LinkedIn is én blijft een krachtig platform voor het opbouwen van je professionele netwerk en het ontdekken van nieuwe kansen. Het wordt misschien wel eens vergeten, maar een goed online visitekaartje van jezelf is binnen de zakenwereld o zo belangrijk! Of je nu op zoek bent naar die droombaan, je zakelijke netwerk wilt vergroten, of simpelweg je online aanwezigheid wilt versterken, één ding is zeker: een compleet LinkedIn-profiel is dé sleutel tot succes.
Het is niet alleen belangrijk om aanwezig te zijn op LinkedIn, maar ook om op te vallen tussen de massa. Welke stappen kun je nemen om je profiel te transformeren van een digitale cv naar een krachtige online representatie van jouw professionele zelf? Hierbij de grote LinkedIn-checklist die indruk maakt op potentiële werkgevers, collega’s en connecties!
LinkedIn-checklist ✅
1. Profielfoto
De eerste indruk is vaak de belangrijkste, je profielfoto en bijbehorende achtergrond is wat mensen als eerste zien en is meebepalend in het klikken op je profiel. Zorg voor een professionele foto waarin je zelfvertrouwen uitstraalt. Vakantiekiekjes of groepsfoto’s zijn een absolute no-go. Een glimlach en oogcontact kunnen wonderen doen. En ja, een foto waarin je geschikt bent gekleed voor jouw branche is altijd een pluspunt. 😍
2. Een pakkende headline
Je headline is het eerste stukje tekst dat mensen over jou lezen. Maak het interessant en relevant. Gebruik zoekwoorden die betrekking hebben op jouw vaardigheden, branche of functie. Dit is jouw kans om direct duidelijk te maken wat je doet en waar je goed in bent. Benut die 120 tekens dus goed en maak gebruik van de kans om jezelf op een unieke manier te profileren.
3. Samenvatting die opvalt
Een perfecte samenvatting bestaat natuurlijk niet en daarom moet je het vergelijken met een elevator pitch! Vertel wie je bent, wat je drijft en wat je doelen zijn. Gebruik ook hier zoekwoorden die relevant zijn voor jouw vakgebied. Laat je persoonlijkheid doorschijnen en maak het zo aantrekkelijk mogelijk voor mensen om jouw profiel verder te lezen. 🏆
4. Werkervaring en prestaties
Beschrijf je werkervaring in detail. Geef niet alleen een opsomming van taken, maar benadruk ook jouw prestaties. Wat heb je bereikt in vorige functies? Hoe heb je bijgedragen aan het succes van projecten? Waarmee onderscheid jij je van de rest? Dit geeft potentiële werkgevers en relaties inzicht in wat je kunt en waarom jij waardevol bent. Wees wel alert op het delen van onnodige opleidingen of vaardigheden. Veterstrikdiploma’s zijn bijvoorbeeld niet nodig. 😂
5. Aanbevelingen op je LinkedIn-profiel
Aanbevelingen voegen geloofwaardigheid toe aan jouw profiel. Probeer om bij succesvolle projecten of jobs direct een aanbeveling te vragen van je collega(‘s), leidinggevende(n) en/of opdrachtgever(s). Maar wie vraagt, moet het ook terug doen! Gelukkig zijn vragen als het geven van aanbevelingen net zo belangrijk.
6. Contactgegevens ☎️
Houd je contactinformatie actueel en overzichtelijk, waardoor je altijd bereikbaar bent voor potentiële klanten of samenwerkingen. Denk eens aan de voordelen van een moeiteloze bereikbaarheid in vergelijking met iemand die minder toegankelijk is…
7. URL
LinkedIn knutselt voor iedereen een speciale publieke URL in elkaar, maar wist je dat je die zelf een flinke dosis persoonlijkheid kunt geven? Verander die standaard URL in iets geweldigs, zoals https://nl.linkedin.com/in/jevoornaamjeachternaam of https://nl.linkedin.com/in/jebedrijfsnaam. Niet alleen voegt dit een professioneel randje toe, het maakt je ook super gemakkelijk online vindbaar! 🧡
8. Het volgen van bedrijven
LinkedIn is niet alleen een platform voor connecties, maar ook een schatkamer van kennis! Volg boeiende bedrijven om als een razende op de hoogte te blijven van de nieuwste updates en spannende ontwikkelingen. Het is jouw toegang tot een zee van informatie. 🔑
9. Maar ook zelf content plaatsen op je LinkedIn-profiel
Jij volgt vast en zeker de laatste blogs en websites binnen jouw vakgebied. Waarom zou je deze kennis voor jezelf houden? Deel regelmatig boeiende artikelen op jouw profiel, voeg een persoonlijke touch toe met eigen inzichten, en voilà, je houdt niet alleen je profiel up-to-date maar blijft ook constant in het achterhoofd van je volgers! 🌟
10. Er is steeds minder privé 🤐
Praat er daarom lekker op los! Maak connecties, praat niet alleen over zakelijke onderwerpen en wie weet kun je voor wat voor elkaar betekenen.
Door deze stappen te volgen, maak je jouw LinkedIn-profiel niet alleen compleet, maar ook aantrekkelijk voor recruiters en professionals in jouw branche. Onthoud wel dat je online visitekaartje overeen moet komen met je CV. Creëer op elk communicatiekanaal dezelfde uitstraling zodat je voor je netwerk herkenbaar bent.
Wemessage to the rescue!
Ben je nieuwsgierig naar de ins en outs van LinkedIn of ben je benieuwd naar wat (andere) social media platforms kunnen betekenen voor jou en je organisatie? Wij staan klaar om je te assisteren! Aarzel niet om contact met ons op te nemen en dompel jezelf onder in de dynamische wereld van social media. Ontdek de mogelijkheden en laat ons je begeleiden naar een doordachte social media strategie! 🌐
Aniek
Social Advertising & Email Specialist
Meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Aniek