Om van de ene webpagina door te verwijzen naar de andere gebruiken we links. Internet staat er vol mee. Zelf klik je ongetwijfeld ook dagelijks op een aardige hoeveelheid links. Misschien heb je in deze context het woord ‘anchortekst’ wel eens voorbij horen of zien komen. Maar wat is een anchortekst eigenlijk? In deze blog geef ik antwoord op deze vraag, neem ik je mee in de relatie tussen anchorteksten en SEO en vertel ik je welke soorten anchorteksten er zijn. Lees snel door voor meer!
Wat is een anchortekst? Het antwoord
Een anchortekst is niets minder dan de tekst waar je een link op plaatst, dus het klikbare deel van de tekst. Als je erop klikt word je doorgestuurd naar de pagina waar de link naar doorverwijst.
De anchortekst is vaak goed zichtbaar doordat deze tekst een andere kleur heeft, dikgedrukt is of onderstreept is. Daarnaast verandert de pijl van je cursor in een hand zodra je over een link heen gaat. Links zijn dus – uitzonderingen daargelaten – goed te herkennen. Anchorteksten zijn van belang bij SEO, dus daar lees je in de volgende alinea meer over. In de vorige zin zie je trouwens gelijk een voorbeeld van hoe een link er bij ons uitziet. ‘SEO’ is in dit geval de anchortekst.
Anchorteksten en SEO
Je hebt nu antwoord op de vraag ‘Wat is een anchortekst?’, maar welke rol spelen ze bij SEO? Om te beginnen helpen ze niet alleen de bezoeker, maar ook Google begrijpen waar de gelinkte pagina over gaat. Mits goed toepast natuurlijk. Als je de anchortekst ‘klik hier’ gebruikt, bijvoorbeeld in de zin ‘Klik hier om onze projecten te bekijken’ is het niet duidelijk wat voor pagina erachter hangt. In de zin ‘Bekijk onze projecten voor meer informatie’ kun je heel makkelijk ‘projecten’ gebruiken als anchortekst. Het is dan in één klap duidelijk is naar wat voor pagina je wordt geleid. Nog een voorbeeld: in de zin ‘Op deze pagina vind je meer informatie’ zegt de anchortekst ‘deze’ niets over de pagina waar je naartoe wordt geleid als je op de link klikt. Als je in dit geval bijvoorbeeld linkt naar een pagina over SEO kun je veel beter iets zeggen als ‘Als marketingbureau kunnen wij je alles vertellen over SEO.’ Hierbij is ‘SEO’ de anchortekst en is gelijk duidelijk voor Google dat er een pagina over SEO achter de link zit.
Anchorteksten helpen Google dus begrijpen waar een pagina of website over gaat. De links die je naar andere pagina’s binnen je eigen website doorverwijzen zijn interne links. Ook links vanuit andere websites naar jouw website, externe links genoemd, kunnen daarbij ondersteunen. Samen dragen ze bij aan je linkbuilding. Als er bijvoorbeeld vanuit andere domeinen naar de website van Wemessage wordt gelinkt met de anchortekst ‘marketingbureau in Deventer’ helpt dit Google om te begrijpen dat Wemessage een marketingbureau in Deventer is.
Soorten anchorteksten
Nu je weet wat een anchor is en wat het voor SEO kan doen, gaan we ook in op de soorten anchors die we onderscheiden:
- Naked link: hierbij gebruik je alleen de link van een pagina, zoals deze ook in de URL-balk van je browser te zien is, bijvoorbeeld https://wemessage.nl/.
- Merknaam: een merk- of bedrijfsnaam als anchortekst, zoals Wemessage.
- Zoektermen: hierbij gebruik je de zoekterm die je voor een pagina hebt gebruikt als anchortekst voor je link. Die kan geheel overeenkomen met je zoekterm, maar ook deels, bijvoorbeeld doordat je woorden hebt toegevoegd.
- Standaard anchortekst: denk aan klik hier of lees meer. Deze hebben zoals aangegeven minder waarde, omdat ze niets zeggen over de achterliggende pagina.
Hulp nodig bij je anchorteksten?
Nu we aan het eind van deze blog zijn gekomen kun je voortaan hopelijk zelf de vraag ‘Wat is een anchortekst?’ beantwoorden. Maar weten wat een anchor is, is één; goed toepassen is twee. Laat je dit en andere SEO-werkzaamheden liever over aan een ander? Wij helpen je graag, zodat jij je met andere zaken bezig kunt houden!
Marleen
Content Specialist
Meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Marleen