De meeste SEO-specialisten zullen beweren dat een succesvolle SEO-strategie bestaat uit de juiste balans tussen drie pijlers: content, techniek en autoriteit. Om de vraag ‘wat is linkbuilding’ te beantwoorden, zoom ik in deze blog in op die laatste pijler. Linkbuilding is namelijk nauw verwant aan de autoriteit die Google jouw website toekent.
- Slagerij Jansen
- Hoe linkbuilding autoriteit beïnvloedt
- Hoe linkbuilding is ontstaan
- Hoe werkt linkbuilding?
- Slagerij Jansen x linkbuilding
- Andere vragen dan ‘wat is linkbuilding’?
Slagerij Jansen
Wat is linkbuilding nu precies? Om dat uit te leggen begin ik met een metafoor, die ik later in deze blog verder toelicht.
Meneer Jansen heeft een kleine slagerij in het centrum van de stad. Vrienden, familie en buren komen regelmatig bij zijn slagerij over de vloer. Ze zijn erg lovend over het vlees dat Jansen verkoopt en verkondigen vaak positieve kritieken op hun werk en op verjaardagen. Jansen ziet zijn klandizie gedurende de jaren dan ook gestaag stijgen.
Op gegeven moment krijgt een lokale BBQ-speciaalzaak hoogte van de kwaliteit van het vlees van Slagerij Jansen. Klanten die er een barbecue kopen, krijgen de tip mee om het vlees dat ze willen grillen, bij Jansen te kopen. Tegelijkertijd stopt Jansens concullega, Slagerij De Jong, met de verkoop van varkenshaas vanwege de hoge inkoopprijs. De Jong is gelukkig zo vriendelijk om zijn – in varkenshaas geïnteresseerde – klanten door te verwijzen naar Jansen. Het loopt ineens storm bij Jansens slagerij!
De groeiende populariteit van Slagerij Jansen is ook de Consumentenbond niet ontgaan. In een speciale tv-uitzending behandelt de organisatie de kwaliteit en de prijs van Jansens vlees en komt tot de conclusie dat Slagerij Jansen een van de beste slagers van het land is – iets wat de Consumentenbond ook in hun tijdschrift niet onder stoelen of banken steekt. Massaal trekken mensen naar Slagerij Jansen om daar hun vlees te kopen.
Hoe linkbuilding autoriteit beïnvloedt
Google kent iedere website een bepaalde mate aan autoriteit toe. Die autoriteit noemen we domeinautoriteit. Hoe hoog de domeinautoriteit van jouw website is, is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de leeftijd en de navigatiestructuur van jouw website.
De meest bepalende factoren daarentegen, zijn hoe vaak er van een ander domein naar dat van jou wordt verwezen, alsmede hoe relevant die verwijzingen zijn. Net zoals de klanten van Slagerij Jansen, ziet Google het als ‘iets goeds’ als externe partijen naar jou verwijzen. Daarmee geef je namelijk het signaal af dat jij “de autoriteit” bent op het gebied van bijvoorbeeld vlees of, in ons geval, online marketing.
Deze verwijzingen noemen we backlinks.
Backlinkprofiel
Hoe meer backlinks jouw website ontvangt, hoe beter dat (op papier) is voor jouw domeinautoriteit. Deze backlinks dienen dan wél relevant te zijn. Als Wemessage bijvoorbeeld een backlink plaatst naar de website van een slager, dan vindt Google die link minder waardevol dan wanneer de website van een BBQ-zaak diezelfde link had geplaatst. Wat weten wij immers van vlees?
Een derde maatstaf is de domeinautoriteit van het verwijzende domein. De aanbeveling van Slagerij De Jong zal bijvoorbeeld minder losmaken bij potentiële klanten, dan een aanbeveling van de Consumentenbond. Zo werkt dat ook bij linkbuilding. Een link van een website met een hoge domeinautoriteit (zoals bijvoorbeeld bol.com) vindt Google veel meer waard dan een link van een website met een lage(re) domeinautoriteit.
Hoe linkbuilding is ontstaan
Langzamerhand komen we richting het antwoord op de vraag ‘wat is linkbuilding?’. We duiken daarvoor kort in de geschiedenis van linkbuilding.
Hoewel Jansen vanwege de kwaliteit van zijn vlees veel verwijzingen (lees: backlinks) krijgt, is dat online veel moeizamer te realiseren. Zo zal Slagerij De Jong wél verbaal zijn klanten tippen, maar geen backlink op zijn website – als hij die al heeft – laten plaatsen.
