Voor marketingprofessionals is performance marketing een veelgebruikt begrip. Een super strakke website, een mooi logo en leuke content op diverse platformen creëren een goed beeld over een merk. Maar wat echt belangrijk is, zijn de resultaten die je behaalt met je marketingactiviteiten. De inzet van performance marketing is hierbij van belang. Maar wat is performance marketing? En hoe scoor je hiermee? In deze blog leg ik het je allemaal uit!

Wat is performance marketing?

Voordat je kunt scoren met performance marketing, moet je natuurlijk goed weten wat dit precies inhoudt. Daarom begin ik met het beantwoorden van de vraag: ‘Wat is performance marketing?’ Performance marketing is de inzet van activiteiten die direct leiden tot meetbare resultaten. Deze meetbare resultaten hebben invloed op de groei van een bedrijf. Je kunt bijvoorbeeld denken aan:

  • Het aantal clicks
  • Het aantal paginabezoeken
  • Het aantal ingevulde contactformulieren
  • Het aantal producten dat is toegevoegd aan een winkelmandje
  • Het aantal gekochte producten/diensten

Voorbeelden van performance marketing

Het begrip performance marketing kan nog steeds een beetje vaag klinken voor je. Om je toch een duidelijk beeld te geven van dit begrip, geef ik een aantal voorbeelden van hoe performance marketing kan worden ingezet:

  • Google Ads en Google shopping: Met Google Ads en Google shopping kun je advertenties plaatsen en betaal je voor elke keer dat iemand op je advertentie klikt. De campagnekosten zijn dan dus afhankelijk van het succes ervan. Je kunt de resultaten eenvoudig meten via Google Ads en koppelen aan Google Analytics om te zien welke campagnes het meest verkeer en conversies genereren.
  • SEO: Performance marketing kan ook worden ingezet in de vorm van SEO. SEO helpt je website hoger scoren in Google, waardoor je website beter zichtbaar is en je meer bezoekers zal trekken. Tools zoals Google Analytics geven inzicht in hoeveel meer verkeer je krijgt dankzij de SEO-activiteiten.
  • E-mailmarketing: Je zou e-mailmarketing kunnen gebruiken om campagnes op te richten voor bestaande klanten met gerichte aanbiedingen of promoties. Je kunt de effectiviteit ervan meten door te kijken naar het aantal keer klikken op de kortingslink en de uiteindelijk voltooide aankopen.
  • Retargeting: Nog een ander voorbeeld van performance marketing is retargeting wat wordt ingericht via Google Ads. Aan bezoekers van jouw website die de vorige keer niks hebben gekocht, worden dan advertenties getoond op platformen zoals, LinkedIn en YouTube. Hierdoor kunnen bezoekers zich bedenken en toch de aankoop voltooien. Dit zal een positieve invloed hebben op de resultaten van campagnes.

Dit zijn natuurlijk maar een paar voorbeelden om duidelijk te maken wat performance marketing is, maar je kunt dit nog op heel veel andere manieren toepassen binnen je bedrijf.

De voordelen van performance marketing

Nu je weet wat performance marketing is, ben je misschien wel benieuwd naar waarom het zo van belang is voor een bedrijf. Ook dat zal ik je vertellen! Het goed inzetten van performance marketing kan namelijk verschillende voordelen hebben:

  • Nauwkeurig meten van succes: Performance marketing maakt het mogelijk om te meten welke resultaten je hebt behaald, waardoor de effectiviteit van bepaalde marketingactiviteiten zichtbaar wordt. Zo kun je bijvoorbeeld exact zien hoeveel websitebezoekers je hebt gekregen en hier in het vervolg op inspelen.
  • Efficiënt investeren: Door duidelijk inzicht te krijgen in welke marketingactiviteiten effectief zijn, kun je je budget efficiënt inzetten. Wanneer marketingactiviteiten succesvol zijn en genoeg inkomsten genereren om de kosten te dekken, kun je extra investeren om zo nog betere resultaten te behalen. Uiteindelijk is de marketinginvestering dan niet meer afhankelijk van de resultaten maar worden de resultaten vooral afhankelijk van je marketinginvesteringen en de groei hierin. 
  • Nauwkeurig targeten van doelgroep: Met performance marketing kun je je doelgroep nauwkeurig targeten en dus advertenties creëren die specifieke, demografische kenmerken en interesses aanspreken. Hiermee kun je de kans op conversies vergroten.
  • Continu optimaliseren: Door de inzet van performance marketing kun je snel inspelen op veranderingen en/of trends in de markt. Door het regelmatig testen, meten en aanpassen van je marketingstrategieën, worden deze geoptimaliseerd. Dit zorgt voor een verbetering in de meetbare resultaten.

