Online influencers, we worden er de laatste jaren mee overstelpt. Welke beroemdheid prijst tegenwoordig geen kleding, sieraden of verzorgingsproducten meer aan op zijn of haar social mediakanalen? Beroemd hoef je bovendien niet eens meer te zijn. Als jij maar genoeg volgers weet te verzamelen met unieke content kun je het voor elkaar krijgen om benaderd te worden als influencer. Het is overigens niet zo dat dit in een vingerknip voor iedereen binnen handbereik ligt. Er gaat een hoop hard en goed doordacht werk aan vooraf. Wist je dat het begrip ‘influencer’ eigenlijk al zo oud is als de weg naar Rome? Het kreeg alleen pas relatief recent deze naam. Wij vertellen je meer over de theorie achter deze ogenschijnlijk moderne term!
Het autoriteitsprincipe
Aan de basis ligt het zogenaamde autoriteitsprincipe van Robert Cialdini. Dit principe is gebaseerd op het feit dat we van nature graag mensen volgen die meer kennis of wijsheid bezitten dan wijzelf. Mensen die we als autoriteit zien dus. Hiermee kunnen we een stukje onzekerheid voor onszelf uit de weg ruimen. Daarbij doet het er vaak niet eens toe of iemand die autoriteit daadwerkelijk heeft. Het gaat er vooral om of we iemand als zodanig zien. We krijgen dagelijks zoveel informatie op ons af dat we het grootste deel daarvan zeer oppervlakkig verwerken. Als jij tandpasta aanbevolen ziet worden door iemand in een witte jas, ben je snel geneigd te geloven dat diegene er verstand van heeft. Je aanname is dat deze persoon tandarts is en dat hij er daarom verstand heeft. De tandpasta zal dus goed zijn. Wordt dezelfde tandpasta aangeprezen door iemand in een overall op een boerderij of door een bouwvakker op een bouwplaats, dan trek je diezelfde conclusie niet. Er moet dus wel een logische connectie gemaakt kunnen worden tussen het product en degene die het product aanprijst.
Hoe werkt het autoriteitsprincipe bij online influencers?
Door online influencers in te zetten voor het promoten van je merk doe je eigenlijk niets anders dan het toepassen van het autoriteitsprincipe. Je zet iemand die door zijn of haar volgers als autoriteit wordt gezien in om jouw product te promoten. Op social media volg je mensen die jouw interesse en respect hebben. Als een door jou gevolgde influencer met een prachtig stralende huid een gezichtscrème aanprijst op Instagram zal je snel overwegen om de crème ook aan te schaffen. Ze heeft niet voor niets zo’n gave huid, toch? Als dit dan ook nog positief uitpakt ben je waarschijnlijk vaker geneigd een voorbeeld te nemen aan de persoon in kwestie door bijvoorbeeld dezelfde gezonde voeding te eten.
Waarom is het goed om influencermarketing in te zetten?
Influencermarketing is perfect om je merk meer onder de aandacht te brengen. Heb je een nieuw product of een nieuw merk gelanceerd? Dan is het belangrijk dat men ermee bekend raakt en er vertrouwen in krijgt. Kijk goed welke influencer echt past bij jouw merk en product(en). Daarnaast is het belangrijk dat degene die je op het oog hebt veel potentiële klanten voor jou in zijn of haar volgersschare heeft zitten. Doe je dit op de juiste manier, dan zal je dit gegarandeerd terugzien in je omzet.
Meer weten over het inzetten van influencermarketing?
Denk jij erover om aan de slag te gaan met influencers om jouw merk een boost te geven? Grote kans dat er voor jouw organisatie interessante mogelijkheden zijn. Wemessage helpt je graag op weg. Neem gerust contact met ons op. We zetten de lekkerste koffie van Deventer en omgeving voor je klaar! ☕
Marleen
Content Specialist
Meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Marleen