Het is zeker mogelijk om op organische wijze autoriteit bij Google op te bouwen, maar het is wel heel lastig. Daarom is er waarschijnlijk ooit iemand geweest die heeft gezegd:
- “Als ik nu een backlink naar jouw website plaats, zou je er dan ook één naar mijn website willen plaatsen?” of;
- “Als ik jou nu €X,- betaal, zou je dan een backlink naar mijn website willen plaatsen?”
Dit is hoe linkbuilding is ontstaan. Linkbuilding is dus niets meer dan het verzamelen van relevante backlinks om de (domein)autoriteit van jouw website of webpagina’s omhoog te pushen. Op deze manier pogen SEO-specialisten een organisch / natuurlijk proces te simuleren en houden Google daar in feite mee ‘voor de gek’. Achter linkbuilding zit tegenwoordig een hele wereld verscholen en er zijn zelfs bedrijven die van linkbuilding hun core business hebben gemaakt.
Hoe werkt linkbuilding?
Hopelijk heb ik je een helder antwoord kunnen geven op ‘wat is linkbuilding?’. De basis zal duidelijk zijn, maar de precieze werking van linkbuilding blijft nog wat in het ongewis. Dat is ook niet zo gek, want er bestaan allerlei verschillende strategieën om linkbuilding toe te passen. Zo werk je bijvoorbeeld niet alleen met domeinautoriteit, maar ook met pagina-autoriteit.
Pagina-autoriteit wordt op een soortgelijke manier berekend als domeinautoriteit en wordt bovendien ook uitgedrukt in een getal op een schaal van 1 tot 100, maar geldt juist voor één specifieke webpagina / URL. Een backlink van een pagina met een hoge pagina-autoriteit is dus weer waardevoller dan van een pagina met een lage pagina-autoriteit.
Ook de anchors van de backlinks spelen een rol. Een anchor is de zichtbare, klikbare tekst waar een bezoeker op klikt. De anchor in deze zin over linkbuilding, is dus ‘over linkbuilding’. Hoe beter de anchor aansluit op de zoekopdracht waarop je wilt dat de pagina, waarnaar je een backlink plaatst, wordt gevonden, hoe effectiever de backlink. Zoals je doorhebt, wordt het nu al wat complexer.
Slagerij Jansen x linkbuilding
Om de cirkel rond te maken, zal ik nog eens duiden welke rollen uit de metafoor over Slagerij Jansen overeenkomen met welke elementen uit linkbuilding.
Vrienden en familie van Slagerij Jansen
Deze individuele klanten van Slagerij Jansen bevelen de slagerij aan op hun werk, aan bijvoorbeeld collega’s. Omdat zij bekenden zijn van Jansen en bovendien niet per se een autoriteit op het gebied van vlees, zullen hun collega’s de aanbeveling niet te serieus nemen. Dit zijn dus verwijzende websites / webpagina’s met een lage autoriteit, die over een weinig relevante backlink beschikken.
BBQ-speciaalzaak en concullega Slagerij De Jong
Potentiële klanten zullen veel meer waarde hechten aan een aanbeveling door een BBQ-speciaalzaak of een andere slagerij. Dat komt doordat deze partijen hoogstwaarschijnlijk veel verstand hebben van vlees én reeds gerenommeerde bedrijven in de stad zijn. Zij vertolken dus de rol van een backlink van bijvoorbeeld een kwalitatieve blog op een website met een relatief hoge domeinautoriteit.
Consumentenbond
De rol van de Consumentenbond in mijn metafoor is multi-interpretabel. Enerzijds kun je de Consumentenbond zien als een website met een torenhoge domeinautoriteit (zoals bol.com of rijksoverheid.nl), anderzijds als Google himself – dat zit namelijk als volgt:
De Consumentenbond besluit een (lovend) item over Slagerij Jansen te maken op basis van drie factoren:
- De goede kwaliteit van Jansens vlees (lees: content)
- De goede bereikbaarheid en klantenservice van de slagerij (lees: websitetechniek)
- De vele relevante verwijzingen en aanbevelingen naar de slagerij (lees: autoriteit / linkbuilding)
Zodoende stelt de Consumentenbond de slagerij tentoon aan het grote publiek, op een soortgelijke manier als dat Google jouw website of webpagina hoog in de zoekresultaten zou vertonen.
Andere vragen dan ‘wat is linkbuilding’?
Heb je ondanks deze blog nog vragen over wat linkbuilding is of over hoe linkbuilding nu precies werkt? Dat geeft niks! Je kunt altijd contact met Wemessage opnemen; ik en mijn collega’s zullen proberen al je vragen te beantwoorden.
Wemessage helpt bedrijven bovendien vooruit met online marketing. Onze SEO-specialisten zetten onder andere linkbuilding in voor onze klanten om ze beter zichtbaar te maken in Google en andere zoekmachines!
Daan
SEO Specialist
Meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Daan