In een online wereld waarin alles draait om het bieden van de beste gebruikservaring aan jouw doelgroep, is mobiele aanwezigheid nog nooit zo belangrijk geweest als op dit moment. En nu denk je waarschijnlijk, waarom dan? Google is sinds oktober 2023 volledig overgeschakeld naar een mobile-first index voor alle websites, en hiervoor heeft het bedrijf een geldige reden. De helft van alle websitebezoekers komt namelijk van een mobiel apparaat en dit aantal zal de komende tijd alleen maar blijven toenemen.

Dus vraag jezelf nou eens af, is jouw website al geoptimaliseerd voor mobiel of kan deze nog wel wat extra aandacht gebruiken? Ik vertel je hoe jij jouw mobiele website moet optimaliseren, om ook in 2024 goed te blijven scoren in Google.

Mobielvriendelijkheid is een must

Sommige mensen denken nog altijd dat het kopiëren van een desktop-design naar de mobiele versie voldoende is, maar jammer genoeg is dit niet het geval. Een mobiele website vraagt namelijk om meer aandacht en optimalisatie aan de hand van een specifiek design. Maar wat houdt dat precies in? Daar vertel ik je later meer over. Dan zal ik de belangrijkste punten bespreken, zodat je direct aan de slag kan met het optimaliseren van jouw mobiele website.

Mobile friendly is van groot belang voor de vindbaarheid van jouw bedrijf. Door alle veranderingen de afgelopen tijd, heeft een mobielvriendelijke website tegenwoordig een grotere kans om hoger te verschijnen in de zoekresultaten. Google heeft een sterke voorkeur gekregen voor pagina’s die de beste gebruikservaring opleveren. Zelfs zo’n sterke voorkeur, dat de mobiele versie van jouw website voortaan wordt gebruikt voor indexering en ranking. Bij ons ook wel bekend als de mobile-first index. Een slecht presterende mobiele website heeft dan ook negatieve gevolgen voor je zichtbaarheid in Google. Dit maakt mobielvriendelijkheid, in combinatie met kwalitatieve content, daarom een absolute must om ook in 2024 jouw zichtbaarheid in Google te verhogen.

Mobile-first index

Misschien zijn sommigen al langer bekend met de mobile-first index, die al een tijdje in opkomst is, maar voor anderen kan dit nog onbekend terrein zijn. Hoe dan ook, het is belangrijk om te weten dat Google deze sinds oktober volledig heeft geïmplementeerd. En dus is het van belang dat je hier rekening mee houdt met een mobiele website.

In het verleden gebruikte Google de desktopversie van websites voor het crawlen en indexeren in het rankingsysteem. Met de implementatie van mobile-first indexering maakt de Googlebot nu juist gebruik van de mobiele versie van je website voor de indexering en ranking. Dit verbetert de mobiele gebruikerservaring tijdens het zoeken, waarmee Google inspeelt op de toenemende meerderheid aan mobiele gebruikers. Nu is het aan jou om je mobiele website te optimaliseren, zodat jij ook inspeelt op deze ingrijpende ontwikkeling.

Hoe kun je jouw mobiele website optimaliseren?

Gelukkig zijn er genoeg dingen die jij kunt doen om de weergave van jouw mobiele website gebruiksvriendelijk te maken voor jouw klanten. Ik deel de belangrijkste punten graag met je:

  • Responsief webdesign: Bezoekers maken gebruik van verschillende apparaten om jouw website te bezoeken. Met een responsief ontwerp is een website flexibel en past het zich automatisch aan op het schermformaat en resolutie van het apparaat. Zo wordt jouw content altijd op een goede manier weergegeven.
  • Laadsnelheid: Mobiele gebruikers hebben weinig geduld voor langzame websites. Ze willen direct antwoord en snel de juiste informatie lezen. Daarom is het belangrijk om afbeeldingen te optimaliseren (comprimeren), onnodige scripts te verminderen en caching te gebruiken. Met de PageSpeed Insights tool van Google ontdek je snelle oplossingen om de mobiele snelheid te verbeteren.
  • Leesbaarheid: Op een kleiner scherm kan het lastiger zijn voor gebruikers om te vinden wat ze zoeken. Voorkom daarom in- en uitzoomen en kies voor lettertypen die goed leesbaar zijn met voldoende witruimte. Houd alinea’s kort en gebruik bullet points waar mogelijk. Zo maak je teksten makkelijk te scannen voor bezoekers.
  • Mobiele navigatie: Bezoekers willen snel hun doel bereiken. Zorg daarom voor eenvoudige navigatie aan de hand van een overzichtelijk menu. En gebruik duidelijke call-to-actions die goed aan te tikken zijn. Minimaliseer het aantal stappen dat nodig
  • Testen: Tot slot is het belangrijk om continu te blijven testen op verschillende apparaten en browsers. Zo weet jij zeker dat alles naar behoren werkt en dat iedereen dezelfde gebruikservaring heeft bij een bezoek aan de mobiele website.

Verhoog jouw zichtbaarheid in Google

In een dynamische digitale omgeving die continu verandert, is het belangrijk dat jij op de hoogte blijft van de nieuwste ontwikkelingen. Het belangrijkste punt dat nu bovenaan je prioriteitenlijstje zou moeten staan, is het optimaliseren van je mobiele website. Door de belangrijkste punten die ik heb genoemd te verwerken, verhoog je jouw vindbaarheid in Google en kun je erop vertrouwen dat mobile-first geen obstakel vormt voor jouw website. Vergeet niet: blijf regelmatig testen en luister naar je klanten om de beste gebruikerservaring te kunnen realiseren.

De eerste stappen zetten of bepalen welke stappen het beste zijn om jouw mobiele website te optimaliseren kan een aardige uitdaging zijn. Zoek je het juiste startpunt of ben je onzeker over welke stappen je moet nemen? Wemessage helpt je graag verder! Neem contact met ons op en optimaliseer de mobiele versie van jouw website vandaag nog.

Wemessage Nick 02

Nick

Content Specialist

Meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Nick

Neem contact op met Nick
Wij helpen je verder

Neem contact op

    Naam *

    E-mailadres *

    Vraag of opmerking

    Ontvang de nieuwste blogs in je inbox

    Inschrijven voor nieuwsbrief

    Volg ons ook op: