Alles over een andere boeg gooien?

Huh?! Een nieuwe Google update? Alles is nu anders?! Werken mijn pagina’s nog? Word ik nog gevonden?

De afgelopen weken is er veel reuring geweest in de wereld van SEO. Google kwam namelijk met een nieuwe update. Een update waarvan veel mensen verwachten dat het dezelfde impact gaat hebben als Google’s Panda-update had in 2011. Het is begrijpelijk dat deze vragen door het hoofd spoken van menig SEO-specialist en website-eigenaar. Maar… een update die prioriteit geeft aan content die gericht is op de gebruiker, waarde toevoegt aan de lezer en uniek is, is toch niks meer dan logisch? In deze blog leg ik Google’s Helpful Content Update, hierna te noemen HCU, uit in lekentaal.

Waarom de HCU logisch is

Dus, de HCU is een logisch vervolg op de andere updates die Google heeft doorgevoerd?

Absoluut. Wat veel mensen vergeten is dat Google een bedrijf is. En net als elk ander bedrijf heeft Google concurrenten. Hoewel Google met kop en schouders boven deze concurrenten uit steekt, zijn het wel concurrenten met ambities om marktleider te worden. Google moet er dus voor zorgen dat de dienst die zij aanbieden, zo goed mogelijk is en blijft, voor haar klanten. Oftewel, de zoekmachine moet zo goed mogelijk aansluiten op wat wij willen. Om dit doel te behalen, komen er jaarlijks honderden kleine updates uit die onze manier van zoeken ondersteunen. Google schreeuwt al jaren dat zij vanuit een user-first perspectief content willen ranken. De HCU is dé update die ervoor zorgt dat de gebruiker nu de hoogste prioriteit krijgt.

In de blog die Google heeft gepubliceerd over de HCU op 18 augustus, zeggen ze het zelf het beste:

“Google Search is continu bezig met het verbeteren van het verbinden van gebruikers aan behulpzame content. Om dit te realiseren, lanceren we de HCU; een onderdeel van een bredere inzet om ervoor te zorgen dat gebruikers meer originele, behulpzame content zien, geschreven door mensen, voor mensen, op de resultatenpagina.”

In de beloofde lekentaal staat hier in feite:

“We willen dat gebruikers exact krijgen waar ze naar vragen, met de kanttekening dat die content uniek is en dat ze daadwerkelijk voldaan de pagina verlaten.”

 In het geval deze aanpak van SEO nieuw is voor je, adviseer ik om direct in contact te komen met Wemessage, zodat wij meteen kunnen starten met het optimaliseren van jouw online aanwezigheid. 😉

 

Het primaire doel van de HCU

Moge het nog niet duidelijk zijn, de HCU gaat hoofdzakelijk over gebruikersvoldoening. Met ingang van de Panda-update worden Ctrl + C, Ctrl + V-praktijken sterk afgerekend, net als verstopte zoekwoordspam in de alt-tekst of in een tekstblok met een witte achtergrond en een witte fontkleur. De HCU is iets complexer. Nu dient de SEO-specialist en copywriter zichzelf vragen te stellen als:

🤔 Is het duidelijk waar deze pagina over gaat?

🤔 Past deze pagina bij deze website?

🤔 Beantwoord ik mogelijke vragen van de lezer?

🤔 Bestaat een soortgelijke pagina al op deze website en ben ik alles aan het overtypen?

🤔 Schrijf ik puur omdat ik hiervoor betaald word, of heb ik het onderwerp onderzocht en weet ik mezelf te redden in een gesprek op niveau over dit onderwerp?

🤔 Zou ik als first-time user deze site vertrouwen met persoonsgegevens?

🤔 Is dit niet gewoonweg tekst die is overgenomen van een concurrent, maar dan net iets anders verwoord om Google te foppen?

Het leven van een tekstschrijver gaat niet over rozen. Maar het leven van een goede tekstschrijver verandert in het geval van de HCU niet bijster veel. Schrijven om te informeren en om te verkopen betekent schrijven vóór de consument.

 

Secundaire doelen van de HCU

Om gebruikersvoldoening nog hoger in het vaandel te hebben, plant Google een harde aanpak van zoekmachine-first content. Waar vroeger veel werd gedebatteerd over een minimum woordenaantal, de zoekwoorddichtheid in de tekst en het gebruik van strong of italic tekst, laat Google nu zien dat dit verleden tijd is.

✍🏻 Kun je de lading dekken in 300 woorden? Doe dat dan.

📈 Begrijp je de stof of ben je gewoon aan het meeliften op een trending topic?

👎🏻 Gebruik je black hat SEO-tactieken die het algoritme moeten behagen? Verwacht dan een forse Google penalty.

 

Inhoudelijke wijzigingen

Hoewel de update nog bezig is met livegang en tweaks, verwachten wij dat de manier van linken fors gaat veranderen. Omdat lezers met een beantwoorde vraag de website moeten verlaten, is het handig om te linken naar meer informatie binnen het onderwerp waar ze naar zochten. Waar eerst veel content werd geschreven om een breder vangnet te creëren voor je website, is het nu belangrijker dat die pagina’s correct terug linken naar de originele dienst. Landingspagina’s werken nog steeds, zolang ze met beleid en voorbedachte rade zijn geschreven. Hieronder een situatieschets zoals wij verwachten dat deze eruit zal zien.

Wemessage biedt de SEO-dienst copywriting aan. Uit het zoekwoordonderzoek is gebleken dat “SEO-gerichte copywriter Deventer” relatief veel zoekvolume heeft. Vóór deze update werd het aangemoedigd om te linken naar allerlei verschillende pagina’s op de website, zoals “Webdesign Deventer” of “Call tracking Apeldoorn”. Nu lijkt het er echter sterk op dat contentsilo’s beter zullen werken. Als ik zoek naar “SEO-gerichte copywriter Deventer”, wil ik meer informatie over copywriting en de andere diensten binnen de ‘silo’ van SEO. Een link naar “SEO-gerichte copywriter Colmschate” kan wellicht nog om de lokale SEO meer kracht bij te zetten, maar houdt het binnen de silo.

 

Conclusie

Het zal nog even duren voordat het volledige effect van de HCU aantoonbaar is. Tot die tijd weet niemand concreet wat er moet worden gedaan en wat de best practices zijn. Zijn contentsilo’s het antwoord? Wanneer is content niet overlappend met betrekking tot lokale SEO-zoektermen? Hoe groot is het effect dat deze update gaat hebben op bestaande pagina’s en rankings? Wat we in ieder geval wel weten, is massa ≠ kassa. Tenzij de verschillen tussen pagina’s zodanig groot zijn of op een andere manier zijn ingestoken, zijn de dagen van “copywriting SEO”, “SEO-copywriting”, “SEO-copywriter”, “Copywriter SEO” en “Copy writing SEO” voorbij. Gelukkig maar. Dat noem ik nou eens een Helpful Content Update.

Nicholas

Nicholas

SEO-specialist

Meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Nicholas

Neem contact op met Nicholas

Ontvang de nieuwste blogs in je inbox.

Ik heb kennisgenomen van het privacybeleid *
Volg ons ook op: