauw/ ;
- https://kledingkopen.nl/broek/bruin/ ;
- https://kledingkopen.nl/broek/zwart/
de volgende canonical tag in:
Merk op dat https://kledingkopen.nl/broek/zwart/ dus een zelfverwijzende canonieke tag krijgt.
Nieuwsbrief
Stel dat het bedrijf in de e-mail linkt naar https://bedrijfx.nl/zomeractie-nieuwsbrief/ en dat dit een kopie is van de originele pagina https://bedrijfx.nl/zomeractie/. Om duplicate content te voorkomen, wil je één van de pagina’s voorrang geven. Omdat https://bedrijfx.nl/zomeractie/ al langer bestaat en veel meer waarde opgebouwd heeft, is het in dit geval verstandig om deze te prioriteren. Je stelt daarom voor de pagina’s
- https://bedrijfx.nl/zomeractie/ ;
- https://bedrijfx.nl/zomeractie-nieuwsbrief/
de volgende canonical tag in:
Andere voordelen canonieke tag
Interne concurrentie tussen twee pagina’s van dezelfde website is niet altijd het gevolg van duplicate content. Merk je dat pagina’s elkaar om wat voor reden dan ook ‘in de weg zitten’, kun je altijd eens nagaan wat een canonical tag voor je kan doen.
Een ander voordeel van een canonical tag is de besparing op de (crawl)budgetten van zoekmachines. Door een canonical tag in te stellen, laat je de zoekmachine immers weten dat hij deze pagina niet hoeft te indexeren. Zo genereer je meer ruimte bij de zoekmachine om jouw andere pagina’s wél te indexeren.
Tot slot zorg je er met een canonical tag voor dat de waarde van alle backlinks die naar één van de versies van betreffende webpagina leiden, worden doorgezet naar de pagina die jij, middels de canonical tag, de voorkeur hebt gegeven. Zo concentreer je de volledige linkwaarde op de voorkeurspagina.
Hoe stel ik een canonical tag in?
Nu je antwoord hebt op de vraag ‘wat is een canonical tag?’, is het wellicht handig om te weten hoe je een canonical tag instelt. Dat kan allereerst natuurlijk direct via de code. Zoals vermeld, plaats je de canonical tag in de ‘<head >’-sectie. Ben je technisch wat minder onderlegd of heb je geen toegang tot de code? Dan kun je via bekende SEO-plug-ins, zoals Rank Math (zo doe je dat) en Yoast (zo doe je dat), op paginaniveau alsnog een canonical tag instellen. Als je deze plug-ins gebruikt, is de kans groot dat alle pagina’s die je aanmaakt automatisch een zelfverwijzende canonieke tag toegewezen hebben gekregen. Wel zo prettig!
Daan
SEO Specialist
Meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Daan