Reviews van anderen beïnvloeden ons aankoopgedrag zowel bewust als onbewust. Of het nu gaat om naar welk restaurant je gaat of om welke schoenen je moet kopen, wij vinden de mening van anderen zo belangrijk dat we ons gedrag daarop aanpassen. Vooral als we twijfelen over een bepaalde aankoop. Uit onderzoek is gebleken dat 77% van de mensen zich laat beïnvloeden door online reviews. Over het algemeen vertrouwen mensen meer op reviews dan op deskundigen. Uit een onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt is zelfs gebleken dat 84% van de webbezoekers net zoveel vertrouwen heeft in de reviews op een website als in een beoordeling van eigen vrienden! Hoe zorg je voor meer reviews en wat doen reviews eigenlijk? Wij hebben dit en meer voor je op een rij gezet.

Hoe krijg ik meer reviews?

Nu je weet dat reviews een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de hoeveelheid aankopen op je website, is het handig om te weten hoe je die reviews krijgt. De eerste stap spreekt voor zich. Je moet je klanten de mogelijkheid geven om een review achter te laten. En maak het ze hierbij vooral zo makkelijk mogelijk. Zorg ervoor dat je klanten geen moeite hoeven te doen en dat het niet te veel tijd kost, anders haken ze al snel af. Een andere manier is om aan je klanten te vragen of ze een review willen invullen. Je kunt ze een mail sturen of een kaartje meesturen bij hun aankoop. Last but not least, moet je je klanten laten weten dat je iets gaat doen met de reviews. Wanneer iemand weet dat er ook daadwerkelijk iets mee gedaan wordt, is diegene eerder geneigd om er tijd voor te nemen.

Vertrouwen

Door het ontvangen van zowel positieve als negatieve reviews, creëer je een vertrouwensband met je klanten. Als ze reviews lezen, komen potentiële klanten er snel achter met wat voor bedrijf ze te maken hebben, of je bedrijf goed scoort en of je überhaupt wel te vertrouwen bent. Veel websites maken hiervoor gebruik van widgets. Hier kan bijvoorbeeld het cijfer op staan dat de klanten het bedrijf geven of een aantal geschreven reviews.

  Reviews Miqa

Nu vraag je je misschien af of negatieve reviews het vertrouwen dan niet kunnen schaden. Dat kan. Het ligt aan de hoeveelheid slechte reviews en de inhoud. Moet je zomaar je negatieve reviews verwijderen? Nee! Het beste wat je kunt doen als je een negatieve review ontvangen hebt, is contact opnemen met de klant die het geschreven heeft. Samen met diegene kun je het probleem oplossen. Daarna kun je eventueel aan de klant vragen of hij/zij bereid is de review aan te passen. Ook is het goed om te onthouden dat geen enkel bedrijf alles goed kan doen. Het siert je om gemaakte fouten toe te geven. Hierdoor wordt jouw bedrijf menselijker. Een product of bedrijf met alleen maar 5-sterren reviews komt juist zeer ongeloofwaardig over.

Nadelen reviews

Natuurlijk kunnen er ook nadelen kleven aan een slechte review. Te veel slechte reviews kunnen het imago van jouw bedrijf schaden. Werk aan de winkel dus! Wanneer je de problemen oplost, stromen de positieve reviews na een tijdje vanzelf weer binnen.

Helaas zien we ook met regelmaat neppe reviews. Mensen of bedrijven worden in sommige gevallen ook betaald om een goede review te schrijven op een website. Er zijn meerdere websites actief om zulke neppe reviews op te sporen. Wat doe je als je op jouw website neppe reviews krijgt? Je kunt een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie. Zij gaan het dan verder onderzoeken. Om zelf de neppe reviews te onderscheiden van de echte, kun je bijvoorbeeld kijken naar de datum waarop de review geplaatst is. Wanneer een product net in de verkoop is gegaan, is het hoogst onwaarschijnlijk dat er meteen een review geplaatst wordt. Diegene heeft namelijk amper de kans gehad om het product uit te proberen. Ook is het goed om te kijken naar reviews met productspecifieke opmerkingen. Alleen 5 sterren zegt weinig.

Reviews zijn noodzakelijk

Zorg dus voor een platform op je website waar klanten reviews kunnen achterlaten. Verwijder je negatieve reviews niet en reageer op de klanten die deze reviews geschreven hebben. Laat je klanten weten dat er iets gebeurt met hun feedback. Zo weten ze dat ze het niet voor niks doen. En het allerbelangrijkste: laat ook zien dat je er echt mee aan de slag gaat. Kun je wel wat hulp of advies gebruiken? Neem dan gerust contact met ons op!

Wij helpen je verder

Neem contact op

    Naam *

    E-mailadres *

    Vraag of opmerking

    Ontvang de nieuwste blogs in je inbox

    Inschrijven voor nieuwsbrief

    Volg ons ook op: