Waarin jij als marketeer je creativiteit tot in den treure kwijt kan? Toffe inhakers. 🌟 Ieder jaar is tot de nok toe gevuld met inhaakmomenten waar je op in moet kunt spelen. Kúnt ja, want de kracht ligt juist in het kiezen van de juiste inhaker op het juiste moment. Hoe je dat doet? Daar helpen wij je een handje bij.
Inhaken als een pro
Leuk, inhakers, maar wat zijn het nou eigenlijk? Inhakers zijn berichten die letterlijk inhaken op actuele gebeurtenissen of populaire onderwerpen. Ze worden ingezet om de publiciteit en naamsbekendheid van jouw bedrijf te vergroten. Wat een inhaker vaak zo goed maakt, is de originaliteit en humor waarmee het bericht is ingestoken. Ken je bijvoorbeeld onderstaande inhaker van Bol.com nog? Dotan maakte gebruik van nep social media-accounts om zichzelf te promoten en daar speelde de online winkel slim op in. 💡 En niet Dotan werd daar beter van, maar Bol.com zelf.
Hét moment om in te haken
Dotan is natuurlijk één van vele voorbeelden. Bol.com haakte snel en effectief in op een spraakmakend nieuwsbericht. Maar je kunt op veel meer momenten inhaken. Deze maand alleen al kwamen en komen er weer een hoop momenten voorbij. Denk bijvoorbeeld aan Wereld Dierendag (4 oktober), de start van de wintertijd (27 oktober) en Halloween (31 oktober). Maar je kunt ook inhaken op sportevenementen (de Olympische Spelen), maandelijkse thema’s (Movember) en actualiteiten (extreme weersomstandigheden). Vergeet ook vooral de evenementen van je eigen bedrijf niet, zoals een jubileum of de verjaardag van de baas. Ook daarmee kun je op een ludieke manier uitpakken.
Inhaken betekent soms ook afhaken
Inhaken lijkt zo simpel, maar er zijn ook valkuilen. Er is letterlijk bijna iedere dag van het jaar wel iets waarop in te haken valt, maar kies de momenten die bij jouw bedrijf, merk en uitstraling passen. Stel, als opticien moet je wel een héél mooi bruggetje bouwen om op Nationale Krokettendag (ja, het is een ding – 9 oktober) in te haken. Als snackbar is dit juist jouw moment om te shinen en met een toffe actie te komen. Kies je inhaakmomenten dus zorgvuldig. De kracht van een goede inhaker schuilt in herkenbaarheid. Kan jouw doelgroep zich dus helemaal niet in je inhaker vinden, dan is dat een gemiste kans. Doe het goed, of doe het niet.
Een goede voorbereiding is het halve werk
Op veel inhaakmomenten kun je je voorbereiden. Regent het tijdens Oud & Nieuw? Komt Formule 1 naar Nederland? Is de koningin zwanger? Use your knowledge! Kom eerder met een goed idee dan de dag zelf. Zo kun je je inhaker tijdig inzetten en kom je nooit met een halfbakken idee en uitvoering. Dé manier om je voor te bereiden op de maandelijkse inhakers, is een contentkalender. Maak een overzicht van de dagen die voor jou belangrijk zijn en begin vast met plannen en brainstormen. Kom maar op met die creatieve ideeën!
Jouw partner in sterke inhakers
Kom je er zelf niet uit? Laten je normaal zo geniale inzichten je in de steek? Wemessage helpt je verder. Wij kunnen een toffe strategie uiteenzetten en een mooie contentkalender samenstellen. Zo zijn jij en je publiek altijd up-to-date. Neem contact met ons op. Dan sparren we over de mogelijkheden!
Ellen
Head of Branding
Meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Ellen