Een onmisbare functie
De accountmanager: altijd onderweg en van hot naar her aan het rennen om alles te regelen. Maar wist je dat hier zoveel meer bij komt kijken? Als accountmanager heb je namelijk een belangrijke rol binnen jouw organisatie. Je zorgt voor het klantenbeheer van jouw bedrijf. Vind je het belangrijk dat jouw klanten tevreden blijven? Wil je jouw klanten op de lange termijn aan jouw bedrijf binden? Een accountmanager zorgt voor een goede relatie met de klant. Daarbij worden strategische middelen ingezet om de klant te laten binden aan jouw bedrijf, waardoor je voor beide partijen een win-winsituatie creëert. Daarom is een accountmanager voor zowel Wemessage als andere organisaties een onmisbare functie. Nieuwsgierig hoe waardevol een goede accountmanager kan zijn voor jouw bedrijf? Hieronder nemen we graag de toegevoegde waarde van een accountmanager met jou door.
- Waarom is een accountmanager belangrijk?
- De wensen van de klant vertalen
- Type accountmanagers
- Meer dan nieuwe klanten werven en relaties onderhouden
Waarom is een accountmanager belangrijk?
Voor iedere organisatie speelt een accountmanager een belangrijke rol. Een accountmanager is de schakel die de klant bindt aan jouw bedrijf. Als accountmanager ben je verantwoordelijk voor een aantal klanten van jouw bedrijf. Daarbij is het van belang dat je de online verkoopstrategie inzet op basis van hun wensen en verwachtingen. Wat wil de klant bereiken? Zijn ze tevreden met jouw online marketingdiensten? Hoe worden ze online meer zichtbaar? Waar liggen hun kansen? Als full-service digital agency willen we onze klanten helpen groeien en zorgen voor online succes en impact door onze diensten en producten aan hen te verkopen. Daarbij is het belangrijk dat er na het lanceren van een marketingcampagne of na de livegang van de maatwerk website er goed gecommuniceerd blijft worden over de gang van zaken. Loopt het zoals gepland? Boeken we meer resultaten? Is de klant tevreden? Dit is de taak van de accountmanager. Onze accountmanagers bepalen welke strategische middelen ingezet kunnen worden om aan die verwachtingen te kunnen voldoen. Om dit te kunnen bepalen hebben onze accountmanager het kortste lijntje met onze klanten en blijven ze nauw betrokken. Hierdoor kun je als accountmanager snel inschatten waar de kansen en bedreigingen liggen.
De wensen van de klant vertalen
De functie als accountmanager houdt binnen elke organisatie over het algemeen hetzelfde in. Als accountmanager wil je de diensten en producten van jouw bedrijf verkopen aan (potentiële) klanten en de bestaande relaties met jouw klanten onderhouden. De producten en diensten zullen moeten aansluiten op de verlangen van de klant. Willen ze meer naamsbekendheid? Willen ze hun website vernieuwen? Willen ze hun producten online gaan verkopen? Onze accountmanagers adviseren onze klanten en zorgen ervoor dat ons team de wensen van de klant in gang kunt zetten. Daarbij is het van belang de bestaande data te analyseren en te bekijken welke online marketingdiensten we in kunnen zetten om hun doelen te bereiken.
Type accountmanagers
Accountmanagers kun je onderverdelen in de farmers en de hunters. Beide hebben een belangrijke rol binnen de organisatie. Zo zorgen de farmers voor het onderhouden van de relaties met de bestaande klanten. Hoe kun je ervoor zorgen dat de klanttevredenheid hoog blijft? Hoe kun je de bestaande klanten op lange termijn aan jouw bedrijf laten binden? Om het bedrijfsresultaat te vergroten is het binnen halen van nieuwe klanten ook belangrijk. Daarom doen de zogenoemde hunters aan prospectie. Bij Wemessage staat het behouden van onze klanten voorop. Daarbij is klanttevredenheid een cruciaal element. Dit zorgt ervoor dat het resultaat van jouw organisatie wordt verbeterd.
Meer dan nieuwe klanten werven en relaties onderhouden
Als accountmanager ben je veel onderweg en is netwerken van cruciaal belang om nieuwe potentiële klanten aan het bedrijf te binden. Daarnaast ben je regelmatig op kantoor om de online strategieën van de klant te realiseren met jouw team, waarbij de diverse afdelingen ingelicht zullen moeten worden. Om de producten en diensten van jouw bedrijf goed te verkopen, zul je moeten beschikken over de kennis die voor jou van belang is. Zo kun je een passend beleid ontwikkelen voor jouw specifieke klant op basis van analyses. Om goed te presteren en te onderhandelen, moet je beschikken over commercieel inzicht, een klantgerichte instelling, communicatieve vaardigheden en bovenal een goede salesinstelling. De accountmanagers van Wemessage beschikken over dit allemaal! Wil je ook jouw bedrijfsresultaten vergroten? Wij denken graag met je mee over hoe je dit voor jouw organisatie kunt bereiken – of dat nu door middel van accountmanagement is of door middel van online marketing. Neem gerust contact met ons op!