Hoe scoor je met performance marketing?

Nu heb je antwoord op de vragen: ‘Wat is performance marketing?’ en ‘Wat zijn de voordelen van performance marketing?’ Maar het is natuurlijk nog interessanter hoe je performance marketing effectief kunt gebruiken en hoe je ermee scoort. Er zijn een aantal aandachtspunten van belang voor een scorende performance marketingcampagne.

1. Juiste kanaal voor doelgroep

Deze regel ken je misschien wel van de andere marketingstrategieën, maar het kiezen van het juiste kanaal voor je doelgroep is belangrijk. Is jouw doelgroep actief op Instagram? Dan kun je met dit kanaal experimenteren. Je kunt dit ook testen door bijvoorbeeld op meerdere kanalen actief te zijn. De best scorende kanalen kun je overhouden en voor toekomstige campagnes gebruiken.

2. Naadloos aansluiten van flow in marketingfunnel

Dit punt van aandacht kan ik het beste uitleggen met een voorbeeld om goed duidelijk te maken wat hiermee wordt bedoeld. Dit voorbeeld beschrijft hoe het juist niet moet.

Stel je voor een kledingmerk lanceert een Instagram-advertentie gericht op jongvolwassenen met een kortingscode van 20% op de nieuwe collectie. De doelgroep ziet deze advertentie en klikt erop. Maar in plaats van terecht te komen op een landingspagina waar eenzelfde soort tone-of-voice wordt gebruikt en waar de kortingscode met duidelijke call-to-action zichtbaar zijn, worden de gebruikers doorverwezen naar de algemene homepagina zonder duidelijke vermelding van de kortingscode. Bezoekers moeten dan zelf zoeken naar de juiste pagina en kortingslink, waardoor ze gefrustreerd af kunnen haken. Dit is een voorbeeld van een niet-naadloos aansluitende flow in de marketingfunnel en zorgt voor een slechtere performance. Probeer dit dus altijd te voorkomen en maak het je bezoekers zo makkelijk en overzichtelijk mogelijk!

3. Creatieve opzet voor de marketingfunnel

De performance van marketingactiviteiten hangt nauw samen met de mate van creativiteit die erin verwerkt is. Het goed gebruiken van beeld, taal en creativiteit kan ervoor zorgen dat marketingactiviteiten beter scoren. Investeren in een creatieve opzet van je marketingfunnel kan dus nooit kwaad en zal uiteindelijk zorgen voor een betere performance van je marketingactiviteiten.

4. Meten is weten

Een voordeel van performance marketing is natuurlijk het continu kunnen optimaliseren van marketingcampagnes. Om dit mogelijk te maken, moet er constant worden gemeten, geanalyseerd en moeten aanpassingen worden doorgevoerd in de campagnes. Als performance marketeer moet je goed weten waar de verbeterpunten liggen en dus de juiste meetindicatoren instellen. Met de juiste metingen, analyses en aanpassingen kunnen jouw marketingactiviteiten een stuk hoger scoren.

Wat is performance based marketing?

Na het lezen van deze blog heb je in ieder geval antwoord op de vraag: ‘Wat is performance based marketing?’ Maar weten wat het betekent is natuurlijk niet genoeg voor een goed scorende performance marketingcampagne. Je moet de informatie uit deze blog vooral goed weten toe te passen. Laat jij je SEO-werkzaamheden liever aan een ander over of wil jij meer weten over performance marketing? Dan helpen wij jou graag verder! Neem gerust contact op met één van onze SEO-specialisten.

 

 

Wemessage Christian

Christian

Performance Manager

Meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Christian

Neem contact op met Christian
Ook een scorende performance marketingcampagne?

Neem contact op!

    Naam *

    E-mailadres *

    Vraag of opmerking

    Ontvang de nieuwste blogs in je inbox

    Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

    Volg ons ook op:

    #2 Beste full-service digital agency van Nederland #2 Beste full-service digital agency van Nederland